  • 1. Data: 2010-07-09 20:19:58
    Temat: częstotliwości sygnałów na linii telefonicznej...
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Potrzebuję, wicie towarzysze, zrobić taki układ, wpinany pod linię
    telefoniczną, który by mi tam cóś robił, i - potrafił wykryć odłożenienie
    słuchawki przez dzwoniącego. Znaczy - coby wykryć to " pip pip pip..." ,
    które wtedy pojawia się na linii...
    Poprzednio zrobiłęm to z wykorzystaniem LM567 i jakoś to nawet działał
    (strojone na coś koło 400 Hz), ALE - zauważyłem, że po nastrojeniu do
    działania z jedną centralką telefoniczną , z inną (jakąś letko starawą
    chyba) to już nie chciało działać, i wymagało przestrajania w warunkach
    polowych...

    Zatem, zastanawiam się, ten ton chyba jest jakoś ustandaryzowany (440 Hz
    może ?) - i czy na przykład tak MT8870 może lepiej by się do tego nadawał ?
    Znaczy -
    nie trzeba stroić, funkcje DTFM to by też dodatkowy wykorzystał (chociaż
    tego nie muszę mieć), no i - może jakoś "pewniejszy" w działaniu ?

    Co myślicie ?

  • 2. Data: 2010-07-09 22:43:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    tow. sundayman napisał:

> [...]
    > może ?) - i czy na przykład tak MT8870 może lepiej by się do tego nadawał ?

    Skoro z jedną działało, a z druga nie, to znaczy, że ustandaryzowane
    nie jest, a jeśli nawet, to słabo.

    > Znaczy -
    > nie trzeba stroić, funkcje DTFM to by też dodatkowy wykorzystał (chociaż
    > tego nie muszę mieć), no i - może jakoś "pewniejszy" w działaniu ?
    >
    > Co myślicie ?

    Niewiele myśląc zajrzałem do swojego Linksysa SPA-3102, który u mnie
    robi za element centrali, a tam ustawienia są na przykład takie:

    Off Hook Warning Tone: 480@-10,620@0;10(.125/.125/1+2)

    Wszystkie sygnały, to kombinacja *dwóch* tonów o częstotliwości wybranej
    z 320Hz, 440Hz, 480Hz, 520Hz, 620Hz a czasem również 600Hz, 915Hz,
    965Hz, 1371Hz, 1428Hz, 1777Hz oraz 350Hz i 600Hz (może coś pominąłem).
    Z tym "wszystkie" trochę przesadziłem, bo kilka z rzadka używanych
    sygnałow jest pojedynczym tonem. Wniosek z tego taki, że chociaż jakiś
    układ sygnałów może występować częściej od innych, to standardu nie ma
    i trzeba nastawić się na wykrywanie po pristu "pip pip pip...".

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2010-07-10 01:39:55
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    niedopsz... No na razie mam taką opcję, żeby pozostawić ten filtr na tym
    LM-ie, i dorobić w programie procedurę ułatwiającą "dostrojenie" (w czasie
    instalacji).
    Wykrywanie impulsowania jakoś tam się sprawdzało "mniej-więcej", no ale to
    też można poprawić...
    Bardziej nie podoba mi się konieczność "dostrajania" do lokalnej
    centrali...raz , że to problem dla instalującego (czyli nie mnie),
    a dwa - że jak użyszkodnik wymieni centralkę , to może mu przestać
    działać...
    Gdzieś się doczytałem , że to "powinno" być w Europie 425Hz, ale jak widać
    nie zawsze...

    Zabezpieczeniem dodatkowym jest niby ograniczenie maksymalnego czasu
    połączenia (coby się sprzęt nie zawiesić w razie nie wykrycia rozłączenia)
    ale to wszystko nie do końca mnie się podoba...

  • 4. Data: 2010-07-10 09:54:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]
    > połączenia (coby się sprzęt nie zawiesić w razie nie wykrycia rozłączenia)
    > ale to wszystko nie do końca mnie się podoba...

    Jest jeszcze odwracanie pętli -- w czasie rozmowy prąd w telefonie płynie
    w odwrotnym kierunku niż przed i po. Ale w tej chwili też już chyba nie
    można mieć pewności, że każda centrala to robi.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2010-07-10 18:25:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Jest jeszcze odwracanie pętli -- w czasie rozmowy prąd w telefonie płynie
    > w odwrotnym kierunku niż przed i po. Ale w tej chwili też już chyba nie
    > można mieć pewności, że każda centrala to robi.

    Zgadza się - nie każda tak robi. Np. Alcatel S12J robi to za każdym
    razem (opcja jest domyślnie aktywowana) i można w ten sposób wykryć
    zarówno nawiązanie połączenia, jak i jego zakończenie. Można też
    próbować złożyć zamówienie na odwrócenie pętli i o ile jest możliwe, to
    zostanie zrealizowane. Jeżeli się nie mylę, to Lucent (At&T) 5ESS ma
    część wyposażeń abonenckich zdolnych do odwrócenia pętli. W takiej
    sytuacji abonent zostanie przekrosowany na inne, bez zmiany numeru.
    Piszę o dużych centralach miejskich, bo w małych, wewnątrz zakładowych
    może być bardzo różnie.
    Wątkotwórcy proponuję skorzystanie z Wymagań Technicznych Operatora:
    http://www.tp.pl/prt/pl/operatorzy/oferta_krajowa/wy
    m_tech/
    Sygnały - częstotliwości, czsy trwania i poziomy są podane od strony 17.
    Jeżeli nie jest podłączony do sieci TP, to ma prawo wymagać od swojego
    operatora udostępnienia podobnego dokumentu.
    Maciek

  • 6. Data: 2010-07-10 18:35:53
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik sundayman napisał:

> [...]
    > słuchawki przez dzwoniącego. Znaczy - coby wykryć to " pip pip pip..." ,

    Obok, pod postem Jarka Sokołowskiego podałem link do Wymagań
    Technicznych Operatora. Zobacz, czy jesteś w stanie sprawdzić te
    częstotliwości. Może zadałeś zbyt ostre wymagania? Między 400 a 425 Hz
    jest niewielka różnica i wystarczy nieco szerzej wykrywać?
    Maciek

  • 7. Data: 2010-07-10 19:20:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

> [...]
    > częstotliwości. Może zadałeś zbyt ostre wymagania? Między 400 a 425 Hz
    > jest niewielka różnica i wystarczy nieco szerzej wykrywać?

    Dlaczego tylko nieco? Najlepiej chyba wykrywać bardzo szeroko sam
    fakt robienia "pip pip pip...", czyli sygnał o prostokątnej obwiedni
    i dowolnej częstotliowości "pip".

    Jarek

    --
    Górniczo-hutnicza orkiestra dęta robi nam paparara,
    robi nam paparara...

  • 8. Data: 2010-07-10 23:31:56
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Dlaczego tylko nieco? Najlepiej chyba wykrywać bardzo szeroko sam
    > fakt robienia "pip pip pip...", czyli sygnał o prostokątnej obwiedni
    > i dowolnej częstotliowości "pip".

    No nie przesadzałbym...jednak chyba lepiej to jakoś zawęzić, a i potem
    sprawdzić taki sygnał będzie łatwiej.
    No zobacze, spróbuję zrobić filtr 380 - 430, i potem z tego sygnału
    sprawdzać...

  • 9. Data: 2010-07-11 00:33:17
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > częstotliwości. Może zadałeś zbyt ostre wymagania? Między 400 a 425 Hz
    > jest niewielka różnica i wystarczy nieco szerzej wykrywać?

    Dzięki za link. Z tego co tam jest, to by wynikało, że to ma prawo być w
    zakresie 350-450 mniej więcej...
    No dobrze, zobaczę co się z tym da zrobić.

  • 10. Data: 2010-07-11 18:12:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Dlaczego tylko nieco? Najlepiej chyba wykrywać bardzo szeroko sam
    > fakt robienia "pip pip pip...", czyli sygnał o prostokątnej obwiedni
    > i dowolnej częstotliowości "pip".

    A użytkownicy wynalazku wątkotwórcy dojdą, że można robić sobie jaja,
    wydając z siebie w miarę rytmiczne "buuup... buuup...buuup", bo tak to
    mniej więcej brzmi :-) Jak się nie da uzyskać odwrócenia baterii, to
    trzeba kombinować z dźwiękami.
    Maciek