  • 1. Data: 2002-03-25 14:53:29
    Temat: Re: Rozdzielność majątkowa
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 25 Mar 2002, WIDZI wrote:

    > Czy sąd może orzec rozdzielność majątkową wstecz.
    > np: rozprawa była 10.10.2001 a rozdzielność orzeczono od października 1998.

    art. 52 § 2 KRO: Wspólność majątkowa ustaje z dniem oznaczonym w
    wyroku, który ją znosi. [nie w dniu wyroku - GSN]

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 2. Data: 2002-03-25 14:55:21
    Temat: Rozdzielność majątkowa
    Od: "WIDZI" <w...@i...net.pl>

    Mam pytanie do szanownych grupowiczów.
    Czy sąd może orzec rozdzielność majątkową wstecz.
    np: rozprawa była 10.10.2001 a rozdzielność orzeczono od października 1998.

    pozdrawiam
    Wojtek

  • 3. Data: 2002-03-25 16:22:34
    Od: "WIDZI" <w...@i...net.pl>

    > art. 52 § 2 KRO: Wspólność majątkowa ustaje z dniem oznaczonym w
    > wyroku, który ją znosi. [nie w dniu wyroku - GSN]

    Trochę bez sensu czyli prawo może działać wstecz?
    To znaczy, że można wnieść sprawę o zniesienie rozdzielności z datą kilka
    lat wstecz.
    A co z regułą, że prawo nie działa wstecz?

  • 4. Data: 2002-03-25 16:32:08
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    > Trochę bez sensu czyli prawo może działać wstecz?

    Może, ale to jeszcze nie znaczy że dawnym wierzycielom odpadnie możliwość
    egzekucji z byłęgo majątku wspólnego - art. 47 ust. 2 KRO. Rozdzielność
    skutkuje tylko (co do zasady) wobec nowych wierzycieli.

    > A co z regułą, że prawo nie działa wstecz?

    Istnienie reguły nie oznacza braku wyjątków. Zwróć uwagę na brzmienie art.
    3 KC.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-03-26 11:59:10
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    > Istnienie reguły nie oznacza braku wyjątków. Zwróć uwagę na brzmienie art.
    > 3 KC.

    No właśnie, a np. w prawie karnym zasadą jest, że lex retro agit.

    pozdrawiam
    T.

  • 6. Data: 2002-03-27 22:01:07
    Od: "rob" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WIDZI" <w...@i...net.pl> napisał w wiadomości

    > Trochę bez sensu czyli prawo może działać wstecz?
    > To znaczy, że można wnieść sprawę o zniesienie rozdzielności z datą kilka
    > lat wstecz.
    Ten przepis akurat ma sens i dobrze, że się znalazł w kodeksie. Zwróć uwagę,
    że orzeczenie takie może zapaść tylko z "ważnych powodów". Wyobraź sobie np.
    taką sytuację: małżeństwo faktycznie się rozpadło, ale małżonkowie się nie
    rozwiedli. Mieszkają osobno. Jest to przecież dość częste. Po jakimś czasie
    mąż zaczyna zaciagać długi, których nie jest w stanie spłacić. Żona o tym
    oczywiście nie wie. Kiedy się dowiaduje, to okazuje się, że ich spłata (z
    majatku wspólnego) doprowadziłaby do całkowitej ruiny ją i dzieci. A niby za
    jakie grzechy miałaby płacić za to, że mężczyzna, z którym kiedyś żyła np.
    popadł w hazard. Dodajmy jeszcze, że do nieformalnego podziału majatku
    doszło w momencie rozstania i majatek, który ona posiada został nabyty za
    jej pieniądze.
    To tylko przykład, ale stany faktyczne mogą być różne. Nasz kodeks rodzinny
    nie jest idealny, ale nie wszystkie przepisy w nim zawarte są złe. Dodam
    jeszcze, że chodzi głównie o dobro dzieci. Aha, no i ten przepis "działa
    także w drugą stronę" oczywiście. Chroni także mężczyzn przed
    nieodpowiedzialnymi kobietami.
    Pozdrawiam
    Rob