  • 1. Data: 2012-02-20 19:22:27
    Temat: czy warto sie (nie) specjalizowac
    Od: " " <f...@g...pl>

    pytam troche na 'wabia' (tj ciekaw jestem czy
    pojawia sie jakies ciekawe opinie a jak mowie
    zauwazylem ze takie tematy ciesza sie wiekszym
    powodzeniemn niz stricte techniczne - czego
    osobiscie byc moze zaluje (mowie byc moze bo
    moja glowa ulegla takiemu oslabieniu ze sam
    juz prawie nie wiem co mowie )

    generalnie chodzi o to ze programowanie i nauka
    programowania jest niezwykle dlugotrwalym procesem,
    jak komus sie wydaje ze grafiki 3d nauczy sie w
    24 h a sieci w nastepne 24 h to sie moze srogo
    pomylic,

    o tyle pytanie czy warto sie uczyc wszystkiech
    dziedzin np sieci, asemblera, technik 3d, technik 2d,
    symulacji fiz, skrypterki, dzwieku, zaawansowanego ai, glebszej
    znajomosci jezyka i kompilatora, glebszej znajomosci
    systemu (kwestie reverse eng), glebszej znajomosci mt,
    innych jezykow itd itd,
    tu akurat wymienilem tylko dzialy poniekad
    podchodzace pod moja ulubiona dziedzine, odwalajac
    daleko na boku wiele tematow spoza, ale i tak jest tego
    duzo, czy warto sie uczyc wszystkiego czy lepiej by bylo
    odwalic pare dziedzin z rozdzielnika po to by zrobic wiecej
    w innych

    sam po prawiedzie nie mam wyrobionego zdania:
    niezwiazane dziedziny (jak www, bazy
    danych) jestem sklonny olac prawie zupelnie
    ale czy powiazane ale nie absolutnie pilne (networking,
    skrypty, inne jezyki, reversing, sound) rozwijac czy 'przelozyc
    na pozniej' to nie wiem - tak to wolno idzie ze zanim to
    rozwine moge dobic do 60-tki

  • 2. Data: 2012-02-20 19:55:04
    Temat: Re: czy warto sie (nie) specjalizowac
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-02-20 20:22, f...@g...pl pisze:

    <CIACH>

    Na zasadzie: jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Stosuje
    się ją także do Twojego problemu.
    Czasy gdy jedna osoba była w stanie napisać, wydać grę i na niej jeszcze
    zarobić, skończyły się w okolicach Atari XL/XE i C64.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 3. Data: 2012-02-20 20:00:09
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 2/20/2012 8:55 PM, Przemek O wrote:
> [...]
    > Czasy gdy jedna osoba była w stanie napisać, wydać grę i na niej jeszcze
    > zarobić, skończyły się w okolicach Atari XL/XE i C64.

    Znam sporo osób, które by się z Tobą nie zgodziły. I mogłyby to
    udowodnić pokaźnym stanem konta, vide Minecraft. To akurat wyjątek, ale
    jest sporo samotnych wilków indie, którzy radzą sobie nieźle, a nawet
    bardzo dobrze.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 4. Data: 2012-02-20 20:28:26
    Od: " " <f...@g...pl>

    Przemek O <p...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > Czasy gdy jedna osoba była w stanie napisać, wydać grę i na niej jeszcze
    > zarobić, skończyły się w okolicach Atari XL/XE i C64.

    a byly takie czasy, w core algorithns... jest napisane jak
    to za czasow pierwszych coinopow i chyba ponga wydanego
    przez atari ludzie popsuli sprzety bo przepelnili je monetami ;-)

    ja nie jestem zbytnio nastawiony na kase, zawsze mozna sie
    zaczepic na normalnym nudnym etacie itp - interesuje sie tym
    czym sie interesuje niejako z nudow, bardziej interesuje mnie
    kwestia co tu mozna zrobic niz perspektywa wielkiej kasy na
    koncie (ktora jest nawet nieco obrzydliwa)

  • 5. Data: 2012-02-20 21:58:21
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-02-20 21:00, Arkadiusz Dymek pisze:

> [...]
    > udowodnić pokaźnym stanem konta, vide Minecraft. To akurat wyjątek, ale
    > jest sporo samotnych wilków indie, którzy radzą sobie nieźle, a nawet

    OK, zgadzam się. Ale wtedy do była reguła a teraz wyjątki.
    Chodziło mi raczej o grę typowo serwowaną na szerokim rynku, coś typu
    np. NFS. Jedna osoba nie jest w stania, a i często nie będzie na tyle
    utalentowana, żeby zrobić wszystko samemu.
    Zresztą przytoczony tutaj Minecraft też tak na dobrą sprawę potwierdza
    tę regułę. Grafika i muzyką raczej nie grzeszy :P

    Podsumowując, chodzi raczej o zasadę, ze być dobrym we wszystkim jest
    naprawdę ciężko.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 6. Data: 2012-02-20 22:06:02
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 2/20/2012 10:58 PM, Przemek O wrote:

> [...]
    > Zresztą przytoczony tutaj Minecraft też tak na dobrą sprawę potwierdza
    > tę regułę. Grafika i muzyką raczej nie grzeszy :P

    No, ale gość raczej nie pyta, czy warto uczyć się renderingu i gry na
    organach. Mikrofiremek z jednym programistą robiących gry na iPhone albo
    nawet i na PC jest sporo. I całkiem dobrze sobie radzą. Owszem ich
    produkty nie goszczą zbyt często na pierwszych stronach periodyków
    branżowych, ale całkiem nieźle z tego żyją, robiąc przy okazji to co
    lubią i nie czując na karku oddechu szefa. Polecam lekturę forum
    indiegamer.com - ludzi zarabiających tam na swoich grach po kilka K$
    miesięcznie nie brakuje. Ba, niektórzy z nich nawet specjalnie
    programować nie potrafią i robią gry w różnych RPG-makerach i innych
    tego typu rozwiązaniach. Tak więc dla chcącego nic trudnego (albo raczej
    niemożliwego, bo trudne to i owszem jest).

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 7. Data: 2012-02-21 06:10:16
    Od: " " <f...@g...pl>

    Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie> napisał(a):

> [...]
    > tego typu rozwiązaniach. Tak więc dla chcącego nic trudnego (albo raczej
    > niemożliwego, bo trudne to i owszem jest).

    moje pytanie nie dotyczylo zarabiania tylko wyboru 'ksztaltu sciezki
    ksztaltowania umiejetnosci' - popelniam tu mase beledow jak sadze

  • 8. Data: 2012-02-21 09:01:37
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 2/21/2012 7:10 AM, f...@g...pl wrote:
    > Arkadiusz Dymek<a...@n...bedzie> napisał(a):

    > moje pytanie nie dotyczylo zarabiania tylko wyboru 'ksztaltu sciezki
    > ksztaltowania umiejetnosci' - popelniam tu mase beledow jak sadze

    Pytanie tylko do czego Ci te umiejętności są potrzebne.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 9. Data: 2012-02-21 09:31:19
    Od: " " <f...@g...pl>

    Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie> napisał(a):

    > Pytanie tylko do czego Ci te umiejętności są potrzebne.

    pytanie jest ogolne i nie dotyczy tylko mnie
    mozna uproscic kontekst i jasno odpowiedziec
    tak, nie warto sie nie niespecjalizowac, trzeba sie
    skupic ale nie jestem pewien czy to wlasciwa odpowiedz:
    skupienie ma waskim temacie swoje minusy i zajmowanie sie
    szerokim spektrum tematow tez ma swoje minusy

  • 10. Data: 2012-02-21 17:33:05
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-02-20 23:06, Arkadiusz Dymek pisze:

    > No, ale gość raczej nie pyta, czy warto uczyć się renderingu i gry na
    > organach.

    A moja odpowiedź tego też nie dotyczyła. Z grami to był tylko przykład
    wskazujący, że błędnym jest podejście w którym chcemy być w każdej
    dziedzinie specjalistą. Nic z tego dobrego nie wyjdzie.
    Trzeba mieć wiedzę ogólną w zakresie potrzebnym do programowania.
    Natomiast specjalizację zdobywa się w trakcie pracy i dotyczy to zarówno
    specjalizacji na zasadzie dogłębnego poznania środowiska (i nie chodzi
    tylko o te programistyczne) oraz dziedziny w której się obraca.

    pozdrawiam,
    Przemek O.