    From: Ikselka <i...@g...pl>
    Subject: Re: Jak "przelatować" choinkę?
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Date: Sun, 6 Apr 2014 23:51:18 +0200

    Dnia Sun, 06 Apr 2014 13:19:58 +0200, Jacek napisał(a):

    > Od Bożego Narodzenia została mi w dobrym stanie choinka z donicą.
    > Chciałbym ją gdzieś w ogrodzie zakopać, aby przetrwała do grudnia i
    > wykorzystać ponownie. Czy pomysł zakopania razem z donicą jest dobry?
    > Obawiam się, że bez donicy korzenie się rozrosną i trzeba będzie je
    > obcinać. Jakie wybrać miejsce - cień, czy słońce?
    > Jacek

    Przechowywanie choinki w donicy jest w warunkach amatorskich dosyć
    ryzykowne, ale można spróbować, jeżeli rzeczywiście masz drzewko uprawiane
    w tej donicy, a nie wykopane i wciśnięte do niej przed sprzedażą - ale
    widać to pierwsze, skoro do tej pory nie uschło.

    Zatem przede wszystkim znacznie powiększ otwory w dnie donicy, tyle żeby
    nowe korzenie (takie na pewno się wytworzą) w miarę swobodnie wrastały w
    grunt pod spodem - rozwój nowych korzeni w gruncie POD DONICĄ jest
    niezbędny dla przeżycia drzewka, bo aby zdrowo rosło - nie można ograniczać
    ich rozwoju, bo są organami potrzebnymi do pobierania wody i składników
    pokarmowych.

    Dobrze namocz bryłę korzeniową umieszczając ją wraz z donicą w większym
    naczyniu z wodą na dobrych parę godzin.

    Donicę umieść w wykopanym w PÓŁCIENIU (tzn miejscu, gdzie latem w słoneczny
    dzień niemal od rana do wieczora panuje cień, ale z plamami słońca) dołku
    tak, aby jej górny brzeg znalazł się 10 cm poniżej poziomu gruntu wokół.

    Zasyp ziemią dołek - ale tylko do poziomu górnego brzegu donicy.

    Powstałe ziemne obniżenie wokół pnia choinki posłuży jako ziemna misa
    zatrzymujaca wodę z podlewania w najbliższym sąsiedztwie bryły korzeniowej,
    nie pozwalając się wodzie szeroko rozlać zanim wsiąknie.

    Ziemi wokoło donicy nie ubijaj, tylko podlej choinkę obficie, a po
    wsiąknięciu wody uzupełnij podłoże do właściwego poziomu (tj 10 cm poniżej
    pow. gruntu) jeśli po zmoczeniu osiadło.

    Utrzymuj podłoże w wilgoci, szczególnie dbając o to podczas suchych i
    upalnych dni oraz w długotrwałych okresach bez opadów.

    Przed ponownym użyciem choinki po prostu wykop donicę, odcinając powstałe
    pod dnem korzenie.