    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: czy tę foto-skan da się (znacząco) poprawić?
    Date: Sun, 8 Jun 2014 03:00:43 +0200

    "1634Racine" <1...@R...pl> wrote

    > to jest skan fotografii z książki

    Więcej megabajtów do ściągania mama nie miała? Chociaż ostrzegaj
    przed rozmiarem, niektórzy płacą od MB! :)

    > (bardzo kiepska reprodukcja juz w ksiazce, a wiec skan jest,jaki
    > jest...)

    Ja bym wcale nie powiedział, że aż taka kiepska - reprodukcja
    starego zdjęcia, druk masowy, raster, jakość odpowiednia do epoki - moim
    zdaniem w tej sytuacji trudno wybrzydzać na materiał wejściowy.

    Raczej bym zapytał, czy skan można zrobić jeszcze raz, tylko tym
    razem lepiej, bo jeżeli raster układa się w szachownicę czarnych i
    białych pikseli, to coś tu nie gra...

    1. Wyższa rozdzielczość.

    2. Bez wyjeżdżania z kontrastem poza zakres na poziomie pikseli.

    > https://www.dropbox.com/s/go2vgmdhmibp74v/2.png
    >
    > czy poza banalna poprawa (chocby w irfan,ale mam tez dostep do PS):
    > kontrast, moze troche gamma, można jeszcze cos sensownego
    > wykombinowac, zeby to cudo jednak poprawic jakosciowo?

    Skoro obraz wygląda jak jednobitowy dithering (w grubym
    przybliżeniu), to byłbym ostrożny z kontrastem itd.

    Zacząłbym od pytania, czy istnieją jakieś progsy do derasteryzacji -
    wzór jest regularny, więc każdy taki obrazek dałoby się doprowadzić
    ręcznie do usunięcia rastrowych wzmocnień, ale może jest na to jakiś
    gotowiec?

    Dopiero potem zająłbym się zwykłą obróbką, jak każdego obrazka.

    Uwaga - jeśli nie zdejmiesz rastra, to obserwuj efekty każdej
    wybranej metody resize'u w dół, wyostrzania, itd. - na poziomie pikseli
    mogą dać niespodziewane artefakty-zdudnienia.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]