  • 81. Data: 2015-07-08 15:39:42
    Temat: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Od: "MarekZ" <b...@...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Powiedzmy ze mam kredyt w PLN i wchodzimy do EUR.
    > Tez beda aneksy itp czy to pojdzie z automatu?
    > Jesli z automatu to jak - warunki sie zmieniaja.
    > Jesli nie z automatu to banki bede mialy sporo papierkowej roboty
    > (kosztow)
    > i ludzie tez.

    Nie da się z automatu, przestaną istnieć wskaźniki WIBOR, które są często
    wpisane w umowach, albo zmieni się ich sens. Jak ktoś ma wpisaną stałą stopę
    procentową to w ogóle masakra.

    Cos tam ustawowo na pewno będą próbowali uregulować, aby nie nastąpiła
    bankowa wolna amerykanka (przyjmujesz nasze warunki, a jak się nie podoba to
    spłacasz teraz), ale aneksy będą zapewne i tak niezbędne.

  • 82. Data: 2015-07-08 15:49:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MarekZ" napisał w wiadomości grup

    >Na upartego to Grecja chyba może drukować piątki, dziesiątki i
    >dwudziestki euro obecnie, nie wiem jak to dokładnie technicznie
    >wygląda, chyba są jakieś okresowe limity, ale nie wiem czy roczne czy
    >np. 5-letnie.

    Mysle, ze podobnie jak przy innych pieniadzach - jest druk, potem
    trafiaja do magazynu banku centralnego, ale emisja z tego magazynu to
    juz musi byc na jakiejs podstawie, nie na podstawie zachcianki
    premiera.
    Szczegolnie w krajach euro musi byc to pod kontrola.

    Sam druk moze byc symboliczny - nie trzeba papieru marnowac, wystarczy
    zmienic pare bitow w stanie konta w komputerze.

    >Wg mnie Europa nie ma kompletnie pomysłu na Grecję, sama sobie ten
    >problem

    To samo jest po drugiej stronie - Grecja nie ma kompletnie pomyslu na
    siebie :-)

    >wypracowała, panicznie boi się jej ucieczki ze strefy euro, a
    >jednocześnie zdaje sobie sprawę, że dawanie im kasy to 100% wtopy. W
    >takim przypadku do coraz większej ilości ludzi będzie docierała
    >fikcja funkcjonującego systemu finansowego.
    >Tak czy inaczej to wg mnie początek końca, ale większe szansę dałbym
    >przetrwaniu EU w przypadku wyjścia Grecji ze strefy.

    Tak to jakos wyglada. Grexit EU i euro zniesie, a dalszych doplat ...
    niekoniecznie, bo chetnych do doplat duzo.
    Tak, ze w koncu moga potratkowac dla przykladu, zreszta jak widac - to
    jest studnia bez dna.

    J.

  • 83. Data: 2015-07-08 15:52:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Przerwa sniadaniowa ?

    Chyba nie. Po prostu pokój do którego normalnie ludzie nie trafiają.
    US źle zaksięgował wpłatę jednej zaliczki i od normalnego okienka wysłali
    mnie (dostałem przepustkę) tam, gdzie wszyscy zajęci herbatkami.
    Jak już po tych 20 minutach przysłali mi praktykanta i się dopytał o co
    biega to po kolejnych 10 minutach przyszedł powiedzieć, że znaleźli.
    P.G.

  • 84. Data: 2015-07-08 15:54:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MarekZ" napisał w wiadomości grup

    >Nie da się z automatu, przestaną istnieć wskaźniki WIBOR, które są
    >często wpisane w umowach, albo zmieni się ich sens.

    Ale WIBOR moze dalej istniec, teraz bedzie dotyczyl euro :-)

    >Jak ktoś ma wpisaną stałą stopę procentową to w ogóle masakra.

    Teraz zlotowka w miare stabilna, wiec nie mozna bylo liczyc na
    zwyzki/znizki kursow, wiec i przy euro powinny sie te stopy sprawdzic.

> [...]
    >nastąpiła bankowa wolna amerykanka (przyjmujesz nasze warunki, a jak
    >się nie podoba to spłacasz teraz), ale aneksy będą zapewne i tak

    Przez pewien czas powinny funkcjonowac obie waluty, wiec na dobra
    sprawe moze klient dalej w PLN splacac :-)

    To raczej krotki czas, ale mozna wydluzyc dostepnosc w NBP :-)

    J.

  • 85. Data: 2015-07-08 16:06:50
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 8 lipca 2015 15:49:14 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Sam druk moze byc symboliczny - nie trzeba papieru marnowac, wystarczy
    > zmienic pare bitow w stanie konta w komputerze.

    Tez chce taka funkcjonalnosc.
    Gwarantuje ze wszystko pojdzie tylko i wylacznie na budowe domu, skorzystam tylko z
    film lokalnych i wszystkie oplaty, podatki beda uczciwie zaplacone.
    nic nie pojdzie na slynne osmiorniczki i inne zbytki.

  • 86. Data: 2015-07-08 16:12:13
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    W dniu środa, 8 lipca 2015 15:39:43 UTC+2 użytkownik MarekZ napisał:

    > Nie da się z automatu, przestaną istnieć wskaźniki WIBOR, które są często
    > wpisane w umowach, albo zmieni się ich sens. Jak ktoś ma wpisaną stałą stopę
    > procentową to w ogóle masakra.

    Tak na pewno nie moze byc, ale nie wyobrazam tez sobie ze nagle sie kolejki ustawiaja
    w banku do re-negocjacji umowy ;)
    z reszta inne kraje to przechodzily...

    W przypadku Grecji raczej paskudnie wygladaloby cos w stylu:
    - oszczednosci przeliczymy wam na drahmy (i natychmiast straca na wartosci wzgledem
    EUR)
    - ale jak macie kredyt to splacajcie nadal w EUR.

  • 87. Data: 2015-07-08 19:28:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-08 o 14:58, MarekZ pisze:

    > Umowa kredytowa nie została zawarta z krajem tylko z instytucją
    > udzielającą kredytu.

    Ale kraj zmienia walutę, podobnie jak na przykład w 1995 kredyt z
    1000000zł zmienił się na 100zł. I tak było zawsze, przy czym tutaj jest
    ten niuans, że po rezygnacji z danej waluty ona nadal będzie istnieć.

    Po prostu nie widzę sensu, aby przy zmianie waluty zostawiać stare umowy
    w nieobowiązującej walucie. Po to jest przelicznik, aby wszystkie umowy
    przeliczyć.

    --
    Liwiusz

  • 88. Data: 2015-07-08 19:29:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-08 o 16:12, Krzysiek pisze:

> [...]
    EUR)
    > - ale jak macie kredyt to splacajcie nadal w EUR.

    Wszystko powinno się przeliczyć, a jeśli już stosować jakieś wyjątki, to
    właśnie nie przeliczać oszczędności.

    --
    Liwiusz

  • 89. Data: 2015-07-08 23:16:42
    Od: "MarekZ" <b...@...pl>

    > Wszystko powinno się przeliczyć, a jeśli już stosować jakieś wyjątki, to
    > właśnie nie przeliczać oszczędności.

    Z oszczędnościami to w sumie problem jest niewielki, bo Grecy na odchodne
    skorzystają zapewne z eurosojuzowych gwarancji do 100k euro na osobę. Raczej
    nikt rozsądny od dawna w greckich bankach więcej nie trzymał. czy EU posunie
    się do niezrealizowania tych gwarancji? Jest to możliwe, ale nie jest pewne.

    Natomiast przymusowe przeliczanie kredytów to dla mnie absolutne kuriozum.

    Grecy dadzą sobie radę. Nie z takich kłopotów wychodzili.

  • 90. Data: 2015-07-09 01:49:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-08 o 23:16, MarekZ pisze:

> [...]
    > możliwe, ale nie jest pewne.
    >
    > Natomiast przymusowe przeliczanie kredytów to dla mnie absolutne kuriozum.

    A co w tym kuriozalnego? Jak Niemcy wprowadzali euro, to kredyty też
    mieli nadal w DM spłacać?

    --
    Liwiusz