    From: "ja" <z...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: fotocela i kompakt
    Date: Wed, 14 Jan 2009 17:19:56 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    witam.
    Mam pytanko, czy ktoś używa lampy błyskowej i fotoceli z compaktem.
    Mam ixusa 960, lampę o liczbie 40 i fotocelę Tumax-pierwszy błysk.
    Miałem wątpliwości czy będzie wyzwalany błysk prawidłowo , ale okazało się że
    tak.
    Ale pojawił się problem z expozycją. Ta dużą lampa z fotocelą oczywiście daje
    błysk stałej mocy, Ixus ustawia migawkę (najczęściej 1/60) i max przysłonę (od
    2.8 do 8.0). Czasem zdjęcia są prześwietlone- i to rozumiem bo przecież ixus
    nie może skorygować warunków expozycji, może tylko zmniejszyć maksymalnie moc
    swojej lampy błyskowej ale to może być za mało. Poradziłem sobie z tym,
    uzywając zoomu (nie mam preselekcji przesłony)-używam takiego , że
    największa przesłona jest 4.0 albo 5.6 i wtedy zazwyczaj zdjęcia są dość
    ładnie naświetlone.
    ale gdy robię zdjęcia z jakimś bliskim pierwszym planem to często zdjęcia są
    niedoświetlone. I tego nie rozumiem, błyskają 2 lampy: ta dużą wyzwalana przez
    fotocelę, zawsze gdzieś w sufit, daleko, ale tez lampa ixusa , która
    teoretycznie powinna dać tyle światła żeby zdjęcie, a przynajmniej ten
    pierwszy plan był doświetlony (a on jest wyraźnie ciemniejszy niż na
    zdjęciach , które zrobione są tylko przy użyciu lampy wbudowanej w ixusa-
    przecież małej, i jak się okazuje wystarczającej żeby ten pierwszy plan
    doświetlić.)
    Pytanie, jak wpływa ta duża dodatkowa lampa oświetlająca tło (z fotocelą) , że
    aparat niedoświetla zdjęcie (rozumiem, że jedyny możliwy sposób to zmniejsza
    moc małej lampki ale dlaczego?)