  • 1. Data: 2009-11-15 12:23:50
    Temat: drzewa decyzyjne cdn
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    Witam

    Mam zalążek pomysłu na algorytm budowania drzewa decyzyjnego.
    Podejrzewam że
    nie ja pierwszy to wymyśliłem, będę więc wdzięczny za linka do
    bardziej dopracowanej formy
    tego algorytmu i za wszelkie uwagi.

    Na początku jest problem z wybraniem struktury drzewa. Nie wiadomo
    jaki rozmiar powinno
    mieć drzewo i ile powinno mieć liści dla każdej klasy. Chyba trzeba
    odgadnąć architekturę
    drzewa na podstawie spodziewanych danych.

    Gdy już mamy architekturę drzewa, możemy budować klasyfikator.
    Najpierw buduejmy
    zbiór wszystkich dopuszczalnych reguł. Następnie bierzemy kolejno po
    jednym wektorze
    uczącym. Sprawdzamy do jakiej klasy należy ten wektor. Wybieramy
    losowo (może
    jest lepszy sposób niż losowo?) taki liść drzewa decyzyjnego, który
    reprezentuje tą samą
    klasę do której przynależy wektor uczący. Po ustaleniu liścia tego
    wektora, poruszamy
    się w drzewie poprzez kolejnych rodziców aż do osiągnięcia korzenia.
    Podczas poruszania się
    do korzenia, w każdym węźle przeprowadzamy coś w rodzaju głosowania na
    wszystkie
    reguły z ustalonego na początku zbioru reguł. Głosowanie może wyglądać
    np. tak:
    1) jesteśmy w węźle X
    2) węzeł X ma dwóch potomków Y_1 i Y_2
    3) do węzła X dotarliśmy np. z potomka Y_1
    4) dla wszystkich reguł R_i :
    a) jeśli reguła R_i spowoduje przydzielenie bieżącego wektora do
    Y_1 otrzymuje 1 głos ( np. suma = suma + 1 )
    b) jeśli reguła R_i spowoduje przydzielenie bieżącego wektora do
    Y_2 traci 1 głos (np. suma = suma - 1)
    W ten sposób po wyczerpaniu wektorów uczących w każdym węźle byśmy
    mieli zestaw reguł i
    przypisane tym regułom liczby. Duża liczba oznaczałaby że reguła
    często przyczyniała się do
    dobrej klasyfikacji, a mała liczba że reguła przyczyniała się rzadko.
    Ostatecznie do zbudowania
    drzewa decyzyjnego należałoby użyć tych reguł które mają przypisane
    największe liczby.

    Jeszcze raz podkreślę że to jest zalążek pomysłu, ma on wiele wad i
    jest na tym etapie
    bardzo niedopracowany. Będę wdzięczny za wszelkie pomysły na
    ulepszenie, albo argumenty
    na to że taki algorytm jednak nie jest w stanie zbudować dobrego
    drzewa decyzyjnego.

    Zastanawiam się także czy taki algorytm mógłby pracować online, gdyż w
    danej chwili potrzebuje
    tylko jednego wektora uczącego.

    Pozdrawiam serdecznie.

  • 2. Data: 2009-12-09 21:36:35
    Temat: Re: drzewa decyzyjne cdn
    Od: "Red Art" <r...@t...op.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
> [...]

    >Podejrzewam że
    >nie ja pierwszy to wymyśliłem, będę więc wdzięczny za linka do

    Drzewo jako graf, po którym łażą mrówki ? Zaraz, gdzieś już to było ... ;))

  • 3. Data: 2009-12-10 00:44:34
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 9 Gru, 22:36, "Red Art" <r...@t...op.pl> wrote:
> [...]
    > Witam

    > Drzewo jako graf, po którym łażą mrówki ? Zaraz, gdzieś już to było ... ;))

    Hmmm.....

    Chodzenie mrówek ma to dobrego do siebie, że przez krótsze trasy
    przechodzi
    ich więcej, więcej mrówek zostawia silniejszy ślad feromonowy i
    przyciąga więcej
    mrówek, aż w końcu wszystkie mrówki maszerują optymalną trasą.

    Co ma wspólnego silniejszy ślad feromonowy i krótsza trasa z lepszymi
    regułami w drzewie decyzyjnym?