  • 1. Data: 2009-01-14 16:19:56
    Temat: fotocela i kompakt
    Od: "ja" <z...@o...pl>

    witam.
    Mam pytanko, czy ktoś używa lampy błyskowej i fotoceli z compaktem.
    Mam ixusa 960, lampę o liczbie 40 i fotocelę Tumax-pierwszy błysk.
    Miałem wątpliwości czy będzie wyzwalany błysk prawidłowo , ale okazało się że
    tak.
    Ale pojawił się problem z expozycją. Ta dużą lampa z fotocelą oczywiście daje
    błysk stałej mocy, Ixus ustawia migawkę (najczęściej 1/60) i max przysłonę (od
    2.8 do 8.0). Czasem zdjęcia są prześwietlone- i to rozumiem bo przecież ixus
    nie może skorygować warunków expozycji, może tylko zmniejszyć maksymalnie moc
    swojej lampy błyskowej ale to może być za mało. Poradziłem sobie z tym,
    uzywając zoomu (nie mam preselekcji przesłony)-używam takiego , że
    największa przesłona jest 4.0 albo 5.6 i wtedy zazwyczaj zdjęcia są dość
    ładnie naświetlone.
    ale gdy robię zdjęcia z jakimś bliskim pierwszym planem to często zdjęcia są
    niedoświetlone. I tego nie rozumiem, błyskają 2 lampy: ta dużą wyzwalana przez
    fotocelę, zawsze gdzieś w sufit, daleko, ale tez lampa ixusa , która
    teoretycznie powinna dać tyle światła żeby zdjęcie, a przynajmniej ten
    pierwszy plan był doświetlony (a on jest wyraźnie ciemniejszy niż na
    zdjęciach , które zrobione są tylko przy użyciu lampy wbudowanej w ixusa-
    przecież małej, i jak się okazuje wystarczającej żeby ten pierwszy plan
    doświetlić.)
    Pytanie, jak wpływa ta duża dodatkowa lampa oświetlająca tło (z fotocelą) , że
    aparat niedoświetla zdjęcie (rozumiem, że jedyny możliwy sposób to zmniejsza
    moc małej lampki ale dlaczego?)

  • 2. Data: 2009-01-14 17:57:55
    Temat: Re: fotocela i kompakt
    Od: j...@a...at

    On 14 Jan., 17:19, "ja" <z...@o...pl> wrote:
> [...]
    > aparat niedoświetla zdjęcie (rozumiem, że jedyny możliwy sposób to zmniejsza

    zagadnienie mozna rozwiazac na pare sposobow.

    ale jesli nie masz preselekcji przyslony to rzecz sie strasznie
    komplikuje .

    masz tryb M ?

  • 3. Data: 2009-01-14 18:46:55
    Od: "ja" <z...@o...pl>

    > zagadnienie mozna rozwiazac na pare sposobow.
    >
    > ale jesli nie masz preselekcji przyslony to rzecz sie strasznie
    > komplikuje .
    >
    > masz tryb M ?

    takiego prawdziwego trybu M to nie ma.
    ale akurat z tym mogę sobie poradzić , jak napisałem używając zoomu , bo wtedy
    aparat moze użyć największej przesłony a ta zmienia się zaleznosci od
    ogniskowej.
    Szczęśliwie aparat wyświetla mi jakie parametry ustawił na wyświetlaczu( np
    shuuter 1/60, F 5.6)-czyli mogę tu trochę manipulować i robie to.
    ale głównie chodzi mi tu o zrozumienie zasady na jakiej aparat dobiera siłe
    błysku tej lampy wbudowanej. Nie mogę zajarzyć dlaczego niedoswietla zdjecie
    (bliski pierwszy plan) gdy użyję równiez tej dsodatkowej lampy (oświetlającej
    tło0. Nie jest do dla mnie kopletnie zrozumiałe

  • 4. Data: 2009-01-14 19:50:12
    Od: j...@a...at

    On 14 Jan., 19:46, "ja" <z...@o...pl> wrote:

> [...]
    > (bliski pierwszy plan) gdy użyję równiez tej dsodatkowej lampy (oświetlającej
    > tło0. Nie jest do dla mnie kopletnie zrozumiałe

    moze byc przedblysk i to w tak krotkim odstepie od blysku zasadniczego
    ze nie zauwazysz.
    przedblysk spowoduje wyzwolenie lampy zasadniczej , zostanie dokonany
    pomiar oswietlenia czyli dobrane parametry do silnej lampy po czym
    nastapi wyzwolenie lampy slabej . i zdjecie b niedoswietlone.

    mozesz wylaczyc przedblysk , albo obkleic fotocele czyms
    polprzezroczystym , aby nie wyzwala przy przedblysku.
    niektore fotocele nie reaguja na przedblysk.

    to mozliwa przyczyna.

  • 5. Data: 2009-01-14 19:53:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    ja pisze:

> [...]
    > (bliski pierwszy plan) gdy użyję równiez tej dsodatkowej lampy (oświetlającej
    > tło0. Nie jest do dla mnie kopletnie zrozumiałe

    Dlatego, że aparat nie wie, że druga lampa działa i stara się tylko
    delikatnie swoją lampą doświetlić pierwszy plan.
    A co do możliwości regulacji ekspozycji to masz możliwość regulacji
    tylko przysłoną. Błysk lampy jest za krótki, żeby czasem móc tu
    cokolwiek zmienić.
    I jeszcze jedna sprawa. Bawiłem się tak z kompaktem i Sigmą EF-530
    Super. Też ma własną fotocelę na 1 błysk. Ale pracowała właściwie tylko
    jak ją ustawiałem na 1/4 mocy, albo mniej - dlatego że mogła wtedy
    emitować 2 błyski po sobie - pierwszy to był przedbłysk pomiarowy, stąd
    aparat traktował światło lampy zewnętrznej jako światło zastane i
    dlatego delikatnie błyskał swoją wbudowaną lampą.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 6. Data: 2009-01-14 20:53:26
    Od: "ja" <z...@o...pl>

    >.
    > A co do możliwości regulacji ekspozycji to masz możliwość regulacji
    > tylko przysłoną. Błysk lampy jest za krótki, żeby czasem móc tu
    > cokolwiek zmienić.

    Tu się nie zgodzę, przecież dawniej w erze analogowych aparatów lampy właśnie
    tak działały-a na aparacie ustawiało się przysłonę ręcznie a lampa miala
    fotokomórkę i regulowała długość błysku w zależności od ilości odbitego świtła.

> [...]
    > aparat traktował światło lampy zewnętrznej jako światło zastane i
    > dlatego delikatnie błyskał swoją wbudowaną lampą.
    Tu się własnie zastanawiam, bo wiem że na pewno lampa jest wzbudzana właściwym
    blyskiem ixusa bo są zdjęcia całkiem zalane światłem, prześwietlone, więc
    jakby to wyzwolił przedbłysk to w czasie właściwego błysku duża lampa by nie
    działała-ale tak jest zazwyczaj ,jak robie zdjęciA z oddalonym pierwszym
    planem albo bez tego. Jak pierwszy plan jest blisko np 1-2 metry to zazwyczaj
    wychodzą niedoświetlone-nie wiem czy w takim wypadku własnie nie ma jakiegoś
    przedbłysku? ale czy możliwe ze ixus czasami daje przedbłyska a czasem nie?
    i jeszcze co ciekawe Canon ma w ofercie lampę Canon High Power Flash HF-DC1,
    która wg specyfikacji działa z Ixusami i ma fotocelę.

    Ale dzieki bardzo za odpowiedzi i proszę o więcej.
    Nie wiem czy będzie sens kupować fotocelę na 2 i 3 przedbłysk, czy to cos
    zmieni.
    Moze ktos używa ixusa z zewnętrzną labmpą?

  • 7. Data: 2009-01-14 21:59:42
    Od: "ts" <w...@o...pl>

    > Ale dzieki bardzo za odpowiedzi i proszę o więcej.

    Spróbuj trybu redukcji czerwonych oczek

    HTH
    tom

  • 8. Data: 2009-01-15 00:56:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2009, "Paweł W." wrote:

    > przysłoną. Błysk lampy jest za krótki, żeby czasem móc tu cokolwiek zmienić.

    Ta teza jest zdecydowanie ZBYT optymistyczna i raczej jest powtórzeniem
    obiegowych opinii :)

    Powiem tak: "sprawdzałeś"? :)

    Bardzo krotkie błyski (1/10 000 i mniej) da się uzyskać jedynie z lampami
    dużej mocy "gaszonymi" tranzystorem lub kontrtyrystorem +kondensator
    (dawniej nie było tranzystorów zdolnych wytrzymywać takie impulsy),
    czyli w praktyce wyposażonymi w tryb manualnej nastawy mocy albo
    "automatykę lampy".
    Firmowe lampy wiekszej mocy, ustawiona na 1/256 energii - tak,
    dają niektóre < 1/20 000 s.
    Ale przeciętna lampa o średniej mocy, palnięta "na całą moc" sięga
    1/200s czasu błysku.
    Spore komplikacje powoduje tu często sam układ fotoceli, a raczej
    "zaplanowane" w nim opóźnienia: na moim Soligorze (ostatnio
    szwankuje) już w okolicach 1/400 s widać że spadek "tego co dostanie
    aparat" jest wyraźnie szybszy niż oczekiwany w porównaniu do 1/200s.
    Bo aparat dostaje *różnicę* między czasem opóźnienia fotoceli
    a czasem migawki.

    Po polsku: czasem migawki *da* się (i to mocno) regulować ekspozycję
    od błysku "dużej" lampy dajacej błysk "całą mocą", ale ta regulacja
    jest mocno nieliniowa i nie da się ustawiać dokładnie - szczególnie
    w zakresie małych ekspozycji.
    Mała użyteczność to jedno, teza że "nie da się" z naciskiem na
    "cokolwiek" to drugie, a wniosek że ci tacy owacy oskarżani
    o pikselozy i inne choroby sprzętowe, znaczy pstrykający bez sensu
    testy, czasem stwierdzają coś niezgodnego z tym co "wszyscy wiedzą"
    to trzecie :D
    Polecam testy - zabawy!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-01-15 01:05:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2009, ja wrote:

    > ale czy możliwe ze ixus czasami daje przedbłyska a czasem nie?

    Nie jest wykluczone.
    Nie znam kompakta który by tak robił z lampą wbudowaną (znaczy nie
    miałem okazji zaobserwować), ale hybryda (KM A200) z zewnętrzną lampą
    mi właśnie tak robi.
    Lekko się zdziwiłem kiedy mnie to spotkało pierwszy raz :D

    BTW: czy Ty *widzisz* oba błyski?
    Bo o ile nie zawsze mam pewność czy był tylko jeden błysk, jeśli nie
    widzę drugiego, to jednak najczęściej to że błysk jest podwójny
    zwyczajnie widzę (i wtedy on JEST podwójny).

    > i jeszcze co ciekawe Canon ma w ofercie lampę Canon High Power Flash HF-DC1,
    > która wg specyfikacji działa z Ixusami i ma fotocelę.

    Hm...

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-01-15 06:34:29
    Od: j...@a...at

    On 14 Jan., 21:53, "ja" <z...@o...pl> wrote:

> [...]
    > fotokomórkę i regulowała długość błysku w zależności od ilości odbitego świtła.

    wszystko jest mozliwe.
    tak jak piszesz bylo z ruskimi lampami np czajka i lucz
    w czasach analogowych byla juz automatyka naswietlania
    przy lampach blyskowych generalnie byly rozwiazania:
    1. czas blysku lampy byl zawsze staly zdecydowanie krotszy od czysu
    otwarcia migawki.
    2. czas blysku lampy byl zmienny ( regulowano w ten sposob wyzwolona
    energie ) zdecydowanie krotszy od czasu otwarcia migawki.
    3. jak pkt 2 w automatyka dobierala mozliwie dlugi czas otwarcia
    migawki po to by wykorzystac swiatlo naturalne.
    swiato lampy blaskowej jest zawsze zlem konicznym . automatyka
    dodawala tylko niezbedna ilosc swiatla blyskowego by zapewnic
    prawidlowa expozycje . daje to lepsza plastyke oswietlenia niz tylko
    jedna lampa i tak jest stosowane do dzisiaj.
    4. czas blysku lampy byl zawsze dluzszy od czasu otwarcia migawki .
    expozycje okreslano zarowno czasem otwarcia migawki jak i przyslona
    ( lampa olympusa)

    jesli zdjecia sa raz prawidlowo naswietlone raz nie , sprawdz jeszcze
    czy za kazdym razem pozycja fotoceli jést taka sama w stosunku do
    lampy wewnetrznej.
    moze zdazyc sie ze jesli nie wiedzi lampy zewnetrzej bezposrednio -
    to nie reaguje na przedblysk gdyz jest za slaby i wyzwala prawidlowo
    - wtedy bedziesz mial zdjecia obficie naswietlone lub przeswietlone.
    innym razem jesli tak ustawisz ze fotocela jest skierowana na lampe
    wewnetrzna i ja widzi to wyzwolenie nastapi juz przy przedbylsku , i
    wowczas zdjecie jest b. mocno niedoswietlone.

    XXX