  • 11. Data: 2012-05-03 18:14:02
    Temat: Re: Zrodla niskoenergetyczne
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 17:08:57 UTC+1, Yozwig wrote:
    > Myślę, że stać mnie nawet na baterię zbiorników na 20 MPa, ot butle
    > po tlenie natenprzykład ;).

    Butla po tlenie to kiepski wymiennik ciepła...

  • 12. Data: 2012-05-03 18:21:16
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-05-03 17:53, J.F. pisze:

    > Duzo tej wody ?
    >
    > Basenik termalny/centrum Spa otworzyc :-)

    Znam krytą pływalnię, ogrzewaną ciepłem odpadowym z odlewni. Problem
    polega na tym, że pływać się nie da, *zbyt* ciepła woda :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2012-05-03 18:21:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 17:08:57 UTC+1, Yozwig wrote:
    > O tu jest:
    > http://dzikijunak.org/gallery/solary
    > ze złomowych grzejników i na sterownikach z allegro :P

    Nie otwiera mi sie w robocie. Ile masz tych grzejników? W jakim miejscu w Polsce
    mieszkasz? Masz jakieś dane na temat nasłonecznienia? 7.5 kWh na dzień to 312.5 wata.
    O ile trzeba to pomnożyć żeby policzyć ile metrów kwadratowych tych grzejników
    potrzebujesz? Sprawność cyklu cieplnego? Jak osiągniesz 10% to będzie sukces. Czyli
    potrzebujesz ponad 3 kilowaty średniego odbioru ciepła z zasobnika. Teraz policz
    ilość dni słonecznych w roku, nasłonecznienie i wylicz ile potrzebujesz grzejników. A
    ile masz?
    Konrad

  • 14. Data: 2012-05-03 18:23:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 17:21:16 UTC+1, PeJot wrote:

    > Znam kryt� p�ywalni�, ogrzewan� ciep�em odpadowym z odlewni. Problem
    > polega na tym, �e p�ywa� si� nie da, *zbyt* ciep�a woda :>

    Otóż to: nie mogą przestać odbierać ciepła z odlewni, bo w odlewni coś się zagotuje i
    jakaś wężownica wyleci w kosmos, więc grzeją basen bez opamiętania. Bierzesz albo
    wszystko albo nic...
    Konrad

  • 15. Data: 2012-05-03 18:38:39
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    -forums@ynes17...
    >A turbina Tesli? To nawet domowym przemysłem byś
    >dał radę wyprodukować. Ze starych płyt CD- i wcale nie robię sobie jaj!

    No super sprawa, faktycznie :). No ale mnie właśnie o pomysł
    chodziło... Może nawet udałoby się wsadzić alternator do
    wnętrza turbiny i w ogóle nie robić uszczelnień wału?

    >Wymiennik na takie ciśnienie może być drogi (lutowane płytówki
    >takie z Castoramy tyle nie wytrzymają), ale dałoby się coś wymyślić
    >wykonalnego tymi ręcami. Mam nawet kilka gotowych pomysłów,
    >projektuję wymienniki ciepła od piętnastu lat.

    Etam piętnaście lat temu to już prawdziwych projektów nikt
    nie robił, no chyba że w GEA czy Alfa Laval`u ;). Ja to 25 lat
    temu jak robiłem projekty wymienników to musiałem policzyć
    wszystkie niuselty, prantle, rejnoldsy i lamdy, a potem całą
    wytrzymałkę rur i płaszcza i jeszcze zmieścić się w typoszeregach
    handolych, a miałem "ino" kalkulator Brda bodaj i kompa C64
    na kasety z kaseciaka bez drukarki... Ech to były czasy ;)
    Zrobienie wymiennika na kilka MPa domowym sposobem
    nie jest trudne, ale niebezpieczne...

    >Pozostaje kompresor, bo musisz kondensat wtłoczyć
    >potem do tego wymiennika. Istnieją kompresory chłodnicze
    >dające tyle? A jak nie- to pompa hamulcowa od samochodu?
    >Albo wtryskiwacz z silnika? Poszłoby to na freonie?

    Kurde balans... to są normalne ciśnienia maszyn chłodniczych,
    nawet lodówka ma kilka MPa... Kompresor do skroplin
    nie bardzo się nadaje, trzaby pompę wielostopniową, alno
    zębatą czy śrubówkę.... Bo jeśli to ma być jednak kompresor
    to taki z lodówki by trza zastosować...

    >A może na tym butanie, albo wręcz propanie?

    Szczerze to poza nieśmiałością do pirotechniki bardziej znam
    charakterystyki freonów i pary wodnej. Sprężanie nawet powietrza
    do stu atmosfer kończy się śmiertelnymi wypadkami, np. wybuchają
    pary olejowe w sprężarce... A gdyby tak jeszcze do tego butan? Brrr

    --
    Yozwig

  • 16. Data: 2012-05-03 18:53:05
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    sion-forums@ynmk20...
> [...]

    roku, nasłonecznienie i wylicz ile potrzebujesz grzejników. A ile masz?

    Niech się Kolega nie obrazi, ale w tą część rozważań
    brnąć bym nie chciał. Dla informacji tylko podam, że
    bateria ma moc około 5,5kW i grzeje kilka godzin, do
    8h max, ale woda jest cały czas. Zatem 44kW/dobę
    produkuje, maksymalne piki mocy to ponad 0,8kW/m2
    ale realna praca na normalnym słońcu to około 0,7kW/m2.

    Jednak woda już jest i nie chciałbym do tej części projektu
    wracać (mam też układ wężownicowy pompujący energię
    do CWU 6 bar, ale ze stratą 6`C).

    --
    Yozwig

  • 17. Data: 2012-05-03 18:59:50
    Od: "Yozwig" <j...@g...pl>

    ion-forums@ynjn15...
    > Bierzesz albo wszystko albo nic...

    A właśnie...
    Pytam poważnie i bez jaj... Z jaką szacunkowo mocą
    możnaby się liczyć na jedną płytę CD? Bo chciałbym
    np. żeby mi to ukręciło alternator samochodowy
    (850W / 15000 obr/min)

    Potrafi ktoś z grubsza oszacować?

    --
    Yozwig

  • 18. Data: 2012-05-04 00:46:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 17:53:05 UTC+1, Yozwig wrote:
> [...]
    >
    > Jednak woda już jest i nie chciałbym do tej części projektu
    > wracać (mam też układ wężownicowy pompujący energię

    Niwech się Kolega nie obrazi, ale jak Koledze się uda osiągnąć 10 % zamierzonychg
    wartości to Kolega będzie klął kazdego kto się do tej klęski przyczynił, nie sądzi
    Kolega że świat stoi w kolejce do tego zaszczytu?

  • 19. Data: 2012-05-04 01:04:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 17:38:39 UTC+1, Yozwig wrote:
> [...]
    > chodziło... Może nawet udałoby się wsadzić alternator do
    > wnętrza turbiny i w ogóle nie robić uszczelnień wału?

    Na nadkrytycznym czynniku- spoko. Proponuję SCO2.

> [...]
    > na kasety z kaseciaka bez drukarki... Ech to były czasy ;)
    > Zrobienie wymiennika na kilka MPa domowym sposobem

    Bezpieczne. Wystarczy przeczytać przepisy żeby się zabezpieczyć przed porokuratorem.
    Bo przed fizyką, to już nie tak łatwo, trzeba szkoły pokończyć...

> [...]
    > nie bardzo się nadaje, trzaby pompę wielostopniową, alno
    > zębatą czy śrubówkę.... Bo jeśli to ma być jednak kompresor

    Nie wiem ile tam ciśnienia w tej lodówce siedzi, nie projektowałem nigdy lodówek.
    Jest za pięć dwunasta, a ja jutro rano jadę do roboty kończyć to co będzie stało na
    górnym pokładzie tego: http://www.youtube.com/watch?v=3FqhwJ22H4E
    http://www.youtube.com/watch?v=HELnNZksS88 To jest kilka ostatnich dni kiedy jestem
    głównym inzynierem w tym bajzlu, bo przechodzę z powrotem do atomówek. 25 lat temu
    to... spieprzyliście szansę na Żarnowiec :-] Dzisiaj myśmy powyjeżdżali za
    jakąkolwiek robotą...

> [...]
    > do stu atmosfer kończy się śmiertelnymi wypadkami, np. wybuchają
    > pary olejowe w sprężarce... A gdyby tak jeszcze do tego butan? Brrr

    Mam na biurku projekt debutanisera, jak dobrze pamiętam to jest kilkanaście
    megapskali, przemiana fazowa, luzik panie. Boisz się? Trust me, I'm an engineer...

    Konrad

  • 20. Data: 2012-05-04 01:10:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 May 2012 17:59:50 UTC+1, Yozwig wrote:
> [...]
    > możnaby się liczyć na jedną płytę CD? Bo chciałbym
    > np. żeby mi to ukręciło alternator samochodowy

    Tego się nie szacuje, to się liczy. I nie wychodzą waty, jeno niutonometry. Na Brdzie
    mogą nawet wyjść funtocale, jak sie opijesz Johny Walkera...

    Konrad