    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: OT. i co k.. takim zrobić?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Thu, 24 Jul 2014 12:30:34 +0200

    Thu, 24 Jul 2014 11:29:38 +0200, Ergie

    > Ale to jest _wada_. Lepiej dać 15 z zewnątrz niż 5 od środka i 10 od
    > zewnątrz. Izolacyjnie będzie to samo, ale użytkowo lepiej od środka mieć
    > ścianę niż styropian.

    Zależy co kto potrzebuje po prostu. Ekonomiczniej dla kosztów ogrzewania
    jest mieć jednak styro od wewnątrz, bo jak już ustaliliśmy, grzeje się
    tylko powietrze zamiast murów. Oczywiście, to tzw. termos -- ale ludzie
    budują domy zupełne szkieletowce i jakoś żyją.

    > Łącznie daje to: 195,11 zł za m2
    > Ściana o tych samych parametrach z Ytonga kosztuje (cennikowo) 164 zł / m2

    Zatem koszty materiałów to nie 2-3x więcej, a raptem 15%.

    Pozostaje policzyć jeszcze koszty robocizny samego postawienia murów. Jeśli
    sprawa wygląda tak prosto jak to opisują użytkownicy tego systemu, to
    większość osób, po krótkim szkoleniu, ze styro może dobrze postawić mury
    samemu, bez wysiłku i to w bardzo krótkim czasie.

    > Podaj wyniki na grupę.

    Nie omieszkam. :)

    > Ale jeśli technologia jest OK, to szybko znajdują się naśladowcy.

    Ale u nas tradycja zobowiązuje! ;) Jeszcze 20 lat temu się w głowę pukali
    na myśl o kładzeniu styro na ścianę -- przecież nic nie astąpi walorów
    cegły i grubego muru. Klimatyzacja w domu? To tylko dla snobów. Itd.

    > Ytong też kiedyś był drogi, bo jako konkurencję miał tylko szare bloczki popiołowe.

    > Gdy się pojawiła konkurencja robiąca bloczki trzymające wymiary i parametry
    > to ceny znacząco spadły.

    Klasyka gatunku. Sprzedawcy, zamiast obniżyć ceny w celu upowszechnienia
    technologii i zwiększenia sprzedaży, chcą się jak najwięcej nachapać.

    > W takim razie decydują tylko mostki cieplne czyli kwestia chęci i
    > dokładności wykonania.

    Przy czym Thermomur wymusza dokładność przy jednoczesnej prostocie -- aby
    zadbać o dokładne wykonanie w technologii klasycznej trzeba po pierwsze się
    znać, po drugie przypilnować robotników albo słono zapłacić za
    profesjonalizm -- albo wszystko naraz. :P

    > Nie chodzi o kształtki, ale o wykończenie krawędzi otworów.

    Też. Głównie chodzi o to, że "zapięcia" elementów są dokładniejsze niż przy
    okładaniu ściany styropianem na styk i klej. Zdaje się ktoś niedawno tutaj
    zauważył, że mu robotnicy styro na placki kleili. Jakby nie zauważył, to by
    się w rachunkach za ogrzewanie pewnie nieźle zdziwił.

    > Okno powinno być w warstwie izolacji. Najłatwiej to osiągnąć przy ścianie
    > 1w lub 3w. Przy ścianie 2w można je wysunąć na odpowiednich uchwytach. W
    > tym systemie trzeba zrobić dokładnie tak samo.

    Czyli ciepły "montaż okien". Tak, da się to równie dobrze zrobić.
    Trzeba tylko wiedzieć. :) W Thermomurze w zasadzie wychodzi samo.

    > Drugi mostek cieplny to pierwsza warstwa ciągnąca zimno z ziemi. [...]

    Ale rzecz w tym, że dzięki styro od środka nie pompujesz tyle ciepła w
    ściany a co za tym idzie w mostki i glebę. Choć moja druga połówka,
    budowlaniec z wykształcenia, uważa podobnie jak Ty, mimo wykazanych "wad"
    (które dla mnie nie są szczególnym problemem) uważam, że ten system jest
    jednak oszczędniejszy niż klasyczny ocieplony mur z bloczków.

    --
    Pozdor Myjk