  • 11. Data: 2014-04-22 23:16:54
    Temat: Re: Setki kopczyków - znika trawnik
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Ja bym się starał, w miare możności, krzywdy im nie robic. Zamiast
    > walczyć, lepiej polubić.

    Ok, jeśli więc larwy tego owada nie zjedzą mi domu wraz z płotem, to nie
    będę im przeszkadzał :-)

    Marek

  • 12. Data: 2014-04-22 23:19:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-22 16:15, Bogdan pisze:
    > Popatrz na takie coś : Pszczolinka (Andrena)

    Trafiony :-) Więc skoro to pożyteczne stworzenia - nie będę im przeszkadzał.

    Marek

  • 13. Data: 2014-04-23 00:44:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ok, jeśli więc larwy tego owada nie zjedzą mi domu wraz z płotem,
    > to nie będę im przeszkadzał :-)

    Larw w ogóle nie ma co się obawiać. One przecież siedzą w dziurze.
    Wśród błonkówek bywają takie, co w postaci dorosłej mogą się czepić
    płota i go trochę nadgryźć. Ale to nie te. Może któreś osy -- klecanki
    jakieś, albo co. Te kwiarki zapylają, więc robią dobrze -- i za warto
    im się odwdzięczyć, choćby dobrym słowem.

    Jarek

    --
    Zapylała raz pszczółka jakiegoś badyla,
    Wtem czuje, że od tyłu też ją ktoś zapyla.

  • 14. Data: 2014-04-23 00:49:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]

    Wśród błonkówek bywają takie, co w postaci dorosłej mogą się czepić
    płota i go trochę nadgryźć. Ale to nie te. Może któreś osy -- klecanki
    jakieś, albo co. Te kwiatki zapylają, więc robią dobrze -- i za warto

  • 15. Data: 2014-04-23 10:24:45
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > jakieś, albo co. Te kwiatki zapylają, więc robią dobrze -- i za warto
    > im się odwdzięczyć, choćby dobrym słowem.

    Dziękuję za cenne informacje. Pozwolę więc spokojnie egzystować
    stworzeniom.

    Jako ciekawostka: zdarzyło mi się, że jakaś osa (nie pamiętam już, która
    z nich) wygryzła dziurę... w plastikowym oknie i tam zrobiła sobie
    gniazdo. Czegoś takiego w życiu nie widziałem. Przegryzła się w dodatku
    przez najgrubszy element - krawędź profilu.

    Marek

  • 16. Data: 2014-04-23 16:16:22
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 23 Apr 2014 10:24:45 +0200, Marek napisał(a):

    > Czegoś takiego w życiu nie widziałem. Przegryzła się w dodatku
    > przez najgrubszy element - krawędź profilu.

    Rozpuszczają/zmiękczają plastik kwasem mrówkowym i dlatego mogą go gryźć.
    Kiedyś osy zeżarły mi uchwyt od termometru zaokiennego.

  • 17. Data: 2014-04-24 11:59:16
    Od: czeremcha <1...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 kwietnia 2014 23:19:56 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Trafiony :-) Więc skoro to pożyteczne stworzenia - nie będę im przeszkadzał.

    Nie przeszkadzaj. Moja mama kiedyś najpierw skutecznie z nimi walczyła, a potem
    biadoliła, że nie ma kto kwiatów zapylać ;-)

    Ania

  • 18. Data: 2014-04-27 10:52:59
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał w wiadomości

    > to co ważne: grube żółte nogi - jak u pszczół oblepionych pyłkiem. Tułów
    > brązowy w paski - jak pszczoły.
    > Drugie zbliżenie:
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7cDQ4bXB
    RQ3I0dHM/edit?usp=shar
    > ing
    > Owad ma góra 1cm - jest bardzo mały.

    Hejka. Prawdopodobnie jakiś trzmiel a jak wiadomo wszystkie trzmiele są
    pod ochroną.
    http://www.tbop.org.pl/programy/ochrona/trzmiele/trz
    miele.html

    Pozdrawiam pożytecznie Ja...cki

  • 19. Data: 2014-04-27 23:21:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-27 10:52, Dirko pisze:

    > Hejka. Prawdopodobnie jakiś trzmiel a jak wiadomo wszystkie trzmiele
> [...]

    Hej,

    Trzmiel jest z 10x większy objętościowo :-) Wyjaśniło się, że jest to
    pszczolinka piaskowa.

    Wygląda to tak:
    http://3.bp.blogspot.com/_x_d7KCMlcWE/S8H4Og7F7fI/AA
    AAAAAAAJc/A905tfahlKI/s1600/IMG_3012.jpg

    http://4.bp.blogspot.com/_x_d7KCMlcWE/S8H3k8S9rNI/AA
    AAAAAAAJU/0eY-qRiHQuo/s1600/IMG_3015.jpg

    Co prawda opis jest nie do końca spójny z obserwowaną przeze mnie sytuacją:
    http://naturalnie-biedrzyn.blogspot.com/2010_04_01_a
    rchive.html

    "nie tworzą dużych społeczeństw" Oczywiście to rzecz względna. Jak dla
    mnie zryty trawnik setkami owadów jest objawem występowania dużego
    społeczeństwa :-)

    Marek

  • 20. Data: 2014-04-27 23:37:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    >
    > "nie tworzą dużych społeczeństw" Oczywiście to rzecz względna. Jak dla
    > mnie zryty trawnik setkami owadów jest objawem występowania dużego

    Trzeba im się dokładniej przyjrzeć -- może tam mieszkając w kupie
    na trawniku zachowują się aspołecznie?

    Jarek
    --
    Jako naród my są dobre,