  • 21. Data: 2012-04-03 18:12:34
    Temat: Re: delphi
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Apr 2, 6:23 pm, Przemek O <p...@o...eu> wrote:

    > Nie w porównaniu, tylko w ogóle. :) W każdym razie na tyle, że każdy
    > bardziej utalentowany programista Delphi nie ma problemu ze znalezieniem
    > pracy (co po części jest też powodowane i ich ilością :P ).

    Moje doświadczenie jest takie, że każdy bardziej utalentowany
    programista w czymkolwiek popularnym nie ma problemu ze znalezieniem
    pracy, co więcej, znajdują ją nawet mniej utalentowani programiści,
    lub kolesie tak kompletnie nieutalentowani, że nie przejdzie mi przez
    klawiaturę określenie ich słowem "programiści" - chociaż teoretycznie
    na takich stanowiskach są zatrudniani.

    Oczywiście ma pewien sens kombinowanie "nauczę się czegoś, co mało kto
    zna, to nie będę musiał konkurować z milardem programistów znających
    Javę."

    Tylko że nawet przy takim założeniu - moim zdaniem - sensowniej się
    specjalizować w czymś bardziej perspektywicznym. Ktoś wchodzący na
    rynek pracy ze znajomością Delphi będzie musiał konkurować z
    kolesiami, którzy zjedli na tym zęby. Z drugiej strony przynajmniej
    część istniejących projektów w Delphi będzie zamykana, przepisywana,
    lub przeprojektowywana tak, że coraz więcej nowego kodu będzie
    tworzonego w innych technologiach. A nowe projekty w Delphi powstawać
    nie będą (z dokładnością do błedu pomiaru). I raczej znikanie
    stanowisk dla programistów Delphi będzie procesem znacznie szybszym,
    niż wymieranie tychże.

    Z kolei jak się chce konkretnie wejść w takie klimaty, to może znowu
    sensowniej uczyć się COBOLa? POdobno programiści COBOLa czeszą niezłą
    kapuchę.

    > Może tak, może nie. Aż tak obeznany nie jestem, a szacować czy gdybać
    > nie mam zamiaru. W każdym razie biorąc np. pod uwagę naszych zachodnich
    > sąsiadów to nie byłbym taki pewien tego stwierdzenia. Tam Delphi w swoim
    > czasie było dużo bardziej popularne od C++/VS itp. I nadal jest
    > popularne, choć już nie aż tak bardzo jak kiedyś.

    Tu się przyznam, że nie mam pojęcia, co tam jest popularne. Ale nawet
    jeśli tak jest, to wydaje mi się, że zmiany będą takie, jak wszędzie
    indziej: popularność Delphi będzie spadać szybciej, niż ilość
    programistów Delphi.

    > W tym "chyba lepiej przerzucić się na...", gdzie zakładasz jakieś braki
    > Delphi w stosunku do wymienionych, w tym kontekście - ten jeden jest
    > niesłuszny z założenia.

    Jeśli przez "niesłuszny" rozumiesz "nie ma sensu się uczyć", to
    owszem, jest niesłuszny. Nie z założenia, tylko z tego, jak rozumiem
    sytuację, i przy rozumieniu, że "sens" dotyczy nauki w celu bycia
    zawodowym programistą i zarabiania na tym pieniędzy.

    Natomiast "lepiej przerzucić się na" dotyczło kogoś, kto do nauki
    programowania poznaje Pascala, być moze nawet w dialekcie Delphi.
    Chodziło o to, że fakt, że już się zna Pascala/Delphi w zakresie
    potrzebnym do zrozumienia pewnych podstaw nie przeważa szali na
    korzyść tego, żeby w ramach dalszej nauki drążyć zaawansowane ficzery,
    frameworki czy co tam jeszcze Delphi - nadal uważam, że jeśli się chce
    zarabiać, to są rzeczy, których uczyć się jest większy sens (chociaż
    niewątpliwie są również rzeczy, których uczyć się jest jeszcze
    mniejszy sens).

    > To tylko Twoje stwierdzenie. Ja uważam inaczej. Niemniej każdy ocenia to
    > przez pryzmat własnych potrzeb.

    Ja nie mam w tym temacie żadnych potrzeb. Po prostu z bezinteresownej
    życzliwości dzielę się swoją opinią.

    > Zresztą nie można oceniać języka bez dostarczanej z nim
    > infrastruktury/frameworka.

    Dlaczego? Z punktu widzenia kogoś robiącego aplikacje webowe/
    bazodanowe w Javie jakie ma znaczenie, że Spring i Hibernate, a nawet
    Eclipse czy IntelliJ Idea nie są "dostarczane z językiem"?

  • 22. Data: 2012-04-03 21:44:34
    Od: barkoasdaswiak <d...@d...pl>

    W dniu 2012-03-31 21:52, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > ciekaw jestem jakie jest zdanie grupowiczow o delphi,
    > (ja nie mam o nim (o niem) wiekszego pojecia, nigdy nie
    > widzialem nawet kompilatora itp)
    >
    > czy delphi ma sie dobrze czy raczej stracilo na
    > popularnosci,

    nie w polsce
    widzialem zgloszenia z tej durnej strony zlecenia przez net
    80% wykonawcow robilo w delphi l ;)

    jak sie ma do popularnych jezykow
    > typu java, python, c++, czy mozna powiedziec ze
    > delphi to wspolczesny paskal (czyli ze wspolczesny
    > paskal to wlasnie delphi?), jak sie ma sprawa z tym
    > jezykiem?

    jezyk i programisci zyja sobie, srodowisko sie rozwija

    po cichu powiem prawde ze delphi to taka platforma dla starszych panow
    co robia apki ktore maja cokolwiek doczyniania z bazami danych i do tego
    glownie sluzy

  • 23. Data: 2012-04-03 22:18:38
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-04-03 18:12, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > lub kolesie tak kompletnie nieutalentowani, że nie przejdzie mi przez
    > klawiaturę określenie ich słowem "programiści" - chociaż teoretycznie

    W takim razie nie rozumiem sensu tych dywagacji. Każdy zawsze znajdzie
    zajęcie - i o to chodzi :)

> [...]
    > nie będą (z dokładnością do błedu pomiaru). I raczej znikanie
    > stanowisk dla programistów Delphi będzie procesem znacznie szybszym,

    Po pierwsze, zamykanie projektów nie zależy od języka/środowiska w jaki
    zostały/ są tworzone.
    Po drugie przepisanie kodu z czegokolwiek na cokolwiek, musi mieć silne
    uzasadnienie ekonomiczne. Samo w sobie jest droższe niż dalsze
    utrzymywanie rozwoju w starszym środowisku. Co w przypadku Delphi nie ma
    znaczenie, bo środowisko istnieje, jest rozwijane, a i firmy trzecie
    nadal zajmują się dostawą rozwiązań dedykowanych.
    Po trzecie nowe projekty w Delphi powstają i to w ilości większej niż Ci
    się wydaje.
    Drugie i trzecie wynika z tego, że firmy poważnie zajmujące się
    tworzeniem oprogramowania inwestują ogromne pieniądze w pełną
    infrastrukturę i dostosowanie wszystkiego do swoich potrzeb i nie
    zmienią tego ot tak bez powodu. A ważnym powodem mogłoby być np.
    zaprzestanie rozwoju środowiska - co na chwilę obecną nie ma miejsca.
    Podążanie za modą jest zdecydowanie za słabym argumentem.
    Co do ostatniego zdania to się nie wypowiadam, bo to są Twoje dywagacje,
    a ja takie opinie słyszę już od co najmniej 10-15 lat. Ze Delphi
    zniknie, że nie będzie projektów itd itp. I co? I nic. Jakoś się to nie
    sprawdza.

    > Z kolei jak się chce konkretnie wejść w takie klimaty, to może znowu
    > sensowniej uczyć się COBOLa? POdobno programiści COBOLa czeszą niezłą
    > kapuchę.

    Możliwe.

> [...]
    > jeśli tak jest, to wydaje mi się, że zmiany będą takie, jak wszędzie
    > indziej: popularność Delphi będzie spadać szybciej, niż ilość

    Gdybanie nie poparte żadnym dowodem i przy okazji zaklinanie rzeczywistości.

> [...]
    > zarabiać, to są rzeczy, których uczyć się jest większy sens (chociaż
    > niewątpliwie są również rzeczy, których uczyć się jest jeszcze

    Dokładnie, ale tymi rzeczami nie są języki programowania. Język
    programowania jest sprawą drugorzędną. Jeśli chcesz zarabiać dobre
    pieniądze musisz się wyspecjalizować w dziedzinie docelowej.

> [...]
    > bazodanowe w Javie jakie ma znaczenie, że Spring i Hibernate, a nawet
    > Eclipse czy IntelliJ Idea nie są "dostarczane z językiem"?

    Nie zrozumiałeś. Chodzi o to że język nie jest nic wart, jeśli nie jest
    dostarczony z pełną infrastrukturą. Samo C# bez .NETa nie miałby
    wartości produkcyjnej, Java bez tony bibliotek tak samo. Znajomość
    języka nie ogranicza się do znajomości jego składni, semantyki czy typów
    danych, ale do gruntownego poznania bibliotek i ich sensownego
    wykorzystania. W tym kontekście nie można oceniać języka bez dodatków
    (bibliotek, frameworków, komponentów itd itp.).

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 24. Data: 2012-04-04 00:04:24
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/04/2012 21:18, Przemek O wrote:

    > Po pierwsze, zamykanie projektów nie zależy od języka/środowiska w jaki
    > zostały/ są tworzone.

    Zgadza się. Ale jeśli np. projekty w Javie są zamykane, ale z drugiej
    strony są też rozpoczynane nowe projekty w Javie, to ludzie, którzy
    odchodzą z zamykanych projektów mają lepszą perspektywę na
    długoterminowe zatrudnienie.

    Jeśli projekty w danej technologii są zamykane, natomiast nowe projekty
    nie są otwierane to... a taki właśnie uważam, że jest przypadek Delphi.

    > Po drugie przepisanie kodu z czegokolwiek na cokolwiek, musi mieć silne
    > uzasadnienie ekonomiczne. Samo w sobie jest droższe niż dalsze
    > utrzymywanie rozwoju w starszym środowisku.

    To zależy. Są przypadki, że np. z powodu tego jak wygląda kod, albo z
    powodu decyzji projektowych, zaczyna być trudno dodawać do programu taką
    funkcjonalność, jaką by się chciało. Znaczy trwa to strasznie długo i
    wymaga wiele pracy. Co jakiś czas pojawia się oszacowanie: gdyby to a
    tamto było inaczej zrobione, to byśmy mogli dodać ten ficzer w dwa
    tygodnie, a tak to zajmie nam to trzy miesiące. I to jest uzasadnienie
    ekonomiczne.

    Osobiście brałem udział w przepisywaniu dwóch projektów, z czego jeden
    był właśnie przepisywany z Delphi na co innego.

> [...]
    > nadal zajmują się dostawą rozwiązań dedykowanych.
    > Po trzecie nowe projekty w Delphi powstają i to w ilości większej niż Ci

    Nie wiem ile ci się wydaje, że mi się wydaje, ale skoro ty wiesz, ile to
    jest naprawdę, albo przynajmniej potrafisz oszacować od dołu, to może
    napisz, np. jaki to jest procent nowo powstających projektów w ogóle,
    albo ile w stosunku do nowo powstających projektów w Javie czy choćby w C++.

> [...]
    > zmienią tego ot tak bez powodu. A ważnym powodem mogłoby być np.
    > zaprzestanie rozwoju środowiska - co na chwilę obecną nie ma miejsca.

    Są też inne ważne powody.

    > Podążanie za modą jest zdecydowanie za słabym argumentem.

    Powiedz to może temu chochołowi, który użył tego argumentu.

> [...]
    > a ja takie opinie słyszę już od co najmniej 10-15 lat. Ze Delphi
    > zniknie, że nie będzie projektów itd itp. I co? I nic. Jakoś się to nie

    Jak to nie? Przecież znika.

    > Gdybanie nie poparte żadnym dowodem i przy okazji zaklinanie
    > rzeczywistości.

    Czy moje słowo nie jest wystarczającym dowodem na to, że mi się tak
    wydaje? Uważasz, że w rzeczywistości jestem przekonany o świetlanej
    przyszłości Delphi, ale publicznie mówię co innego w celu "zaklinania
    rzeczywistości"?

    > Dokładnie, ale tymi rzeczami nie są języki programowania. Język
    > programowania jest sprawą drugorzędną. Jeśli chcesz zarabiać dobre
    > pieniądze musisz się wyspecjalizować w dziedzinie docelowej.

    Co to znaczy "dziedzina docelowa"? Że np. muszę się znać np. na
    sprzedawaniu biletów lotniczych i wtedy będę zarabiał dobre pieniądze na
    tworzeniu programów do sprzedawania biletów lotniczych?

    To być może zależy od tego, co się rozumie przez "dobre pieniądze". Ja
    na przykład mam dość marne pojęcie o tym, do czego służy oprogramowanie,
    które tworzę, a zarabiam może nie jakieś kokosy, ale jak się porównam z
    krajowymi statystykami, to wychodzi na to, że też nie tak zupełnie źle.
    W dodatku regularnie dostaję telefony, że jest robota za większą kasę,
    ale wiąże się to z tym, że musiałbym dłużej siedzieć w pracy i dalej
    dojeżdżać, więc temat spacerów z rodziną mi konfliktuje. A do tamtych
    prac też chcą zatrudniać kogoś, kto się niekoniecznie zna na tym co robi
    program, ale za to bardzo dobrze zna jakąś technologię, często właśnie
    język programowania.

    > Nie zrozumiałeś. Chodzi o to że język nie jest nic wart, jeśli nie jest
    > dostarczony z pełną infrastrukturą. Samo C# bez .NETa nie miałby
    > wartości produkcyjnej, Java bez tony bibliotek tak samo. Znajomość

    Nie bardzo rozumiem, co to dla ciebie "pełna infrastruktura"?
    Standardowe bilioteki do Javy, runtime i JDK to dla ciebie "pełna
    infrastruktura"? Dla C++ pełną infrastrukturą jest kompilator, linker,
    debugger i biblioteka standardowa?

    > języka nie ogranicza się do znajomości jego składni, semantyki czy typów
    > danych, ale do gruntownego poznania bibliotek i ich sensownego
    > wykorzystania.

    No więc niekoniecznie. Często jest tak, że dana firma wykorzystuje swoje
    własne biblioteki, albo jakieś mało standardowe frameworki. W takich
    sytuacjach w ogóle nie szukają ludzi pod kątem znajomości tych iliotek,
    tylko zakładają (słusznie, moim zdaniem), że jak ktoś dorze zna język i
    potrafi dobrze programować, to nie będzie miał wielkich problemów z
    nauczeniem się danej biblioteki.

  • 25. Data: 2012-04-04 02:13:39
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 02/04/2012 18:23, Przemek O wrote:

    > Nie jestem studentem, nie prowadzę działalności naukowej. Wychodzi na to
    > że jestem p...m materialistą bo nie przemawia to do mnie. Wolę ten czas
    > przeznaczyć na rodzinę, zabawę z dziećmi, wyjście na spacer do lasu. To
    > da więcej niż poszerzanie horyzontów dla samego faktu.

    Ja nie mówię o nauce dla samego faktu. Ja mówię o tym, że jeśli znasz
    już dobrze C++, C# i Javę, to prawdopodobnie i tak nie zrobisz takiego
    manewru, że nauczysz się języka X i znajdziesz pracę jako programista w
    języku X - zwłaszcza, jeśli jesteś pieprzonym materialistą. Jeśli
    uczenie się jakiegoś kolejnego języka ma sens, w sensie
    materialistycznego sensu żeby więcej zarabiać albo mieć lepsze
    perspektywy zatrudnienia na przyszłość, to raczej nie taki. Jeśli ma
    sens, a wydaje się, że może mieć, to taki, że dzięki znajomości np.
    Erlanga czy Haskella znajdziesz innowacyjne rozwiązanie trudnego
    problemu, które być może nawet zaimplementujesz w Javie czy C++, i
    dostaniesz premię, podwyżkę albo propozycję znacznie lepiej płatnej
    pracy gdzie indziej.

    I nie mówię ani, że na pewno to dostaniesz, ani że warto poświęcać czas
    na rodzinę, żeby to dostać, ani nawet że jeśli już masz poświęcić ten
    czas, to akurat nauka nowego języka programowania jest tym sposobem
    poświęcenia tego czasu, który da ci najlepszą szansę na premię, podwyżkę
    itd., tylko że jeśli już się zdecydujesz w tym celu poświęcić ten czas
    na naukę nowego języka, to lepiej się w tym celu uczyć tego Haskella czy
    Ady, niż Delphi.

    > Ja zakładam że dobry programista (poza tymi web aplikacjami) to resztę
    > zna... Chyba jednam piszemy o innych typach programisty.

    Wydaje mi się, że można być dobrym programistą, i przynajmniej części
    tych rzeczy nie znać. Ja zresztą nie wiem, czy jest sens wdawania się w
    dywagacje na temat co jest dobrą radą dla dobrego programisty, a co dla
    niedobrego. Trochę trudno z takiej rady skorzystać, bo przecież jak się
    nie jest dobrym programistą, to czy można sensownie ocenić, czy ktoś
    jest dobrym programistą? W szczególności czy się jest dobrym programistą
    samemu? Ja nie wiem, czy jestem dobrym programistą, czy niedobrym, ale
    staram się jednak uczyć nowych rzeczy i rozwijać jakoś umiejętności,
    dzieki czemu, mam nadzieję, staję się lepszym programistą, niż byłem
    wcześniej. I jakoś nie widzę, żebym miał w przewidywalnej przyszłości
    dojść do takiego punktu, że umiem i wiem wszystko co "dobry programista"
    powinien wiedzieć i umieć. Jak mawiał Hipokrates: ars longa, vita
    brevis. I myślę, że jakby mi już zabrakło innych rzeczy do uczenia się,
    a nadal miałbym ochotę się czegoś nauczyć, to bardziej bym skorzystał na
    nauczeniu sie delfickiego dialektu starożytnej greki, niż technologii
    Delphi.

    > Lepsze jest wrogiem dobrego. Na tej zasadzie nie pcham się we wszystkie
    > nowości bo ich zastosowanie przysparza więcej problemów niż
    > pogimnastykowanie się ze starymi.

    Nie rozumiemy się. Mówię o pojawianiu się nowych rzeczy, które bardziej
    warto. To nie znaczy, że nagle pojawia się rzecz, której wcześniej nie
    było, a teraz nagle jest i od razu bardziej warto, tylko obejmuje też
    sytuację, kiedy wcześniej coś było nowością i nie było warto bo
    zastosowanie przysparzało więcej problemów niż, a od pewnego momentu
    warstwa szlachetnej patyny jest już odpowiednio gruba i już warto się pchać.

    Z drugiej strony, patrząc z czysto komercyjnego punktu widzenia, czy w
    momencie, kiedy dana nowość przejdzie swoje problemy z żąbkowaniem i
    stanie się powszechnie stosowanym w branży rozwiązaniem, czy nie jest
    korzystnie bbyć jednym z trzech ludzi na świecie, którzy mają z tą
    technologą 10 lat doświadczenia? Możesz oczywiście powiedzieć, że nie
    wiadomo, która z nowości stanie się powszechnie przyjętym rozwiązaniem,
    ale też jest zwykle tak, że nowości są odpowiedzią na konkretny problem
    i ich rozwój jest związany z tym, jak bardzo w danym momencie problem
    jest palący (jeśli nie są rozwiązaniem lub jeśli problem nie jest
    palący, to można sobie od razu odpouścić). W związku z tym można uczyć
    się nowości i antycypować ich sukces w ten sposób: uczyć się nowości na
    początku, żeby zobaczyć jakie problemy one rozwiązują. Wiedząc to, można
    próbować określić, które z tych problemów są najbardziej palące między
    innymi poprzez śledzenie, do których z nich odnosi się podejrzanie duży
    udział powstających w danym czasie nowości (a także w ogóle orientując
    się w temacie "z jakimi problemami bryka się dzisiaj inżynieria
    oprogramowania", na przykład, bo ja wiem, poświęcając czas na czytanie
    artykułów czy książek na ten temat. W końcu, wiedząc, które problemy są
    palące, i które nie mają dojrzałych rozwiązań, to znaczy takich, które
    nie są problematycznymi nowościami, można śledzić w jaki sposób owe
    nieopierzone nowości próbują te problemy rozwiązać. Są dobre szanse na
    to, że jedno z tych rozwiązań, albo coś bardzo podobnego, rozwiąże w
    końcu swoje problemy wieku dziecięcego i stanie się powszechnie
    przyjętym rozwiązaniem, a wszyscy, którzy znają tę technologię "od
    początku" będą mogli zacząć czesać na niej naprawdę niezłą kapuchę.
    Dodatkowy bonus jest taki, że dobre obeznanie z problemem i
    alternatywnymi próbami podejścia do rozwiązania, daje ci super głęboką
    wiedzę o stosowaniu danej technologii, na przykład bardzo dobrze
    rozumiesz jej ograniczenia, wiesz dlaczego pewne rzeczy są zroione tak,
    a nie inaczej i tak dalej.

    > Zapewne, bo programowanie w javie w zasadzie sprowadza się do
    > znalezienia sensownego narzędzia które trzeba w niej użyć. I tu ma
    > przewagę np. Delphi które wszystko ma na pokładzie.

    Nie rozumiem, na czym ta przewaga polega? Przecież jak się ktoś nie zna
    na tworzeniu programów bazodanowych w Delphi, to i tak musi takie
    narzędzie znaleźć, choćby i było "na pokładzie". Jak się ktoś chociaż
    trochę zna na robieniu programów bazodanowych w Javie, to wie, że do
    SQL-a można użyć JDBC, a do ORM-a Hiernate i jest to chya równie dobre
    rozwiązanie, jak to, co Delphi ma na pokładzie? A jak ktoś się zna
    dobrze na tworzeniu aplikacji bazodanowych w Javie, to obudzony w środku
    nocy wymieni ci dwadzieścia różnych frameworków bazodanowych do Javy,
    wyrecytuje wady i zalety i dobierze ten, który jest najlepiej dopasowany
    do potrzeb twojego projektu.

    Ja się, jak być może wspominałem, na tym nie znam, więc jeśli napiszesz
    teraz, że JDBC i Hibernate w porównaniu z tym, co jest dostarczone z
    Delphi to kompletna rzeźnia, to przyjmę do wiadomości i nie będę się
    spierał (alczkolwiek chętnie przeczytam o szczegółach).

    > Że o szybkości
    > utworzenia takiej aplikacji nie wspomnę (a szybkość działania
    > dobrotliwie przemilczę).

    To często w ogóle ne jest problemem - np. dlatego, że i tak
    bottleneckiem jest skalowanie RDBMSa.

    > C# i .NET nie jest taki wspaniały jakim niektórzy chcieli by go widzieć.
    > Poza tym co to znaczy "lepiej"?
    > Lepiej C#/.NET bo jest więcej pracy - tak, ale co za tym idzie i
    > programistów jest więcej, więc pracodawcy sobie mogą przebierać (nawet w
    > studentach ostatniego roku), stąd i zarobki dość niskie (średnio).
    > Lepiej C# bo jest trendi :)

    Nie wiem, jak jest średnio. Widziałem dużo dobrze płątnych ofert na C#,
    chociaż niekoniecznie może dla studentó ostatniego roku (chociaż mz.
    inteligentny i zaradny student ostatniego roku jest więcej wart, niż
    matoł z trzydziestoletnym doświadczeniem).

    Jeśli jest dużo pracy, to z oferowaniem niskiej płacy problem jest taki,
    że pracy jest dużo, więc inni pracodawcy zaoferują lepszą płacę, a tobie
    zostają matoły i studenci.

    Oczywiście są pracodawcy, którzy chętnie zatrudnią matołów i studentów
    albo dlatego, że mają taką specyfikę, że im się to najbardziej opłaca,
    albo dlatego, że im się tak wydaje, bo nie widzą ile tracą na
    zatrudnianiu matołów i studentów, widzą tylko że mniejsze pensje pobierają.

    Z punktu widzenia pracownika w takiej sytuacji nie jest istotny język
    programowania, tylko żeby się nie zatrudnić u takiego pracodawcy, a jak
    się już zatrudni, to sp...ać jak najszybciej. Jeśli się jest studentem,
    to można próbować się załapać w organizacji, w której odsetek studentów
    i świeżych absolwentów się ogranicza, a matołów stara się nie zatrudniać
    w ogóle. To może być trudne, ale jak się nie uda, to zawsze można się
    pocieszyć, że studia się w końcu ukończy.

    Jeśli się jest matołem, to, no cóż... Może są jakieś leki, które na to
    pomagają, albo podręczniki self-help. Ja osobiście polecam spróbować
    kariery w polityce.

  • 26. Data: 2012-04-04 08:07:17
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-04-04 00:04, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > Standardowe bilioteki do Javy, runtime i JDK to dla ciebie "pełna
    > infrastruktura"? Dla C++ pełną infrastrukturą jest kompilator, linker,

    Co do frameworków 'zewnętrznych' (nie zapaczkowanych razem z 'językiem'
    cokolwiek by to miało znaczyć), język wydaje się nie ma znaczenia ...
    jednak w głębszym oglądzie jednak ma. Język ('core' ale i ludzie
    skupieni koło niego) wytwarza pewien 'ekosystem', i albo ten ekosystem
    sprzyja w miarę sensownemu rozwojowi frameworków, albo nie.
    Uffff, ale zdanie wyszło, trochę ilustracji:
    ekosystem C++ nawet nie potrafił wytworzyć dominującego na rynku
    String'a że o GUI nie wspomnę
    ekosystem PHP pełen jest chorych ambicji 'ja napiszę lepszy framework
    nie wspólpracujący z niczym innym'
    dwa syntaktycznie i implementacyjnie bliskie języki/platformy jak
    Java/C# JVM/.NET mają zuuuupełnie inne ekosystemy, inna subkultura.

    Ekosystem jak go pojmuję to nieustająca pętla twórcy języka-użytkownicy,
    dla użytkowników i ich nawyków robi się następne wersje itd. Vox populi,
    vox dei - czasem podsumować trzeba głośnym NIESTETY, bo nawyki są dobre
    lub złe, twórca/y ma siłę realizować jasną liniowa wizję, lub nie: w
    wersji 5 zaprzecza czemuś z 4-tej.

    Delphi bym jednak zaliczył do tych niższych lotów: cały rynek
    komponentów, to wyłącznie front end (bo statystyczny użytkownik chce
    szybko szyć kod na gui). Nie ma komponentów 'architekturalnych' ani nie
    ma myślenia 'architekturalnego' (w jakimś średnim przekroju oczywiście).

    Zdecydowanie tak.

> [...]
    > tylko zakładają (słusznie, moim zdaniem), że jak ktoś dorze zna język i
    > potrafi dobrze programować, to nie będzie miał wielkich problemów z
    Poznanie Javy (rdzenia) to 1 wieczór, ile trzeba na poznanie J2EE
    (=biblioteki), zwłaszcza że nie chodzi o KOD javowski z wprawek z
    pierwszego wieczora, tylko filozofię, konfigurację, metaprogramowanie,
    xml-e itd? Myślę że ciężkie miesiące lub lata.

    Więc SŁUSZNIE szukają znających biblioteki.

    Oczywiście, wejście dobrego programisty (np. OOP) w dobry choć nieznany
    mu wcześniej framework (wtedy OOP) zachodzi. O kilku miesięcy obcuję z
    dobrze zaprojektowanym, choć słabo udokumentowanym obiektowym
    środowiskiem OOP, podsumuję: praca z wielką frajdą, czucie tego, co
    projektant chciał powiedzieć, skoro zrobił klasy jak zrobił.

  • 27. Data: 2012-04-04 09:20:51
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-04-03 22:18, Przemek O pisze:

> [...]
    > wykorzystania. W tym kontekście nie można oceniać języka bez dodatków
    > (bibliotek, frameworków, komponentów itd itp.).

    Tak na marginesie: jak w tej chwili wygląda integracja Delphi z .NET ?
    Idą mocno w tym kierunku, czy zarzucone ?

  • 28. Data: 2012-04-04 16:57:03
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Apr 4, 7:07 am, Jacek Czerwinski <x...@...z.pl> wrote:

> [...]
    > Uffff, ale zdanie wyszło, trochę ilustracji:
    > ekosystem C++ nawet nie potrafił wytworzyć dominującego na rynku

    Podobno Qt jest dominujący. Z drugiej strony podejście Javowe do
    tematu tez ma swoje wady - jednym z częstych powodów odrzucania Javy
    jako technologii do GUI jest to, że dominujący framework robi GUI po
    swojemu, a użytkownicy chcą mieć standardowy look&feel.

    > Poznanie Javy (rdzenia) to 1 wieczór, ile trzeba na poznanie J2EE

    Jeśli chcesz polemizować z argumentem, że "niekoniecznie", to musisz
    jeszcze wykazać, że każdy język jest Javą i każda praca
    programistyczna wymaga instensywnej znajomości J2EE.

    Bo "niekoniecznie" nie znaczy "nieprawda, znajomość języka jest ważna,
    znajomość bibliotek jest nieważna", tylko "może być tak albo śmak,
    zależy".

    > Więc SŁUSZNIE szukają znających biblioteki.

    Piszę przecież, że jedni szukają, a inni nie szukają.

  • 29. Data: 2012-04-04 18:42:19
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Wednesday, April 4, 2012 7:07:17 AM UTC+1, Jacek Czerwinski wrote:

> [...]
    > pierwszego wieczora, tylko filozofię, konfigurację, metaprogramowanie,
    > xml-e itd? Myślę że ciężkie miesiące lub lata.

    Nie musisz znac J2EE zeby uzywac profesjonalnie Javy.

    RW

  • 30. Data: 2012-04-04 20:29:30
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-04-04 09:20, zażółcony pisze:

    > Tak na marginesie: jak w tej chwili wygląda integracja Delphi z .NET ?
    > Idą mocno w tym kierunku, czy zarzucone ?

    Wcale nie wygląda :) Delphi miało w okolicach wersji 8 mały romans z
    .NETem, ze względu na to, że M$ oświadczył, że kolejny system miał być
    natywnie .NETowy (chodziło o Viste). Jako że siłą Delphi od zawsze była
    kompilacja do kodu natywnego, zainteresowali się .NETem. Sprawy się
    jednak tak potoczyły, że ani Vista, ani 7 ani nawet 8 nie są systemami
    natywnie .NETowymi. Stąd producent porzucił wsparcie dla .NETa. Na dobrą
    sprawę promuje teraz swoje rozwiązanie - FireMonkey które ma w założeniu
    być wieloplatformowe. Na teraz jest nim dla Win32, Win64, MacOS (i
    kombinowane dla OSX, Android).
    Dla .NETa jest w pakiecie Oxygen, ale IMHO to się mija z celem.

    pozdrawiam,
    Przemek O.