  • 21. Data: 2010-04-03 19:22:02
    Temat: Re: czy da sie jakos zabezpieczyc sterowniki L298 ?
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Roman" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:hp1i60$3aa$1@news.onet.pl...

> [...]
    >
    > miałem podobne "przeboje" - wg informacji o L298 zabójczy dla niego może
    > być
    > brak zasilania logiki 5V przy obecności zasilania mocy +40V. Dochodzi
    > wtedy
    > do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku ....
    > trach.
    > Przy braku sterowania prądowego (L297 ENABLE) i b. dużych kondensatorach
    > na
    > +40V napięcie to może się utrzymywać dość długo. W tym czasie zanika Ci
    > napięcie 5V z tego małego zasilacza i .... czapa.

    Przejrzalem datasheeta od l298 i nic takiego wprost nie napisali. Jest tylko
    informacja
    zeby przy wlaczeniu zasilania silnikow wejscie enable bylo w stanie niskim.
    A mi sie wydaje, ze
    jezeli nie bedzie zasilania silnikow a co za tym idzie prad nigdy nie
    przekroczy ustawionego
    na sterowniku to tam caly czas bedzie 1. I jak ja to mam niby wlaczyc ?
    Zaraz bede chyba ten
    zasilacz uklad budowal na jakims procesorze ktory zalaczy zasilania logiki,
    enable ustawi na 0, potem
    wlaczy zasilanie na 1 i enable na 1.

    > Lekarstwo? - trzeba robić 5V z tych 40V, wtedy masz pewność, że dopóki
    > jest
    > w L298 napięcie na mostku to jest też na jego logice. Ja to zrobiłem max.
    > prymitywnie, ale niezawodnie (żadne tam LM7805) - po prostu z +40V opornik
    > 470Ohm/5W i dioda zenera 5V1 do masy. Hula niezawodnie.
    > Prąd pobierany z +5V przez L298 to ok. 80mA

    Testowałem to rozwiązanie i średnio działa. Nie dość, że przy diodzie 5,1 na
    wyjściu
    jest o 0,7 mniej to jeszcze przy niewielkim obciazeniu spada o polowe.
    Zmniejszenie
    wartosci rezystora powoduje jest grzanie sie. Musialbym dac 100 om na 10
    albo 15 wat.

    Mysle zeby raczej napieciem 5V zalaczac jakis przekaznik ktory uruchomi te
    36V. Ale teraz
    znowu nie wiem czy to dobre rozwiazanie.

  • 22. Data: 2010-04-03 20:17:31
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

> [...]
    > wtedy
    > do jednoczesnego przewodzenia dolnego i górnego tranzystora w mostku ....

    No to przeprowadziłem próbe: na zasilaniu silników bezpiecznik 1,25A. Prąd
    ustawiam
    na minimum (jakieś 200 - 250mA).

    Włączam zasilanie części logicznej. Sygnał enable na 0 (sprawdzone i na
    wszystkich wejściach
    enable jest 0). Włączam zasilanie silników, potem enable na 1. Nie wiem czy
    bezpiecznik spalił
    się od razu po włączeniu zasilania czy dopiero potem po enable. W każdym
    razie nie żyje.

    Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.

    Wczoraj testowałem przy napięciu 15V i wszystko było w porządku. Maksymalny
    prąd jaki
    ustawiałem to 1A.

  • 23. Data: 2010-04-04 09:42:34
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

> [...]
    >
    > Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.
    >
    > Wczoraj testowałem przy napięciu 15V i wszystko było w porządku.

    Zastanawiam się czy bezpiecznik się nie pali w momencie ładowania
    kondensatorów
    filtrujących. W zasilaczu mam 20000uF na 50V a potem za bezpiecznikiem w
    sterowniku
    jeszcze 3700uF na 63V. W sumie to nie tak dużo chyba.

    Robie testy na zasilaczu impulsowym i wszystko dziala ale zasilacz wyraźnie
    się męczy
    podczas podłączania napięcia do silników (wyłącza się na ułamek sekundy bo
    słychać, że
    wentylator zwalnia).

    Na samym początku testowałem ten nowy zasilacz transformatorowy na drugim
    sterowniku gdzie
    są jeszcze większe kondensatory (4700uF na 50V) ale bez żadnych
    bezpieczników (tylko te
    między transformatorem a zasilaczem) i wszystko dzialalo dobrze.

    Wylutowałem te kondensatory ze sterownika i zasilacz impulsowy przestał
    zwalniać przy włączaniu.

  • 24. Data: 2010-04-04 20:58:25
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > razie nie żyje.
    >
    > Mam już tego gówna dość. Zaraz wszystko pójdzie do utylizacji.

    Spokojnie kolego, ten mój "patent" z zasilaniem 5V1 z opornika 470Ohm
    pracuje bezbłędnie w warunkach przemysłowych w płytce:

    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterownik_silnika_k
    rokowego_sskb02.htm

    Wesołych i Spokojnych (bez spalania L298) Świąt

    Roman

  • 25. Data: 2010-04-06 06:55:05
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

> [...]
    >>

    > Spokojnie kolego, ten mój "patent" z zasilaniem 5V1 z opornika 470Ohm
    > pracuje bezbłędnie w warunkach przemysłowych w płytce:

    A można jakieś konkrety ? Obciążenie to tylko 80mA ? I jakie jest napięcie ?

    Jak u mnie spada do 1V to dużo tym nie zasile.