  • 11. Data: 2013-01-06 23:32:45
    Temat: Re: Znak T-23b - pytanie
    Od: Iksiński <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Koleg" <e...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:kccpaj$uam$1@node2.news.atman.pl...

    > Nie, nie dotyczy wcześniej wymienionych. Jest to kolejna grupa.
    > Gdyby chodziło tylko o pojazdy powyżej 3,5 t to tak by znak był opisany.
    > Nie byłoby potrzeby wymieniać innych pojazdów.

    Patrząc na konstrukcję opisu, to byłoby tak jak mówisz, gdyby było napisane:
    "_pojazdów_ o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t", a tak
    to jest dookreślenie wcześniej wymienionych pojazdów.

  • 12. Data: 2013-01-07 16:42:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Jan 2013, Koleg wrote:

    > Użytkownik "frank drebin" <b...@v...pl> napisał

    > Nie, nie dotyczy wcześniej wymienionych. Jest to kolejna grupa.

    Logiczne by było, jakby treść brzmiała "pojazdy o dopuszczalnej masie"
    tak jak napisał Iksinski, albo lepiej (ze względu na dwoistość
    poprzedniego wyliczenia) "pojazdy i samochody o dopuszczalnej...",
    a tego tam nie ma.
    Poprę "opcję większości" ;)

    > Gdyby chodziło tylko o pojazdy powyżej 3,5 t to tak by znak był opisany.

    Ale wtedy podpadałyby WSZYSTKIE pojazdy o DMC 3,5t
    A tak samochody ciężarowe (ponad 3,5t), pojazdy specjalne takie jak
    bankowozy (ponad 3,5t) są w zbiorze, ale jak Tomasz pisze autobusy
    już nie. I wszystkie inne znane prawu pojazdy, nie kwalifikujące się
    do "pojazdów specjalnych" też.
    Nie pytaj mnie czy znam motocykle o DMC >3,5t ;)
    Ale IMVHO nie podpadają :P

    > Nie byłoby potrzeby wymieniać innych pojazdów.

    Byłaby potrzeba wymienienia tych których nie dotyczy, a to nie
    musi być łatwe i decyduje o przyszłej łatwości wyłączania
    (lub nie) nowych kategorii pojazdów, które mogą pojawić
    się w nowych przepisach.

    Oczywiście objaśnienie J.F. ma zastosowanie - najlepiej byłoby znaleźć
    podobny przepis, w którym sąd odwoławczy jednogłośnie poparł stanowisko
    sądu pierwszej instancji wyrażające taką właśnie interpretację :)

    Niemniej wrzucę coś lżejszej kategorii, taki tekścik z obowiązującej
    interpretacji podatkowej, w której autoryzujący "urzędową" odpowiedź
    bierze sobie za przykład stosowny cytat ustawy:

    http://www.podatki.biz/interpretacje/0198026.txt
    +++
    Przykładem konstrukcji zawierajšcej częœć wspólnš (tj. odnoszšcš się do
    wszystkich elementów wyliczenia) jest art. 31 Ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych, w którym ustawodawca wskazał, iż: "Osoby fizyczne,
    osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadajšce osobowoœci
    prawnej, zwane dalej "zakładami pracy" sš obowišzane jako płatnicy
    obliczać i pobierać w cišgu roku zaliczki na podatek dochodowy (...)."

    W powyższej regulacji ustawodawca przed zwrotem: zwane dalej "zakładami
    pracy" zamieœcił przecinek, wyraŸnie tym samym akcentujšc, iż definicja
    zakładu pracy obejmuje zarówno osoby fizyczne, osoby prawne, jak również
    jednostki organizacyjne nieposiadajšce osobowoœci prawnej.
    ---

    i inny przykład niżej:

    +++
    "Gwarant lub poręczyciel, którego zabezpieczenie zostało przyjęte przez
    organ podatkowy, odpowiada całym swoim majštkiem, solidarnie z
    podatnikiem, płatnikiem, inkasentem, ich następcš prawnym lub osobš
    trzeciš, za zobowišzanie wynikajšce z decyzji (?)".

    Umieszczenie w tym przypadku przez ustawodawcę po słowie "poręczyciel"
    przecinka oznacza, że warunkiem odpowiedzialnoœci, zarówno w odniesieniu
    do gwaranta, jak również poręczyciela jest przyjęcie zabezpieczenia przez
    organ podatkowy.

    Niezamieszczenie w tym miejscu przecinka oznaczałoby, że okreœlona w tym
    przepisie odpowiedzialnoœć dotyczy (w każdym przypadku) gwarantów, oraz
    wyłšcznie tych poręczycieli, w odniesieniu do których organ podatkowy
    przyjšł zabezpieczenie.

    Natomiast przykładem nieoddzielenia przecinkiem wyliczenia od częœci
    doprecyzowujšcej jest regulacja art. 38 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie
    z którš: "Organy podatkowe mogš występować z wnioskami o założenie księgi
    wieczystej dla nieruchomoœci podatnika, płatnika, inkasenta, następców
    prawnych oraz osób trzecich odpowiadajšcych za zaległoœci podatkowe".

    W regulacji tej zwrot "odpowiadajšcych za zaległoœci podatkowe" w sposób
    wyraŸny odnosi się wyłšcznie do osób trzecich (brak jest przecinka)
    [...]
    ---

    Coś w tym stylu znalazłem również tu, oznaczenia moje
    (w oryginalne treści HTMLem pokolorowane i pochylone),
    przypominam - obowiązują zasady wykładni języka polskiego:
    http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/baza_archiwum.
    php?POZYCJA=100&AKCJA=&TEMAT=Interpunkcja&..
    +++
    [temat]
    Interpunkcja 2005-02-26
    [pytanie]
    Czy w treœci zacytowanego poniżej przepisu właœciwe jest użycie przecinka
    przed wyrazem oraz?
    [cytat]
    3. Wpis do rejestru krajowego jest dokonywany na podstawie informacji,
    o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 3, oraz podlega aktualizacji w zakresie zawartych
    w nim danych.
    [odpowiedź]
    Zwykle przed 'oraz' nie stawia się przecinka, np. w zdaniu pojedynczym
    Kupił telewizor oraz magnetofon., jednak w przypadku, gdy spójnik
    'oraz' łšczy
    zdania współrzędne w zdaniu złożonym,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    a między nimi – jak w cytowanym
    przepisie – znajduje się zdanie podrzędne, np. 'o której mowa...',
    musi ono zostać wydzielone przecinkami bez względu na kolejny element.
    <BACZNOŚC!>
    W takich przypadkach przecinek stawia się nawet przed i.
    <spocznij>
    ---

    Tak na deser - tu zapodano akt prawny służący ustalaniu zasad
    interpretacji, choć formalnie służy on celom tworzenia prawa:
    http://prawobudowlane.bloog.pl/id,6016803,title,Zasa
    dy-techniki-prawodawczej-czyli-o-koniunkcyjno-enumer
    atywnym-i,index.html?ticaid=6fd79
    +++
    Podstawowym prawem regulujšcym metodykę tworzenia prawa w Rzeczpospolitej
    Polskiej jest rozporzšdzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002
    r w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" ( Dz. u. z 2002 r. Nr 100, poz. 908 )
    ---

    BTW: ktoś doczytał do końca, czy udał mi się "dowód przez zamęczenie"?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2013-01-07 16:54:24
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-06 21:07, frank drebin pisze:
    > Jeżeli się mylisz a mnie nie daj Bóg kiedyś zatrzyma za to policja, to wyślę ich do
    Tomasza Pyry ;)

    Dlatego też ostrożność podpowiada nie doradzać w internecie - bo jak się trafi jakiś
    nerwowy i wpuszczony w maliny ;)

  • 14. Data: 2013-01-07 17:11:49
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 07 Jan 2013 16:54:24 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):

    > Dlatego też ostrożność podpowiada nie doradzać w internecie - bo jak się trafi
    jakiś nerwowy i wpuszczony w maliny ;)

    Tu akurat zapis jest jeszcze całkiem jasny - jak na możliwości naszych
    prawodawców :-)

  • 15. Data: 2013-01-07 19:48:03
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 07 Jan 2013 16:42:09 +0100 osobnik zwany Gotfryd Smolik
    news napisał:

    > Nie pytaj mnie czy znam motocykle o DMC >3,5t ;) Ale IMVHO nie
    > podpadają :P

    ależ proszę bardzo:
    <http://virtualfunzone.com/the-biggest-motorcycle-in
    -the-world-which-
    weights-5-tons.html>

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 16. Data: 2013-01-07 20:05:27
    Od: "Koleg" <e...@v...pl>

    Użytkownik "Iksiński" <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:kccu2d$8dp$1@node1.news.atman.pl...

    > Patrząc na konstrukcję opisu, to byłoby tak jak mówisz, gdyby było
    > napisane: "_pojazdów_ o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5
    > t", a tak to jest dookreślenie wcześniej wymienionych pojazdów.

    Znak byłby opisany "Tabliczka wskazujaca pojazdy o dopuszczalnej masie
    całkowitej przekraczającej 3,5 t, oraz ciągniki samochodowe."
    Ale w rozporządzeniu tak nie napisano, tylko wymieniono rodzaje pojazdów,
    oddzielając je przecinkami. Samochód ciężarowy może mieć mniej jak 3,5 t
    i jego znak też obowiązuje tylko dlatego, że w dowodzie rejestracyjnym
    jest napisane "samochód ciężarowy" i występuje w opisie znaku. Oprócz innych
    wymienionych, znak T-23b dotyczy także wszystkich pojazdów o dopuszczalnej
    masie całkowitej przekraczającej 3,5 t.

  • 17. Data: 2013-01-07 20:47:39
    Od: Marek Włodarz <m...@n...venus.ci.uw.edu.pl>

    W artykule <kcf697$78v$1@node2.news.atman.pl>
    Koleg napisał(a):

> [...]
    > wymienionych, znak T-23b dotyczy także wszystkich pojazdów o dopuszczalnej

    Czyli - twoim zdaniem - również autobusów. Ale z innych interpretacji
    (innych znaków) wynika, że autobusów NIE dotyczy. Znam przynajmniej
    kilka miejsc, gdzie taka tabliczka jest pod zakazem wjazdu, a ulicą tą
    prowadzi trasa autobusu... i nie ma dopisku "nie dotyczy autobusów".

    IMHO znak ten dotyczy wymienionych kategorii, O ILE przekraczają 3,5
    tony. Czyli np. ambulans (furgonetka, na pewno poniżej 3,5 tony) może
    wjechać, choć jest "pojazdem specjalnym".

    Pozdrawiam,
    Marek W.
    --
    Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.

  • 18. Data: 2013-01-07 21:35:28
    Od: "Koleg" <e...@v...pl>

    Użytkownik "Marek Włodarz" <m...@n...venus.ci.uw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:slrn.pl.kem9ba.3r4.marekw@marekw.home...

> [...]
    > kilka miejsc, gdzie taka tabliczka jest pod zakazem wjazdu, a ulicą tą
    > prowadzi trasa autobusu... i nie ma dopisku "nie dotyczy autobusów".

    Może tamtędy jeżdżą liniowe autobusy = < 3,5 t. (do przewozu np. 10 - 20
    osób).

    > IMHO znak ten dotyczy wymienionych kategorii, O ILE przekraczają 3,5
    > tony. Czyli np. ambulans (furgonetka, na pewno poniżej 3,5 tony) może
    > wjechać, choć jest "pojazdem specjalnym".

    Gramatyczna konstrukcja zdania nie wskazuje na to.
    Gdyby dotyczyło to tylko > 3,5 t to można było zapisać to w prosty sposób,
    jak wcześniej napisałem - bez wyliczania grup pojazdów, albo zamiast
    przecinka wstawić " i " (.... i o dopuszczalnej ....) lub myślnik
    (... - o dopuszczalnej ...).

  • 19. Data: 2013-01-07 21:42:24
    Od: Iksiński <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl>

> [...]
    > innych
    > wymienionych, znak T-23b dotyczy także wszystkich pojazdów o dopuszczalnej

    Sam sobie zaprzeczasz. Wcześniej napisałeś, że dotyczy pojazdów powyżej
    3,5t, teraz twierdzisz, że musiałby by być inny opis. Zdecyduj się.
    A tak dla ułatwienia, rozbiję Ci opis na części:

    Zauważasz pewną konsekwencję?

  • 20. Data: 2013-01-07 21:58:32
    Od: Marek Włodarz <m...@n...venus.ci.uw.edu.pl>

    W artykule <kcfbi5$ck4$1@node2.news.atman.pl>
    Koleg napisał(a):

> [...]
    > wiadomości news:slrn.pl.kem9ba.3r4.marekw@marekw.home...

    > Może tamtędy jeżdżą liniowe autobusy = < 3,5 t. (do przewozu np. 10 - 20

    Nie. Scanie i Solarisy - fakt, krótkie, ale z 8 ton na pewno ważą...

> [...]
    > jak wcześniej napisałem - bez wyliczania grup pojazdów, albo zamiast
    > przecinka wstawić " i " (.... i o dopuszczalnej ....) lub myślnik

    Ale wiesz, od urzędników (a rozporządzenia ministra piszą urzędnicy)
    nie oczekiwałbym nadmiernej wiedzy o tym, co to jest "poprawna
    gramatyka"...

    Pozdrawiam,
    Marek W.
    --
    Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.