  • 1. Data: 2014-06-07 23:33:43
    Temat: czy tę foto-skan da się (znacząco) poprawić?
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    to jest skan fotografii z książki (bardzo kiepska reprodukcja juz w ksiazce,
    a wiec skan jest,jaki jest...):

    https://www.dropbox.com/s/go2vgmdhmibp74v/2.png

    czy poza banalna poprawa (chocby w irfan,ale mam tez dostep do PS):
    kontrast, moze troche gamma, można jeszcze cos sensownego wykombinowac, zeby
    to cudo jednak poprawic jakosciowo?

  • 2. Data: 2014-06-08 03:00:43
    Temat: Re: czy tę foto-skan da się (znacząco) poprawić?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "1634Racine" <1...@R...pl> wrote

    > to jest skan fotografii z książki

    Więcej megabajtów do ściągania mama nie miała? Chociaż ostrzegaj
    przed rozmiarem, niektórzy płacą od MB! :)

    > (bardzo kiepska reprodukcja juz w ksiazce, a wiec skan jest,jaki
    > jest...)

    Ja bym wcale nie powiedział, że aż taka kiepska - reprodukcja
    starego zdjęcia, druk masowy, raster, jakość odpowiednia do epoki - moim
    zdaniem w tej sytuacji trudno wybrzydzać na materiał wejściowy.

    Raczej bym zapytał, czy skan można zrobić jeszcze raz, tylko tym
    razem lepiej, bo jeżeli raster układa się w szachownicę czarnych i
    białych pikseli, to coś tu nie gra...

    1. Wyższa rozdzielczość.

    2. Bez wyjeżdżania z kontrastem poza zakres na poziomie pikseli.

> [...]
    > kontrast, moze troche gamma, można jeszcze cos sensownego
    > wykombinowac, zeby to cudo jednak poprawic jakosciowo?

    Skoro obraz wygląda jak jednobitowy dithering (w grubym
    przybliżeniu), to byłbym ostrożny z kontrastem itd.

    Zacząłbym od pytania, czy istnieją jakieś progsy do derasteryzacji -
    wzór jest regularny, więc każdy taki obrazek dałoby się doprowadzić
    ręcznie do usunięcia rastrowych wzmocnień, ale może jest na to jakiś
    gotowiec?

    Dopiero potem zająłbym się zwykłą obróbką, jak każdego obrazka.

    Uwaga - jeśli nie zdejmiesz rastra, to obserwuj efekty każdej
    wybranej metody resize'u w dół, wyostrzania, itd. - na poziomie pikseli
    mogą dać niespodziewane artefakty-zdudnienia.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2014-06-08 03:42:04
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Mariusz [mr.] in news:ln0cjo$klm$1@news.task.gda.pl
    > "1634Racine" <1...@R...pl> wrote
    > Więcej megabajtów do ściągania mama nie miała? Chociaż ostrzegaj
    > przed rozmiarem, niektórzy płacą od MB! :)

    jeszcze gdzies tak jest? :) fakt,moglem przyciac...

    > Ja bym wcale nie powiedział, że aż taka kiepska...

    kiepska, oczywiscie, ze tak.

    > - reprodukcja
    > starego zdjęcia, druk masowy, raster, jakość odpowiednia do epoki

    a teraz, to mowimy - dlaczego kiepska. I oczywiscie masz racje, tak wlasnie
    jest - ksiazka ze srodkowego prl-u. To nie jest album naszych czasow, to
    prawda.

    > Raczej bym zapytał, czy skan można zrobić jeszcze raz, tylko tym
    > razem lepiej, bo jeżeli raster układa się w szachownicę czarnych i
    > białych pikseli, to coś tu nie gra...

    skan nie jest na cud maszynie, ale tez innego nie bedzie, niestety.

    > 1. Wyższa rozdzielczość.

    tak btw:
    chcialbys jeszcze wyzsza?? 3700 x 2300 to efekt 600dpi; srednio znam sie -
    dlatego pytam: _jak_poprawic_ to foto - ale naprawde sadzisz, ze... 800?
    1200 dpi da cos istotnie lepszego?
    OK, ale i tak innego skanu nie bedzie.

    > 2. Bez wyjeżdżania z kontrastem poza zakres na poziomie pikseli.

    jak znam magika, ktory to skanowal, to po tzw "calaku" skanowal,czyli
    zawierzyl automatowi

    ok, zalozmy, ze obrazek jest taki: http://i.imgur.com/mjIp25M.jpg
    jak go poprawic (optymalnie)?

  • 4. Data: 2014-06-08 04:08:27
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    1634Racine in news:5393c00c$0$2374$65785112@news.neostrada.pl
    [.............]

    moze lepiej zalozmy, ze jest taki: http://i.imgur.com/X1uDCYl.jpg

  • 5. Data: 2014-06-08 10:41:21
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

> [...]
    > wzór jest regularny, więc każdy taki obrazek dałoby się doprowadzić
    > ręcznie do usunięcia rastrowych wzmocnień, ale może jest na to jakiś

    Właśnie próbuję przypomnieć sobie, z jakiego programu korzystałem z 10
    lat temu do derasteryzacji - była w nim najpierw analiza obrazu i
    ręcznie wprowadzało się parametry. Nie było to szybkie i user friendly,
    ale wynik był bardzo doby. Chyba nie Picture Window Pro... Nie pamiętam.

  • 6. Data: 2014-06-08 12:53:55
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Uncle Pete in news:ln17iu$akc$1@news.task.gda.pl
> [...]
    > wprowadzało się parametry. Nie było to szybkie i user friendly, ale wynik
    > był bardzo doby. Chyba nie Picture Window Pro... Nie pamiętam.

    czytalem wczoraj w sieci mase podpowiedzi jak to wykonac, wszystko
    sprowadzaja sie do wielofiltrowych dzialan PS, a ten
    link:http://i.imgur.com/X1uDCYl.jpg dalem po "filtr > szum > kurz i rysy <--
    promien=2,prog=0

    ale teraz to nie jest problem derasteryzacji, jedno: jak z foto o takim
    obrazku wykonac lepsze foto.

  • 7. Data: 2014-06-08 13:11:32
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > czytalem wczoraj w sieci mase podpowiedzi jak to wykonac, wszystko
    > sprowadzaja sie do wielofiltrowych dzialan PS, a ten

    Tam był sprytniejszy algorytm, przerabiałem wielokrotne filtrowanie w
    PS, u mnie to dobrze działało tylko przy dużym zmniejszeniu oryginalnego
    obrazka.

> [...]
    > <--
    > promien=2,prog=0
    >
    > ale teraz to nie jest problem derasteryzacji, jedno: jak z foto o takim

    Dużo lepsze nie zrobisz moim zdaniem. Słąby oryginał.

  • 8. Data: 2014-06-08 14:05:05
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-06-08 12:53, 1634Racine pisze:

    > link:http://i.imgur.com/X1uDCYl.jpg dalem po "filtr > szum > kurz i rysy <--
    > promien=2,prog=0

    Blur + poprawa kontrastu + przeskalowanie:
    http://piotrne.republika.pl/ddith3.jpg

    P.

  • 9. Data: 2014-06-08 16:03:10
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Piotrne in news:ln1jhg$3dh$1@node2.news.atman.pl
    > Blur + poprawa kontrastu + przeskalowanie:
    > http://piotrne.republika.pl/ddith3.jpg
    > P.

    w sumie to analogicznie kombinowalem,z tym, ze nie robilem przeskalowania,
    no i zawsze jest kwestia jak bardzo blur,jak bardzo kontrast...
    faktycznie, pewnie z tego wiatru lepszego bicza sie nie ukreci...
    dzieki.

  • 10. Data: 2014-06-08 16:09:19
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Uncle Pete in news:ln1gcg$j93$2@news.task.gda.pl
    > Tam był sprytniejszy algorytm,

    alez tak, sa rozne co do szczegolow, nie ma jakiejs jednej recepty i jest
    tez taki bardziej wysofistykowany "algorytm", ale ja probnie pojechalem
    naprostszym chwytem

    > u mnie to dobrze działało tylko przy dużym zmniejszeniu oryginalnego
    > obrazka.

    ano wlasnie: dlaczego wlasciwie wypada przeskalowac? bo o "przeskalowanie"
    chodzi, tak? tzn. zmniejszenie... rozdzielczosci??

    tez tak podejrzewam...