  • 11. Data: 2020-01-20 20:43:08
    Temat: Re: PBS upadl
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5e260000$0$17353$6...@n...neostrad
    a.pl...
    "J.F." 5e25a11a$0$17363$6...@n...neostrada.pl

    dla Ciebie kupa, dla nich nieistotne drobne :-)

    >W ostatecznym ;) rozrachunku podatnicy?

    No, z grubsza mozna by tak powiedziec, ale zakladam ze BFG, na BFG sie
    skladaja banki, na banki sie skladamy my, my jestesmy podatnikami ...
    tym niemniej bezposrednio podatnicy nie.
    Moze sie NBP dolozyl, ale NBP przeciez nie obciaza podatnika :-P

    J.

  • 12. Data: 2020-01-21 00:35:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5e260384$0$546$6...@n...neostrada.pl

    > dla Ciebie kupa, dla nich nieistotne drobne :-)

    Dla mnie? W tysiąc lat nie zdobędę tego...
    Ale oni ;) zarabiają rocznie setki tysięcy
    plnów, lub lepiej...

> [...]
    banki, na banki sie skladamy my, my jestesmy
    > podatnikami ... tym niemniej bezposrednio
    > podatnicy nie. Moze sie NBP dolozyl, ale NBP przeciez nie

    NBP prowadzi jakąś bankową_politykę uzależnioną od polityki
    państwa -- w efekcie tejże bankowej_polityki_BFG banki coś
    płacą... Na kogo banki zrzucają swe obciążenia? -- na
    najsłabszych, czyli na nas...

    Od wyborców/podatników zależy, kogo wybiorą do
    państwowych_władz, które wybiorą władze_NBP...

    Aby było jasne -- nie twierdzę, że NBP źle pracuje.

    -=-

    Na kogo fryzjer zrzuci podwyżkę składek ZUS? -- na czyją głowę? ;)
    [ale obmyślam koszmarną zemstę -- wyłysieję do zera!!! i qpię
    na AliExpress peruki... może jeszcze gdzieś poza AliExpress...
    będę zmieniał jak przysłowiowe rękawiczki...]
    Przecież nie możemy oczekiwać od fryzjera dopłacania do interesu!
    Podwyżka składek ZUS MUSI być przerzucona na klientów!
    Fryzjer (lekarz, dentysta, murarz, piekarz, krawiec itd.)
    MUSI przerzucać podwyżki składek ZUS na klientów -- MUSI
    zarabiać! Innej drogi NIE MA!

    -=-

    Śmieszyły mnie przed laty wypowiedzi typu:
    - na tej transakcji nie zarabiam
    - niech będzie moja strata
    - sprzedają po kosztach, bez zarobku...

    Pytałem wówczas -- z czego zatem żyje firma? Z czego płaci
    sekretarkom, z czego płaci za lokale itd.?... I dodawałem,
    że ja (co do zasady) zarabiam na handlu 16%... Im drożej
    sprzedaję, tym więcej zarabiam i zazwyczaj mniej pracuję,
    bo droższy (droższy od tańszego?) sprzęt zazwyczaj jest
    mniej awaryjny od taniochy... ;)

    Ale ja nie miałem ani sekretarek, ani lokalu...
    Podatki, transport, drobiazgi... (drobiazgi -- papier
    na faktury chociażby, długopisy...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 13. Data: 2020-01-21 12:59:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał japanizer w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Sunday, January 19, 2020 at 4:10:54 AM UTC+9, J.F. wrote:
> [...]
    y-fundusz-gwarancyjny-rozpoczal-przymusowa-restruktu
    ryzacje-podkarpackiego-banku-spoldzielczego-w-sanoku
    1

    >Kłopoty miał od dłuższego czasu, ale pieniądze wyparowały w dużych
    >ilościach dopiero w ostatnich 12 miesiącach:
    >Zgodnie z raportem półrocznym PBS, suma bilansowa banku na koniec
    >czerwca 2019 r.
    > wynosiła ok. 2,8 mld zł, a współczynnik kapitałowy Tier I w ciągu
    > 12 miesięcy obniżył się
    > z 7,56% do 0,32%, podczas gdy minimalny wymóg to 6%.

    Z kolei w komunikacie BFG
    https://www.pbsbank.pl/docman-wszystko/bfg/504-infor
    macja-o-przyczynach-i-skutkach-przymusowej-restruktu
    ryzacji-pbs
    mowa juz o 182 mln straty.
    A wrzesniu 2019 bylo niby okolicach zera.

    Takie wielkie koszty ma niewielki w koncu bank ?
    Prezes zgrabnie wyprowadza ?
    Czy sie po prostu ujawniaja wszystkie złe i lewe kredyty, tudziez
    proby maskowania niczym z Wolomina ?

    A moze BFG specjalnie zamowil odpowiednie Oszacowanie - choc sam
    zarzad wczesniej potwierdzal duze straty ...

    A w mediach szum, ze pieniadze z kont utracily Jednostki Samorzadu
    Terytorialnego, bo ich gwarancja nie objela.
    Teraz upadna kolejne male banki, jak sie niektorzy zaczna zastanawiac
    gdzie trzymaja pieniadze ?

    J.

  • 14. Data: 2020-01-24 21:05:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.01.2020 o 12:59, J.F. pisze:

    > Takie wielkie koszty ma niewielki w koncu bank ?
    > Prezes zgrabnie wyprowadza ?
    > Czy sie po prostu ujawniaja wszystkie złe i lewe kredyty, tudziez proby
    > maskowania niczym z Wolomina ?

    W takich małych bankach problemem jest dywersyfikacja ryzyka
    nietrafionych kredytów. Tu już wystarczy jeden duży kredyt, który się
    wywróci, albo kilka udzielonych jednej grupie kapitałowej i są problemy.

> [...]
    > Terytorialnego, bo ich gwarancja nie objela.
    > Teraz upadna kolejne male banki, jak sie niektorzy zaczna zastanawiac

    Małe banki mogą bardzo na tej "aferze" stracić. Niue tylko samorządy
    stracą, ale gwarancja chyba też przedsiębiorców nie dotyczy, choć Ci
    raczej mają długi, niż kapitał :-D

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2020-01-24 21:14:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >W takich małych bankach problemem jest dywersyfikacja ryzyka
    >nietrafionych kredytów. Tu już wystarczy jeden duży kredyt, który się
    >wywróci,

    Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

    >albo kilka udzielonych jednej grupie kapitałowej i są problemy.

    A to bardziej mozliwe. Grupa sie jakos przeliczyla, ale pada po
    jednym.
    A w banku straty rosna.

    >Małe banki mogą bardzo na tej "aferze" stracić. Niue tylko samorządy
    >stracą, ale gwarancja chyba też przedsiębiorców nie dotyczy, choć Ci
    >raczej mają długi, niż kapitał :-D

    Z tych medialnych doniesie wynika, ze przedsiebiorcy maja gwarancje,
    ale tez do 100k euro.
    Latwo to przekroczyc ..

    J.

  • 16. Data: 2020-01-24 22:01:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.01.2020 o 21:14, J.F. pisze:

    > Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

    Kłopot mógł się wziąć z jakiegoś dawnego kredytu. Mogli rolować
    zadłużenie, aż się nie dało.

    --
    Robert Tomasik

  • 17. Data: 2020-01-25 00:43:15
    Od: j...@j...org

    On Saturday, January 25, 2020 at 5:17:13 AM UTC+9, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale PBS mial klopoty od dawna. Wiec raczej nie jeden kredyt.

    Mimo wszystko coś tam śmierdzi:

  • 18. Data: 2020-01-25 12:06:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Jan 2020 22:01:58 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Kłopot mógł się wziąć z jakiegoś dawnego kredytu. Mogli rolować
    > zadłużenie, aż się nie dało.

    Ukrywac masz na mysli ?
    Bo jesli sie nie myle, to niesplacany kredyt staje sie zagrozonym,
    i dosc szybko zmiejsza wartosc aktywow. A wtedy KNF czy BFG reaguja.

    Wiec jesli to zle kredyty, to musialo byc ich wiecej i objawialy sie
    stopniowo.

    J.

  • 19. Data: 2020-01-25 14:46:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.01.2020 o 12:06, J.F. pisze:

    > Ukrywac masz na mysli ?
    > Bo jesli sie nie myle, to niesplacany kredyt staje sie zagrozonym,
    > i dosc szybko zmiejsza wartosc aktywow. A wtedy KNF czy BFG reaguja.

    Tylko banki tak kombinują, że dają kolejny kredyt na spłatę
    poprzedniego. Wówczas poprzedni jest spłacony, a ten kolejny nie jest
    zagrożony - teoretycznie.

    > Wiec jesli to zle kredyty, to musialo byc ich wiecej i objawialy sie
    > stopniowo.

    No właśnie niekoniecznie.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2020-01-25 15:46:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Jan 2020 14:46:54 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Tylko banki tak kombinują, że dają kolejny kredyt na spłatę
    > poprzedniego. Wówczas poprzedni jest spłacony, a ten kolejny nie jest
    > zagrożony - teoretycznie.

    Jesli przepisy na to pozwalaja ... ze np ten nowy kredyt przez 3m jest
    niezagrozony, albo nawet nie wymaga splaty przez 3m ... jest metoda.

    A stary nawet jak sie zaczna splaty, to ciagle zagrozony ?

    Ha, widze jeszcze jedna metode - dac nowy kredyt ... na pewien czas
    splacania rat starych starczy. A potem dac kolejny, bo przeciez dobry
    klient, splaca kredyty dobrze :-)

    Az kiedys wyjdzie problem zabezpieczen ...

    J.