  • Data: 2024-03-29 11:16:01
    Temat: Re: o Pegasusie raz jeszcze
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

    > Tam masz pewnie całą machinę złożoną z kilkuset osób, z których część
    > pisze, część szuka podatności. Nadal nie widzę tego. Kilka oddziałów z
    > min. kilkudziesięsioma osobami musiałoby być w to zamiesza. A tyle osób
    > to dużo, więc i jakaś rotacja i ryzyko olbrzymie. Więcej, taka firma
    > musi się liczyć, że sam z siebie jakiś pracownik mógłby chcieć podobną
    > dziurę zaimplementować, więc musi mieć odpowiednie procedury
    > prewencyjne/weryfikacyjne.

    Ty zaledwie wyrażasz przekonanie że "nie każdy" backdoor się uchowa,
    nawet sporawo mocniej ale to i tak za mało IMHO. Jak na paręnaście
    "ścieżek eskalacji" jedna/dwie się uchowa to nie wystarczy?

    Zresztą można patrzeć na sprawę inaczej: Popatrz ile jest raportowanych
    CVE i oszacuj ile więcej/wcześniej/łatwiej powykrywa to ktoś kto ma
    dostęp do kodu źródłowego, komentarzy w kodzie i dokumentacji dla
    programistów. Wystarczy się "nie za bardzo spieszyć" z łataniem tego co
    się wykryje i bardzo ograniczać liczbę osób wiedzących na początkowych
    etapach. W tym scenariuszu wystarczy że szefostwo "nie wie" o tym że
    ktoś "całkowicie z własnej inicjatywy" przekazuje na zewnątrz albo że
    ktoś te "ułatwienia" uzyskał. BTW Coś mi się wydaje że NSA.gov ma
    dostawać _oficjalnie_ kod źródłowy wielu rzeczy. [ Swojej głowy nie za
    to nie dam ale wydaje mi się to całkiem prawdopodobne].

    Przekonanie że z dziur skorzysta tylko dobre NSA.gov ale nie źli
    rosjanie/chińczycy jest obstawianiem _bilansu_ czyli tego kto
    będzie miał z tego (wyraźnie) więcej. Wiary w to że nie za wiele
    "wrogowie" wyzyskają zanim się zauważy że wykorzystują i załata.

    Dla mnie jako użytkownika nie ma fundamentalnej różnicy czy z dziury
    skorzysta NSA.gov(.us) czy indywidualny haker z Polski/Rosji/Chin.

    --
    A. Filip