  • 71. Data: 2011-01-24 19:11:41
    Temat: Re: bez sprzęgła
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomości grup
    > Przecież ja o luzie napisałem:
    > cyt: "Przy zmianie biegów bez sprzęgła nie ma więcej jak luz po między
    > zębami w skrzyni "miejsca" na dostosowanie prędkości obu wirujących dotąd
    > swobodnie kół zębatych."

    To moze ja Ci wyjasnie o co kaman.

    Pomijamy zmiane z 1 na 2 (bo tam jest bieg neutralny). Chcesz zmienic z 2 na
    3.

    1) Przypadek pierwszy
    Jedziesz "poprawnie" i uzywasz sprzegla. Wciskasz sprzeglo, niedokladnie, w
    zlym momencie ujmujesz gaz i ciagniesz dzwignie zmiany biegow w gore. Zadne
    obroty sie nie wyrownuja bo sprzeglo, bedace w kapieli olejowej, przenosi
    niewielka czesc momentu, ale wciaz spore obroty. Roznica predkosci powoduje
    niedokladna zmiane biegow, a w efekcie halas ze skrzyni i zuzycie sprzegiel
    klowych kol zebatych.

    Pewnie nawet nie zauwazasz ze dzieje sie cos zlego bo uderzenie nie jest
    glosne. Szarpniecie kolem nie wystepuje, bo sprzeglo "lapie" nadmiar momentu
    na poslizg.

    2) Przypadek drugi
    Jedziesz niczym kozak i zmieniasz biegi bez sprzegla na nic nie patrzac.
    Nieuwaznie ujmujesz gaz i "wbijasz" na sile dzwignie do gory. Sporo halasu,
    szarpniecie maszyna i w ogole to niefajnie jest.

    3) Prezypadek trzeci
    Jedziesz uwaznie zmieniajac biegi bez sprzegla. Delikatnie unosisz dzwignie
    zmiany biegow i puszczasz gaz. W skrzyni sprawa wyglada tak, ze spora
    roznica predkosci wyrownywana jest gwaltownie spadajacymi obrotami silnika
    po zaknieciu przepustnicy. Wal napedzany ze sprzegla jest na stale polaczony
    z walem korbowym i w momencie kiedy zaczynasz zamykac przepustnice, jedno
    kolo zebate zaczyna sie przesuwac. Nastepuje tzw. miedzyluz, czyli sytuacja
    kiedy zadne kolo nie jest sprzegniete za pomoca sprzegiel klowych. Trwa to
    ulamek sekundy i przebiega podczas bardzo krotkiego skoku dzwigni zmiany
    biegow. Dalsze przesuniecia sie kol nie sa mozliwe (bo przeciez nie wbijasz
    ich na sile) zatem predkosc obrotowa walu korbowego dalej maleje (w trakcie
    miedzyluzu). W momencie wyrownania sie obrotow zalaczaja sie kolejne
    sprzegla klowe i mamy zapiety kolejny bieg.

    Wszystko cicho, przyjemnie i bez straty czasu. Brak udaru, bo nic nie robisz
    na sile.

    4) Przypadek czwarty
    Robisz to samo co w przypadku trzecim, ale ze sprzeglem. Zmiana biegow trwa
    dluzej, ale jest zaskakujaco plynna i znacznie cichsza niz w przypadku
    pierwszym (kiedy to wcisnales sprzeglo, pusciles gaz i dopiero zabrales sie
    za ruszanie dzwigni zmiany biegow).

    Po prostu super. Polaczenie przypadku trzeciego - czyli uwaznej zmiany
    biegow, z wlaczeniem sprzegla (najlepiej nie do konca, zeby silnik "pomagal"
    obnizac obroty) jest IMHO najlepsza dla skrzyni zmiana biegow. Nastepuje
    cicho, bez szarpniec maszyna. Nabralem troche wprawy, wyczulem maszyne i
    dopiero wzialem plecaczka na jazde. Byla na 90% przekonana, ze w motocyklach
    jednak montowane sa automatyczne skrzynie i ja mam wlasnie taka maszyne. Te
    10% stanowi odglos zmiany z 1 na 2 charakterystyczny dla fazerow;)

    > Wszystko się zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZE choćby
    > najlepiej wykonana będzie to większe obciążenie na układu przeniesienia
    > napędu niż gdy wykorzystuje się sprzęgło.

    Masz mokre sprzeglo, ktore przenosi szczatkowy moment i obroty. Jak bedziesz
    zmienial biegi "na chama" nawet ze sprzeglem to zajedziesz skrzynie.
    Oczywiscie wolniej niz jak bedziesz wrzucal biegi "na chama" bez sprzegla.

    > Natomiast w sieci są dostępne zdjęcia z tych awarii.

    A widziales jakies na zywo?

    Kazda nieumiejetna zmiana biegow w moto wiaze sie z przyspieszonym zuzyciem
    skrzyni. Zeby dawalo rade to potrzebne by byly synchronizatory i najlepiej
    duze, suche, jednotarczowe sprzegla, ktore nie przenosza szczatkowego
    momentu i obrotow.

    --
    pzdr:
    Ivam

    ps. wszystkim, ktorzy maja problem do moich "technicznych inaczej" okreslen,
    z gory dziekuje serdecznie za upomnienie mnie jaki jestem atechniczny tuk.
    Wiekszosc z tych bledow zostala dokonana, aby uproscic moja wypowiedz.

  • 72. Data: 2011-01-24 19:26:09
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2011-01-24 12:58, The_EaGle pisze:

    > Jak rozumiem wg Ciebie się nie obracają? Tylko co stoją nieruchomo?
    >
    > Pozdrawiam
    > Rafał

    Przykro mi ale nie rozumiem pytania. Na kazdym biegu jedna para kol jest
    na stale spieta z walkami. W pozostalych parach jedno kolo jest spiete a
    drugie obraca sie na walku. Ale ciagle wszystkie kola zebate sa w ruchu.

    Przy szybkiej zmianie biegow w gore ze sprzeglem skrzynia nie zwalnia na
    tyle aby wyrownac roznice miedzy predkoscia walka a zebatki ktora ma byc
    "zapieta". Pod tym wzgledem zmiana bez sprzegla niewiele sie rozni.
    Podczas zmiany nalezy albo zamknac przepustnice albo na chwilke odciac
    zaplon (tak dzialaja automatyczne shiftery do zmiany biegow).W tym
    momencie maleje moc i moment przekazywane na skrzynie biegow, podobnie
    jak przy wcisnieciu sprzegla. To wystarczy aby plynnie i szybko zmienic
    bieg bez szkody dla skrzyni. Przy redukcji zaleca sie jednak uzywanie
    sprzegla. Byc moze sporadyczne przypadki uszkodzenia skrzyni powstaly
    wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych
    biegow jest to praktycznie niemozliwe.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 73. Data: 2011-01-24 19:34:31
    Od: "Grzybol" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisał w wiadomości

    > wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych
    > biegow jest to praktycznie niemozliwe.

    Przypomniałem sobie rok 82. CZ350, trasa Puławy - Jedwabno na Mazurach.
    Jakieś 350-400km. Po wyjeździe z Puław urwała się linka sprzęgła w CZ. Całą
    trasę przelecieliśmy używając sprzęgła w nodze:-) W tamtych czasach części
    do Cezetek było niewiele, no i drogie. Szkoda było kasy przeznaczonej na
    wakacje. Przejeździłem tak tydzień po mazurach i całą trasę powrotną. :-)

    --
    Grzybol

  • 74. Data: 2011-01-24 19:49:02
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:34:31 +0100 osobnik zwany Grzybol
    wystukał:

    > U?ytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > Przypomnia?em sobie rok 82. CZ350, trasa Pu?awy - Jedwabno na Mazurach.
    > Jakie? 350-400km. Po wyjeOEdzie z Pu?aw urwa?a sie linka sprzeg?a w CZ.
    > Ca?? trase przelecieli?my u?ywaj?c sprzeg?a w nodze:-) W tamtych czasach
    > cze?ci do Cezetek by?o niewiele, no i drogie. Szkoda by?o kasy
    > przeznaczonej na wakacje. PrzejeOEdzi?em tak tydzien po mazurach i ca??
    > trase powrotn?. :-)

    no, linka kosztowała ze dwa browary.
    Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni
    motocyklowej?

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 75. Data: 2011-01-24 19:55:55
    Temat: Re: bez sprzeg?a
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2011-01-24 20:49, masti pisze:
> [...]
    > wystukał:

    > no, linka kosztowała ze dwa browary.
    > Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni

    A rozni sie ? Bo "automat" sprzegla "w nodze" to nie skrzynia biegow.

  • 76. Data: 2011-01-24 19:56:01
    Temat: Re: bez sprzeg3a
    Od: "Grzybol" <g...@w...pl>

    > no, linka kosztowała ze dwa browary.

    Wtedy linka to był koszt jakichś 20 browarów.

    > Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni
    > motocyklowej?

    Wiem. To tylko wspomnienia...

    --
    Grzybol

  • 77. Data: 2011-01-24 19:57:36
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:56:01 +0100 osobnik zwany Grzybol
    wystukał:

    przesadzasz

  • 78. Data: 2011-01-24 19:57:56
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:55:55 +0100 osobnik zwany Kuczu
    wystukał:

    > A rozni sie ? Bo "automat" sprzegla "w nodze" to nie skrzynia biegow.

    z punktu widzenia wajchy od biegów to tak :)

  • 79. Data: 2011-01-24 19:58:43
    Od: "Grzybol" <g...@w...pl>

    > A rozni sie ? Bo "automat" sprzegla "w nodze" to nie skrzynia biegow.

    Myślał młody, że nie wiem co piszę. :-) I tak se walnął...

    --
    Grzybol

  • 80. Data: 2011-01-24 19:59:42
    Od: "Grzybol" <g...@w...pl>

    > Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:56:01 +0100 osobnik zwany Grzybol
    > wystukał:
    > przesadzasz

    :-) Myślę, że kwotę nawet zaniżyłem:-) Piwo tanie wtedy było jak siki... I
    podobnie smakowało.

    --
    Grzybol