  • 1. Data: 2017-11-06 20:42:21
    Temat: czujnik laserowy?
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Wiemy wszyscy jak działa czytnik płyt CD lub DVD: płyta ma mikroskopijne
    rowki w lustrzanej powierzchni - pada na nią strumień lasera i odbija się
    czasem od lustrzanej powierzchni, czasem od rowka generując w detektorze
    jedynkę lub zero w strumieniu danych.

    Jeśli chciałbym użyć tej samej techniki do wykrycia drgań obiektu
    nieruchomego, powiedzmy struny gitarowej - czy są na rynku gotowe moduły
    laserowe które miałyby transmiter, detektor i optykę zamkniętą w zgrabną
    całość?

    Coś małego, co mógłbym skierować na moją drgającą strunę, przykręcić w jej
    pobliżu i cieszyć się gotowcem? :)

  • 2. Data: 2017-11-06 20:49:17
    Temat: Re: czujnik laserowy?
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 06.11.2017 o 20:42, Pszemol pisze:
> [...]
    > całość?
    >
    > Coś małego, co mógłbym skierować na moją drgającą strunę, przykręcić w jej

    Chcesz wyważać otwarte drzwi? Musi by metoda optyczna? Jeśli nie, to w
    każdej gitarze elektrycznej masz odpowiedni czujnik.

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2017-11-06 22:00:55
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Czarek <c...@n...fm> wrote:

    > Chcesz wyważać otwarte drzwi? Musi by metoda optyczna? Jeśli nie, to w
    > każdej gitarze elektrycznej masz odpowiedni czujnik.

    Nie chodzi o gitarę :-) Nie buduję gitary :-)
    To był tylko przykład dla skupienia uwagi.

    Chcę "patrzeć" laserem na drgający drut w ściśle określonym miejscu.
    Stąd skojarzenie z gitarą :-)

  • 4. Data: 2017-11-06 22:05:55
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-11-06 o 20:42, Pszemol pisze:
> [...]
    > całość?
    >
    > Coś małego, co mógłbym skierować na moją drgającą strunę, przykręcić w jej

    Czy amplituda drgań struny jest porównywalna do głębokości rowków i
    długości fali światła lasera, ze chcesz użyć tej techniki?

  • 5. Data: 2017-11-06 23:11:19
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > Czy amplituda drgań struny jest porównywalna do głębokości rowków i
    > długości fali światła lasera, ze chcesz użyć tej techniki?

    Nie umiem oszacować niestety amplitudy drgań...
    Chcę jednak poeksperymentować z tym zagadnieniem.
    Wiesz coś może na ten temat?

  • 6. Data: 2017-11-06 23:23:49
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie umiem oszacować niestety amplitudy drgań...
    > Chcę jednak poeksperymentować z tym zagadnieniem.
    > Wiesz coś może na ten temat?

    Może to trochę jak armata na muchy, ale poszukaj pod hasłem
    interferometr. Widziałem taki w akcji, wykonywał pomiar odległości
    obiektu oddalonego o powiedzmy 0.5m na tyle szybko, że na "FFT" widać
    było prążki działającej na hali wentylacji. Może to Ci wystarczy w
    dziedzinie czasu, bo o rozdzielczość bym się nie martwił (jakieś
    absurdalne nm). Gdzieś mam film z zabawy, ale musiał bym poszukać.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2017-11-06 23:37:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]

    Do tego nie potrzeba żadnych urządzeń -- z góry mogę powiedzieć,
    że obiekt nieruchomy się nie rusza ani nie drga.

    > Nie umiem oszacować niestety amplitudy drgań...
    > Chcę jednak poeksperymentować z tym zagadnieniem.
    > Wiesz coś może na ten temat?

    Ale to ma być zerojedynkowe (jak DVD) a nie analogowe (jak gitara)?
    Co z progiem zadziałania? Przy jakim poziomie ma być zmana stanu?
    Jak szybkie to musi być? Jest wiele gotowych optycznych czujników
    do zastosowań w przemysłowych liniach produkcyjnych. One nawet są
    na tyle sprytne, że radzą sobie ze zmiennym oświetleniem otoczenia.
    Dioda świecąca (takich z laserem nie mam, nie wiem czy są) zasilana
    jest falą prostokątną, robi się detekcję światła odbitego od ciemnej
    lub jasnej powierzchni i wykrywa zmiany amplitudy błysków. Zwykle
    są to całkowite gotowce -- zasilanie przemysłowym 24V i wyjście
    z otwartym kolektorem lub też 24V. Producenci podają prędkość rzędu
    setek zmian na sekundę. Nie wiem, czy takie coś się nada, czy o to
    chodziło, czy o co inne.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2017-11-07 01:59:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 Nov 2017 21:00:55 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

    > Nie chodzi o gitarę :-) Nie buduję gitary :-)
    > To był tylko przykład dla skupienia uwagi.
    > Chcę "patrzeć" laserem na drgający drut w ściśle określonym miejscu.
    > Stąd skojarzenie z gitarą :-)

    Problem w tym, ze drgajacy drut to nie to samo co odczyt CD, wiec sie
    nie dziw, ze czujniki do drgan strun beda inne niz do CD.

    J.

  • 9. Data: 2017-11-07 08:26:05
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    kilka dni temu, gość chciał czymś sterować za pomocą kompa. My tu
    teoretyczne rozważania snujemy, czy windows i przeglądarka się nada, czy
    arduino wystarczy, ale tak naprawdę nic nie wiemy o tym, co nasz wspólny
    wynalazek ma robić. A pytacz odwiedza grupę raz na dwa dni i nie udziela
    informacji na istotne tematy. Wpadłeś teraz Ty, i masz podobny problem.
    napisz coś więcej, bo skoro jest odzew, to poto aby pomóc! na tak
    postawione pytanie odpowiedź Ci sie może nie spodobać
    > Coś małego, co mógłbym skierować na moją drgającą strunę, przykręcić w jej
    > pobliżu i cieszyć się gotowcem? :)

    Tak, zamontuj na tej strunie dzwoneczek, jak będzie drgała - usłyszysz

    ToMasz

  • 10. Data: 2017-11-07 16:14:21
    Od: b...@g...com

    użytkownik Pszemol napisał:

    > Nie umiem oszacować niestety amplitudy drgań...
    > Chcę jednak poeksperymentować z tym zagadnieniem.
    > Wiesz coś może na ten temat?

    Struna porusza się w dwóch osiach.
    https://youtu.be/HPA65zz1FC8?t=2m28s

    Pytanie było do d..py jak na inżyniera:)

    Może 2 lasery pod kątem 90* i jeden czujnik, albo odwrotnie.
    Co tam? Masz zlecenia od płaskoziemców?