  • 1. Data: 2009-11-13 20:32:59
    Temat: Przekroczenie wartości na liczbę
    Od: B <...@...pl>

    Witam,
    Mam taką sytuację że w danych pomiarowych których wartości powinny
    znajdować się między 0 a 0xffff pojawiają się liczby ujemne. Wydaje mi
    się, że w zmiennej jest jeszcze zaszyty bit znaku, który jest zazwyczaj
    jest 0 ale gdy pomiar przekroczy dozwolony zakres to ten bit jest
    również nadpisywany. Jak wydobyć z takiej liczy ujemnej prawdziwa wartość.
    Plik z danymi to plik tekstowy z wartościami w systemie dziesiętnym.

    B.

  • 2. Data: 2009-11-13 21:08:29
    Temat: Re: Przekroczenie wartości na liczbę
    Od: Jaytee <j...@g...com>

    B pisze:
> [...]
    > również nadpisywany. Jak wydobyć z takiej liczy ujemnej prawdziwa wartość.
    > Plik z danymi to plik tekstowy z wartościami w systemie dziesiętnym.

    Miedzy 0 - 0xffff to dziesietnie 0 - 65535.
    1. Czy Twoje wartosci w pliku tekstowym przekraczaja 65535 lub sa
    mniejsze niz 0?

    2. W jakiej zmiennej trzymasz te wartosci? Jakiego typu? I na jakiej
    maszynie?

    Na moim 32bitowym komputerze te dwa bajty mieszcza sie w typie short C++
    W takim przypadku wartosc 0xffff to rzeczywiscie jest dziesietnie -1
    unsigned short oczywiscie zalatwia sprawe. To czy wartosc jest ujemna
    czy jest wartoscia dodatnia to kwestia interpreatacji jednego bitu :)

    Pozdrawiam!
    Jaytee

  • 3. Data: 2009-11-13 21:44:34
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    B pisze:
> [...]
    > również nadpisywany. Jak wydobyć z takiej liczy ujemnej prawdziwa wartość.
    > Plik z danymi to plik tekstowy z wartościami w systemie dziesiętnym.

    Excuse moi (nie znam francuskiego, zresztą hebrajskiego też)
    Możesz jeszcze raz to dać po polsku?

  • 4. Data: 2009-11-14 11:37:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    B <...@...pl> napisał(a):
> [...]
    > nadpisywany. Jak wydobyć z takiej liczy ujemnej prawdziwa wartość.
    > Plik z danymi to plik tekstowy z wartościami w systemie dziesiętnym.

    A do jakiej zmiennej wczytujesz te wartości? Wczytuj do zmiennej typu
    unsigned (bez znaku) albo do zmiennej o większym zakresie.
    W jaki w ogóle sposób wczytujesz, że dziesiętne wartości dodatnie robią Ci
    się ujemne? Jak to jest konwertowane? Jaki język programowania?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2009-11-15 16:50:35
    Od: B <...@...pl>

    Jaytee pisze:

    > Miedzy 0 - 0xffff to dziesietnie 0 - 65535.
    > 1. Czy Twoje wartosci w pliku tekstowym przekraczaja 65535 lub sa
    > mniejsze niz 0?

    nie przekraczają 65535 ale są mniejsze niż zero.

    > 2. W jakiej zmiennej trzymasz te wartosci? Jakiego typu? I na jakiej
    > maszynie?

    tego nie wiem. Nie ja pisałem ten program co takie dane podaje. Ja chce
    z nich odczytać poprawne wartości.

  • 6. Data: 2009-11-15 16:54:02
    Od: B <...@...pl>

    Jacek Czerwinski pisze:

    > Excuse moi (nie znam francuskiego, zresztą hebrajskiego też)
    > Możesz jeszcze raz to dać po polsku?

    to jest po polsku ale jak dla pana łopatą:
    1. są sobie dane w formacie binarnym (nie znam go)
    2. jest program co konwertuje te dane na format tekstowy
    3. program ów robi to źle, bo z założenia pomiary mają być między 0 a
    0xffff. A są ujemne.
    4. wnioskuję, że konwertujący program wczytuje wartość dwu bajtową bez
    znaku do zmiennej ze znakiem i stąd przy bardzo dużych wartościach
    zamiast poprawnych liczb dostaję wartości ujemne.
    5. pytanie jak policzyć jaka jest poprawna wartość pomiaru.

    B.

  • 7. Data: 2009-11-15 16:59:34
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@d...im.pwr.wroc.pl.nospam>

    On 15.11.2009, B wrote:

    > nie przekraczają 65535 ale są mniejsze niż zero.

    > tego nie wiem. Nie ja pisałem ten program co takie dane podaje. Ja chce
    > z nich odczytać poprawne wartości.

    A zgłosiłeś błąd dostawcy programu? Bo to się w ten sposób załatwia.

    --
    Stanislaw Klekot

  • 8. Data: 2009-11-15 19:19:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    B <...@...pl> napisał(a):
    > 5. pytanie jak policzyć jaka jest poprawna wartość pomiaru.

    Jak jest ujemna to dodaj ją do 65536.

  • 9. Data: 2009-11-16 19:49:58
    Od: B <...@...pl>

    Stachu 'Dozzie' K. pisze:
    > On 15.11.2009, B wrote:
    >
    > A zgłosiłeś błąd dostawcy programu? Bo to się w ten sposób załatwia.

    Aparatura miernicza na uczelni, program napisał jakiś dawny
    doktorant/magistrant. Już go nie ma, źródeł też nie ma.

    Mogę napisać go od nowa ale rozpracowanie formatu binarnego jest
    trudniejsze, więc myślałem, że to da sie łatwo przerobić.

    B.

  • 10. Data: 2009-11-17 06:39:04
    Od: Michal Schulz <m...@o...eu>

    B wrote:

> [...]
    >
    > Mogę napisać go od nowa ale rozpracowanie formatu binarnego jest
    > trudniejsze, więc myślałem, że to da sie łatwo przerobić.

    Da sie. Grzegorz Niemirowski podal ci odpowiedz.

    --
    Michal Schulz