  • 1. Data: 2006-12-26 19:05:18
    Temat: dsl tpsa w Krakowie w okresie (przed)świątecznym
    Od: m...@g...pl

    Witam,
    Od paru lat mam wykupioną usługę internet dsl 2000/512 od tpsa. W
    ostatnim tygodniu zauważyłem znaczne pogorszenie się pingów na
    modemie brzegowym przy przeciętnym obciążeniu łącza.
    Dokładnie to mam jakieś 2000ms do brzegowego przy paru 2-3
    użytkownikach z włączonym programem p2p (200-300 aktywnych
    połączeń, 5kBps upload/uzytkownik), reszta użytkowników po kilka
    połączeń. Mam pewność, że mój system nie przepuszcza więcej
    uploadu niż maksymalna przepustowość łącza. Serwer przesyła
    około 100pakietów/s (wszystkich, nie tylko z syn). Dawniej przy tych
    samych ustawieniach/obciążeniu wszystko hulało.

    Aha: przy zerowym obciążeniu mam 45ms - tyle co i przedtem.
    Co może być przyczyną? Może ktoś ma podobne problemy?

  • 2. Data: 2006-12-27 08:51:19
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    m...@g...pl wrote:
> [...]
    > samych ustawieniach/obciążeniu wszystko hulało.
    >
    > Aha: przy zerowym obciążeniu mam 45ms - tyle co i przedtem.

    Test wykonany przed chwilą (DSL1000/Krakow):
    - brak obciążenia - ok 9-30 ms
    - przy duzym obciazeniu (zazwyczaj wysycenie down lub up) pingi skacza
    do paru tysiecy

    POleceam zrobienie sobie wykresików obciążenia łącza (najlepiej z
    podziałem na usługi/userów), wtedy też mniej będziesz zgadywał, a więcej
    wiedział. Jakby nie było download też wpływa na opóźnienia, ponadto masz
    tu nieco mniejsze pole manewru w jego regulacji (przycinaniu)

    MOże ktoś ściąga obrazki płytek ? ;)

    --
    Rafał Łukawski
    http://rafal.lukawski.pl/

  • 3. Data: 2006-12-27 11:05:22
    Od: m...@g...pl

    Rafał Łukawski napisał(a):

> [...]
    > wiedział. Jakby nie było download też wpływa na opóźnienia, ponadto masz
    > tu nieco mniejsze pole manewru w jego regulacji (przycinaniu)

    Oczywiście to wszytko mam: globalne statystyki przez mrtg i
    indywidulane per user przez liczniki w iptables i wykresy przez
    rrd-tool. Podział łącza przez htb i markowanie pakietów.
    Chodzi mi o to, że zarówno konfiguracja, jak i obciążenie jest po
    staremu, a router brzegowy przestaje to znosić. Dawniej przy takim
    obciążeniu hulało, teraz strony się ledwo ładują jeśli pozwolę
    na choć jednego klienta p2p. Czy to możliwe, aby tepsa zmieniła coś
    po swojej stronie? Dała jakieś limity na liczbe pkt/sek, zmieniła
    routery, politykę itp?

    Marek

  • 4. Data: 2006-12-27 16:16:06
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    m...@g...pl wrote:

> [...]
    > na choć jednego klienta p2p. Czy to możliwe, aby tepsa zmieniła coś
    > po swojej stronie? Dała jakieś limity na liczbe pkt/sek, zmieniła

    Takie zachowanie jest raczej typowe dla osiedlowych pseudo-sieci, gdzie
    za router robi pecet z odzysku. Stąd i ograniczenia. Nie sądze by TP
    bawiła się w coś takiego na ograniczoną skale, znawcy tematu powiedzą
    może coś więcej ;)

    Nie znam struktury sieci TP w Krakowie, jednak na 90% w warstwie IP
    podpięci jesteśmy tak samo (mtr do Ciebie):

    Matt's
    traceroute [v0.54]
    gw
    Wed Dec 27
    16:57:12 2006
    Keys: D - Display mode R - Restart statistics Q - Quit

    Packets
    Pings
    Hostname
    %Loss Rcv Snt Last Best
    Avg Worst
    1. z-tp.lukawski.pl
    0% 18 18 0
    0 0 5
    2. kra-ru2.tpnet.pl
    0% 17 17 44
    8 27 79
    3. tl121.internetdsl.tpnet.pl
    12% 15 17 2466
    1851 2257 2744
    4. sucha.eu.org
    13% 14 17 2311
    1960 2211 2667

    Włączyłem u siebie p2p z wyjściem ok. 16KB/s (max ~25 - warstwa danych).
    Jak widać wyżej, wygląda to w miarę ok do momentu komunikacji z Twoim
    modemem (tl121...)

    Nie mierze pkt/s, postaram się coś wrzucić. Może ktoś inny ma już u
    siebie (Kraków/DSL) ?

    --
    Rafał Łukawski
    http://rafal.lukawski.pl/

  • 5. Data: 2007-01-03 10:49:40
    Od: "Lee" <l...@p...onet.pl>

    > Takie zachowanie jest raczej typowe dla osiedlowych pseudo-sieci, gdzie za
    > router robi pecet z odzysku. Stąd i ograniczenia.

    A co ma piernik do wiatraka ? Myslisz że super roter za 10tyś będzie w jego
    przypadku działał lepiej ? Jesli komputer jest sprawny, system ma dość
    zasobów, sieciówki sprawne, linux dobrze skonfigurowany to taki pecet z
    odzysku robi dokładnie to samo co super router. Oczywiście pomijam
    awaryjność sprzętu, super router wytrzyma pewnie dłużej :)

    > Nie sądze by TP bawiła się w coś takiego na ograniczoną skale, znawcy
    > tematu powiedzą może coś więcej ;)

    Wiesz, a ja sie już spotkałem z tym że jednak coś takiego robili, np.
    przycinali mi szybkość DSLi z 4 Mb do 1 Mb, na dzień, dwa, tydzień. przy
    zgłoszeniu awarii tekst :"ale my niczego nie gwarantujemy".

    Lee