  • 1. Data: 2010-07-09 20:15:26
    Temat: sterowanie 12V w aucie
    Od: Arek <a...@...a.z.e.t.a.pl>

    Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.

    Potrzeba mi sterować 12V z auta - w sensie podaję 12V (choć w aucie to 12V
    to pewnie może być od kilku do kilkunastu V), coś zwiera mi owo wejście do
    masy. Zastosowanie w aucie więc chodzi o coś solidnego, niepsującego się,
    rozsądnego (po zamontowaniu dostęp będzie trudny). Sygnał wyzwalający będzie
    czasami aktywny po kilka godzin ciągle.

    Jaki układ najlepiej zastosować przy takich wymaganiach? Jakiś przekaźnik po
    prostu?

    --
    Arek

  • 2. Data: 2010-07-09 20:37:35
    Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-07-09 22:15, Arek wrote:
    > Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.

    Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?

    Jesli niewiele to:

    a) elektryk wybierze przekaźnik

    b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

    Punkt a) zje troche pradu akumulatora, punkt b) pomijalnie mało.

    Osobiście zrobił bym to na tranzystorze żeby większośc elektryków
    samochodowych dostala zawału serca na widok takich futurystycznych
    technologii ;)

  • 3. Data: 2010-07-09 20:52:12
    Od: Arek <a...@...a.z.e.t.a.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?

    Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
    to te mA to będzie już gigantycznie dużo.

    > Jesli niewiele to:
    >
    > a) elektryk wybierze przekaźnik
    >
    > b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

    Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
    auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
    pewnie dało by się uzyskać) ? Szkoda, że nie ma takich gotowców w
    odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 4. Data: 2010-07-09 21:12:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-07-09 22:52, Arek wrote:
    > Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
    > to te mA to będzie już gigantycznie dużo.

    Rzecz w tym że nie są to setki mA. A to już dobrze.

    > Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
    > auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
    > pewnie dało by się uzyskać) ?

    Pierwszy lepszy ? BC547 pracuje od -60 do +150 w/g danych katalogowych.

    > Szkoda, że nie ma takich gotowców w
    > odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)

    a) To zbyt innowacyjne

    b) Przekaźnik tez trzeba jakoś zabezpieczyć przed wilgocią.

  • 5. Data: 2010-07-09 21:26:06
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    Arek pisze tak:

    > Szkoda, że nie ma takich gotowców w
    > odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)

    mogę wykonać

    200zł :)

    Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
    prądu źre. Przewody przyklej klejem na ciepło żeby nie
    ułamały się nóżki od wibracji.

    --
    mariusz

  • 6. Data: 2010-07-09 21:43:13
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    mariusz pisze:
    > Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
    > prądu źre.
    Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki
    razy więcej niż tranzystor.

    Michoo

  • 7. Data: 2010-07-10 08:51:29
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

    a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
    --
    Marek Lewandowski

  • 8. Data: 2010-07-10 10:19:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 10 Jul 2010 10:51:29 +0200, Marek Lewandowski wrote:

    >a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.

    Jak na razie to w autach zadnego transoptora nie ma, widac ich
    konstruktorzy sa niedoswiadczeni.

    Ale w sumie taki transoptor to dobra rada ..

    J.

  • 9. Data: 2010-07-10 11:34:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 09 Jul 2010 23:43:13 +0200, Michoo wrote:
    >Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki
    >razy więcej niż tranzystor.

    Zalezy jaki tranzystor i czym ma sterowac.
    Jesli ma np przelaczac 1A, to wypadaloby wpuscic w bramke 10-20mA.
    a to juz 0.12-0.24W straty na oporniku.

    Mozna uzyc mosfeta .. i stosownych zabezpieczen, zeby go za czesto nie
    wymieniac :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-07-10 12:15:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-07-10 10:51, Marek Lewandowski wrote:
    > a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.

    Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.