  • 11. Data: 2005-02-16 09:06:23
    Temat: Re: czyzby powtorka z rozrywki TPSA <-> MAN'y
    Od: "Robert Błaszczyk" <t...@p...onet.pl>

    no wlasnie zawsze tak ida. Tylko czy tepsa ma umowe z telia na routing
    krajowy czy miedzynarodowy?

  • 12. Data: 2005-02-16 09:26:41
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Użytkownik "Robert Błaszczyk" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > no wlasnie zawsze tak ida. Tylko czy tepsa ma umowe z telia na routing
    > krajowy czy miedzynarodowy?

    na lacze dostepowe
    wiec dostaje routingi do calego swiata wlacznie z polskimi sieciami

    --
    Mateo

  • 13. Data: 2005-02-16 09:42:32
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <cuv1or$87b$1@news.onet.pl>, Robert Błaszczyk wrote:
    > no wlasnie zawsze tak ida.

    <mode type="text/tv">
    Tych co włączyli nasz program dopiero teraz informujemy,
    że routing do TP przez Telię idzie bezproblemowo od roku.
    Wcześniej droga Polska<->Telia<->TP była sabotowana przez TP.
    TP chce aby ruch z i do sieci TP w Polsce klinczował się
    w jakiejś wąskiej bramce (np. w Łodzi). Negocjacje POL34 z TP
    w sprawie rozwiązania tego problemu trwały długo i bezowocnie,
    w końcu TP pozwoliła sobie na zbyt wiele i ... doznała olśnienia:
    przez rok wydawało się, że TP traktuje polskie sieci tak samo
    jak francuskie (i inne zagraniczne). Ale teraz TP się otrząsnęła,
    rok minął, France Telekom żąda pieniędzy, więc trzeba wrocić do:
    - gnębienia konkurencji wykorzystując politykę monopolistyczną.
    - informowania swoich klientów (Neostrada itd.), że do polskie sieci
    mają źle skonfigurowane routery;
    </mode>

    > Tylko czy tepsa ma umowe z telia na routing
    > krajowy czy miedzynarodowy?

    Może routing krajowy mają gdzie indziej,
    bo do siebie - do Francji - mogą mieć inny routing.

    W każdym razie do Polski z France Tel^H^H^H^H^H^H^H^H^H TP S.A. już od roku
    routing idzie przez Telię.

    --
    Piotr Klaban

  • 14. Data: 2005-02-16 09:54:11
    Od: "Robert Błaszczyk" <t...@p...onet.pl>

    wczoraj jak rozmawialem z gosciem z Telii wydawal sie zbulwersowany sytuacja
    routowania ruchu krajowego przez ich siec.
    robert

  • 15. Data: 2005-02-16 10:27:07
    Od: m...@m...torun.pl (Piotr Klaban)

    In article <cuv5lf$r58$1@news.onet.pl>, Robert Błaszczyk wrote:
    > wczoraj jak rozmawialem z gosciem z Telii wydawal sie zbulwersowany sytuacja
    > routowania ruchu krajowego przez ich siec.

    Dla każdego jest to absurd. Tyle, że jest to konieczność ...
    w obliczu:
    a) żądania przez TP płacenia za transfer do ich sieci - TP
    chce (chciała rok temu) traktować komercyjnie dostęp z/do swojej
    sieci w Polsce - chce żeby wszystkie sieci Im płaciły.
    b) żądania wyższych opłat za ruch krajowy niż za międzynarodowy
    - z tego co pamiętam, TP żądała rok temu opłat za ruch krajowy
    w wysokości wyższej niż za ruch międzynarodowy żąda Telia.
    Telia słusznie może szukać tutaj pola do zarobku - w końcu
    może popodłączać komercyjnie wszystkie sieci w Polsce
    i routować je do TP. :) Wtedy żadne chore (i zdrowe) bramki
    w Polsce nie będą potrzebne - w końcu za granicą te bramki
    też można umieścić.

    Problem gdzie jest tzw. "content", czyli skąd dokąd lecą siecią
    treści jest tutaj drugorzędny, ale często był poruszany na polipie.
    Chodzi o to, że jedni mówili, że to TP powinna płacić innym, bo
    to użytkownicy TP najwięcej ściągają, a w samej TP nie ma żadnych treści
    interesujących dla użytkowników w innych sieciach. Co nie jest do końca
    prawdą - w końcu specjalnie dla użytkowników TP mnóstwo portali
    i sieci komercyjnych i edukacyjnych ma specjalne płatne bramki do sieci TP.
    Inni zaś twierdzili, że to właściciele innych sieci, albo właściciele
    "contentu" (portale itd.) powinny płacić TP, bo to użytkownicy TP
    przysparzają im zysków. IMHO idąc dalej tym tropem, można stwierdzić,
    że google.com powinno płacić TP, albo najlepiej wszystkim dookoła.

    Wszystko to co wyżej napisałem dotyczy czasu sprzed lutego 2004.
    Od tamtego czasu (do wczoraj) nie było żadnych problemów z dostępem
    z/do sieci TP poprzez łącze Telii.

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr Klaban

  • 16. Data: 2005-02-16 11:41:34
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    > wczoraj jak rozmawialem z gosciem z Telii wydawal sie zbulwersowany
    > sytuacja
    > routowania ruchu krajowego przez ich siec.

    a moglbym wiedziec kto sie tak zbulwersowal tym ze od roku polska-polska
    idzie telia ?

    --
    Mateo

  • 17. Data: 2005-02-16 14:22:49
    Od: "Robert Błaszczyk" <t...@p...onet.pl>

    > a moglbym wiedziec kto sie tak zbulwersowal tym ze od roku polska-polska
    > idzie telia ?

    Obawiam sie ze nie :] Mysle ze nie zyczylby sobie abym publicznie podal jego
    dane :] Oficjalne stwierdzenie brzmialo: Telia nie zamierza angazowac sie w
    spory pomiedzy TP a pol34. Powtorzone na poczatku rozmowy ok 4 razy :]
    Robert
    W sumie fajny material moze byc :]

  • 18. Data: 2005-02-16 14:25:17
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    "Robert B?aszczyk" <t...@p...onet.pl> wrote:
    > wczoraj jak rozmawialem z gosciem z Telii wydawal sie zbulwersowany sytuacja
    > routowania ruchu krajowego przez ich siec.

    Zbulwersowany? A co go to obchodzi? Większy ruch, większe łącze,
    większe pieniądze -- dla Telii lepiej.

    Problemem jest (było), że TPSA sabotuje (sabotowała) ruch z Polski
    przychodzący łączem zagranicznym (co dodatkowo kompletnie psuje (psuło)
    łączność zapasową na wypadek awarii podstawowego z TPSA), a jednocześnie
    żąda większej kasy za łącze bezpośrednie niż kosztują łącza zagraniczne.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 19. Data: 2005-02-16 19:24:32
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    W artykule <s...@o...man.torun.pl>
    Piotr Klaban napisał(a):
    > w Polsce nie będą potrzebne - w końcu za granicą te bramki
    > też można umieścić.
    Zaraz za granicą. Bramki Telii nie stoją w Wawie? :)

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE