  • 1. Data: 2006-12-24 11:42:57
    Temat: Parkowanie na postoju TAXI
    Od: "Grzech" <e...@e...pl>

    Witam wszystkich na grupie!
    Patrzyłem w archiwum i widziałem, że temat był już tutaj poruszany, ale może
    ktoś byłby w stanie rozwinąć wątek przepisów regulujących odpowiednie
    ustawianie znaków ?

    Mianowicie: Wszystki znaki drogowe ustawia się w ten sposób, że np. początek
    zakazu wyprzedzania jest ustawiony jako pierwszy i oznacza początek odcinka,
    gdzie nie wolno wyprzedzać - odcinek ten, kończy się znakiem "koniec zakazu
    wyprzedzania" i wiadomym jest wtedy, że za tym znakiem, dozwolone jest
    wyprzedzanie.

    Od zasady ustawiania znaków, któej przykład podalem powyżej, jest jeden
    wyjątek: znaki początku i końca postoju TAXI - te znaki ustawia się zupełnie
    odwrotnie. Koniec postoju ustawia się jako pierwszy ... Była tu mała kłótnia
    na grupie jak widziałem, bo ktoś mówił, że logika nakazuje właściwe
    traktowanie znaków TAXI, a ktoś chciał konkretnych przepisów nakazujących
    interpretowanie ich w odwrotny sposób, niż pozostałe ... Chciałbym po raz
    kolejny więc wywołać małą burzę w szklance wody i spytać:

    Czy istnieje jakiś przepis, który mówi o tym, że znak koniec/początek
    postoju TAXI należy traktować odwrotnie niż pozostałe znaki ?

    Dostałem prezent od KMP na święta za zaparkowanie na postoju. Ktoś sobie
    pomyśli: "aleś głupi, trzeba było nie parkować na postoju" - sprawa jednak
    nie jest tak oczywista. Jadę, widzę znak "koniec postoju TAXI", a za tym
    znakiem ustawione jak na parkingu auta, widzę jedno miejsce, więc w nie
    wjeżdżam. Jestem całkowicie spokojny, że dobrze zaparkowałem, bo logika
    nakazała mi potraktować znak TAXI, jak wszystkie inne znaki - na dodatek
    wszyscy inni kierowcy możliwe, że przyjęli tą samą zasadę i postawali tak
    samo ... Jakaż była moja radość, że znalazłem wolne miejsce ... Przyszedłem
    na miejsce - a tu sznurek wezwań za szybami wszystkich samochodów ... coś mi
    tu nie gra ... i to jeszcze w święta :)

    Pozdrawiam! / patrzcie, gdzie parkujecie i Wesołych Świąt :)

  • 2. Data: 2006-12-24 12:01:09
    Temat: Re: Parkowanie na postoju TAXI
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Grzech <e...@e...pl> w

    > że za tym znakiem, dozwolone jest wyprzedzanie.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Czy istnieje jakiś przepis, który mówi o tym, że znak koniec/początek
    > postoju TAXI należy traktować odwrotnie niż pozostałe znaki ?

    Specjalny przepis potrzebujesz? Treść rozporządzenia o znakach nie
    wystarcza? ;P

    > logika nakazała mi potraktować znak TAXI, jak wszystkie inne znaki

    kierując sie samą logiką osiągnąłeś... A wystarczyło stosowac się do
    przepisów i wspomóc się logiką :O

    § 53. 1. Znak D-19 "postój taksówek" oznacza miejsce przeznaczone na postój
    taksówek osobowych, z wyjątkiem taksówek zajętych.

    2. Znak D-20 "koniec postoju taksówek" oznacza miejsce, w którym kończy się
    postój taksówek; jeżeli na postoju taksówek nie umieszczono znaku D-20, to
    kończy się on w odległości nie większej niż 20 m przed znakiem D-19.

    Patrz co ciekawego w ust. 2 napisali..., że koniec postoju, gdy nie ma znaku
    D-20, jest..., uwaga... *przed* znakiem D-19.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2006-12-24 12:12:41
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Grzech <e...@e...pl> w

> [...]

    Patrz co ciekawego w ust. 2 napisali..., że koniec postoju, gdy nie ma znaku
    D-20, jest..., uwaga... *przed* znakiem D-19.

    Oczekujesz, że w zależności od umieszczenia/nieumieszczenia znaku D-20,
    postój kończy się za/przed znakiem D-19? ;)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2006-12-24 12:31:04
    Od: "Grzech" <e...@e...pl>

> [...]
    > znaku
    > D-20, jest..., uwaga... *przed* znakiem D-19.

    Znak D-20 oznacza miejsce w którym kończy się postój taksówek - w tym
    przypadku to jest zdanie kluczowe. Ponieważ to wszystko, co znajduje się za
    słowem "jeżeli" nie ma miejsca, bo znak D-20 był postawiony. Przepis nie
    mówi wyraźnie, że znak D-20 ustawiany jest jako pierwszy w kolejności - mowa
    jest tylko o tym, że jest domyślnym znakiem jako pierwszy, gdy go nie ma ...
    A co, gdy znak jest ? Jest wtedy ustawiony jako pierwszy w kolejności ? -
    mogę się domyślać, ale czy jeśli wszystkie pozostalę znaki wkasuzją logikę
    odwrotną, to czy można się domyślić odwrotnie ? Czy w ogóle w prawie
    funkcjonuje pojęcie domyślania się ? A jeśli funkcjonuje, to może miałem
    prawo się źle domyślić, bo przepisy do końca nie rozwiązują tej sprawy ...

    P.S. No dobra, prawdopodobnie ten zapis, który przytoczyłeś, sprawi że
    ubędzie mi z kieszeni przynajmniej 100zł, nie jestem tym faktem pocieszony,
    ale durnia będę grał do ostatniej chwili, bo chyba nic innego mi nie
    pozostanie ... Czy swoją fajną argumentacją wygram w sądzie, jak odmówię
    mandatu ? Bo właściwie, to czuję się trochę ofiarą - może ofiarą swojej
    nieuwagi i zbiegu okoliczności - jestem raczej przepisowym kierowcą i
    zdarzyło mi się coś takiego pierwszy raz ...

  • 5. Data: 2006-12-24 12:39:49
    Od: "Grzech" <e...@e...pl>

    > Oczekujesz, że w zależności od umieszczenia/nieumieszczenia znaku D-20,
    > postój kończy się za/przed znakiem D-19? ;)

    Jestem Polakiem i wiem, że polskie prawo nie jest klarowne, różne absurdy
    były zapisywane w aktach prawnych. Czy jakiś baran nie mógł wpaść na coś
    takiego jak właśnie piszesz : że postój się kończy za lub przed w zależności
    od tego cyz jest D-20 lub nie ? Wszystko jest kwestią odpowiedniego zapisu.
    Jeśli ktoś by sobie tak to umyślił, to tak by było - dlaczego mam zakładać,
    że ktoś nie pomyślał tym tokiem rozumowania, który ja teraz próbuję
    stworzyć, żeby się bronić ? Żyjemy podobno w kraju absurdu ... Tylko
    niestety w grę wchodzą jeszcze interpretacje prawne ... Co z tego, że może
    formalnie mam racje, jak interpretacja przepisu znawców prawa wykaże, że się
    mylę - to wtedy czy jest błąd językowy w zapisie, czy go nie ma, czy przepis
    jest niejasny i tak jako obywatel dostanę po dupie za to, że ktoś nie do
    końca jasno napisał o co chodzi ... Chyba wszystko w tym kraju tak działa :)
    Czytasz ustawę, wydaje Ci się, że ją rozumiesz, a tak naprawdę to od razu
    trzeba iść do prawnika, żeby Cię wyprowadził z błędu w jakim jesteś :D

  • 6. Data: 2006-12-24 13:08:38
    Od: "Grzesiek" <n...@t...epf.pl>

    Niestety, ale mamy jeszcze rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków
    technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa
    ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. A tam, w punkcie
    5.2.19 załącznika nr 1 można przeczytać: "Znaki D-19 i D-19a powinny być
    wykonywane jako dwustronne i umieszczane przy krawężniku obok miejsca, na
    które podjeżdża pierwsza z oczekujących taksówek."

    Grzesiek

  • 7. Data: 2006-12-24 13:35:41
    Od: "Jerzy" <j...@p...onet.pl>

    A u nas w Tarnowie była analogiczna sytuacja i dotyczyła postoju bagażówek
    na ulicy Goldhammera i w postepowaniu Sadowym / Grodzki/ - obdarowany
    mandatem 100 złotowym - sprawe wygrał . Przypadek z roku 2004 . straż
    miejska zwracała pieniądze wraz z odsetkami . Sąd nakazłą zmiane ustawienia
    znaków .

  • 8. Data: 2006-12-24 14:18:33
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Grzech" <e...@e...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > go nie ma, czy przepis jest niejasny i tak jako obywatel dostanę po dupie
    > za to, że ktoś nie do końca jasno napisał o co chodzi ...

    mylisz sie sromotnie, co juz napisalem w poprzednim temacie dotyczacym
    parkowania na postoju, tez sie zastanawiam czy dostane mandat czy nie, z tym
    ze ja stanalem na nim swiadomie i z premedytacja

    jakbys sie kierowal logika o ktorej piszesz w pierwszym poscie to byc
    doszedl do takiego samego wniosku jak ustawodawca i zrozumialbys, ze akurat
    te dwa znaki sa ustawiane i nazywane prawidlowo, bo wlasnie logika ta
    prawidlowosc wykazala, przeczytaj co pisalem w poprzednim temaciel abo sam
    sie zastanow dla kogo sa te znaki, a wtedy powinienes zrozumiec ze sa ok

  • 9. Data: 2006-12-24 14:26:10
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 24-12-2006 o 13:12:41 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Patrz co ciekawego w ust. 2 napisali..., że koniec postoju, gdy nie ma
    > znaku D-20, jest..., uwaga... *przed* znakiem D-19.

    Nie rozumiem tylko czemu te znaki ustawiane sa w odwrotnej kolejnosci.
    Dzialaly by identycznie, gdyby najpierw byl D-19 a pozniej D-20. Miejsce
    nadal przeznaczone by bylo dla taksowek od D-19 do D-20. W przypadku braku
    D-20 trzeba sobie odliczyc od D-19 20m wstecz.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 10. Data: 2006-12-24 14:26:56
    Od: "Grzech" <e...@e...pl>

    > Niestety, ale mamy jeszcze rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków
    > technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa
    > ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

    Zajrzałem, faktycznie coś takiego istnieje ... Ale czy "SZCZEGÓŁOWE WARUNKI
    TECHNICZNE DLA ZNAKÓW DROGOWYCH PIONOWYCH I WARUNKI ICH UMIESZCZANIA NA
    DROGACH" są warunkami technicznymi dla kierowców ? W moim odczuciu warunki
    te, są dla ekip, które te znaki umieszczają. Teraz to już sam nie wiem za co
    mandat dostanę ... Za nie zastosowanie się do znaków ? ...