  • 1. Data: 2024-02-01 02:20:53
    Temat: [historia] 95 lat temu powstał Detefon
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    "95 lat temu powstał Detefon, radioodbiornik, który zainicjował
    radiofonizację Polski. ,,Był tani i pracował bez prądu. Można powiedzieć,
    że było to urządzenie ekologiczne" - powiedział PAP historyk
    radiotechniki Henryk Berezowski."

    "W 1926 roku zaczęło nadawanie Polskie Radio. W pierwszych latach w
    Polsce radiofonia rozwija się bardzo wolno,..."

    Jakoś tak myślałem, że po wojnie, ale po wojnie to chyba tv.

    "Nowy odbiornik detektorowy otrzymał nazwę handlową Detefon. Była to
    niewielka skrzynka bakelitowa z przełącznikiem fal długich i średnich.
    Głównym elementem był kryształek galena (siarczek ołowiu) oraz stalowa
    igła, którą należało ustawić, aby przetworzyć fale radiowe na głos w
    słuchawkach. Jest to ciekawostka, naukowcy nie potrafili wówczas
    wytłumaczyć tego zjawiska, a był to już półprzewodnik, który został
    opracowany i wprowadzony do produkcji dopiero w latach 1950."

    Ano właśnie.

    "Normalny abonament radiowy wynosił 3 zł miesięcznie."

    Już wtedy doili swoich obywateli.

    ""W grudniu 1930 r. rozpoczęto wielką akcję propagandową pod hasłem
    "Cała Polska ma Detefon", która trwała do wybuchu II wojny światowej.
    Była to jedna z największych akcji radiofonizacyjnych w Europie w latach
    30. W materiałach reklamowych podkreślano precyzję i solidność wykonania
    Detefonu, a także fakt, że powstał on wyłącznie z materiałów krajowych.
    W artykułach na jego temat akcentowano brak potrzeby zasilania prądem,
    co czyniło Detefon idealnym urządzeniem dla mieszkańców
    niezelektryfikowanych wsi."
    "

    A ja tu jakieś LoRy wymyślam i Meshtastic'i z panelami PV by działało :-)

    "Do września 1939 r. wyprodukowano ok. 500 tys. Detefonów. Abonentów
    radiowych było wówczas w Polsce 1,1 mln."

    Całkiem sporo. Niemniej jednak ...

    "W Niemczech było dziesięć razy więcej abonentów radiowych niż w Polsce.
    U nas mieliśmy 3,1 abonenta na 100 mieszkańców. Takie nasycenia
    odbiornikami radiowymi stawiało nas na przedostatnim miejscu w Europie""

    Dzisiaj chcą to nadrobić :-)

    "Po wojnie Wilhelm Rotkiewicz, twórca Detefonu, skonstruował
    radioodbiornik lampowy Pionier, produkowany w Dolnośląskich Zakładach
    Wytwórczych Urządzeń Radiowych ,,Diora" w Dzierżoniowe "

    I tak ta Diora trwała do końca wieku.

    Filmik też jest, jak ktoś nie umie czytać. Niestety z napisami :-)

    http://niusy.pl/@wolnemedia.net/ash

  • 2. Data: 2024-02-01 11:43:23
    Temat: Re: [historia] 95 lat temu powstał Detefon
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 1 Feb 2024 02:20:53 +0100, io napisał(a):

> [...]
    > W artykułach na jego temat akcentowano brak potrzeby zasilania prądem,
    > co czyniło Detefon idealnym urządzeniem dla mieszkańców

    Ale na przemian mogł słuchać chłopa albo baba.
    Chociaż były też modele z dwoma wyjściami na słuchawki. Tyle, że chopy były
    chytre i szkoda im było pieniędzy na drugie słuchawki i na droższy detefon
    ;)
    Więc albo chłop, albo baba.

    Ale może przez to był zwiększony przyrost naturalny?
    Wszak jak baba wypięła się na stole i słuchała w słuchawkach, to stanowiła
    smakowity kąsek dla chłopa :D
    Nie trzeba było pieca chlebowego ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2024-02-01 14:23:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 01.02.2024 o 02:20, io pisze:
    > Głównym elementem był kryształek galena (siarczek ołowiu) oraz stalowa
    > igła, którą należało ustawić,

    Jak się "stroiło" diodę? Ta wygląda jak tylko wciśnięta w styki.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/
    Radio_detefon_1.jpg

    Same kryształy zużywały się? Bo te ze zdjęć w Wiki wyglądają jak element
    eksploatacyjny. Konfekcjonowane w pudełeczku jak zapałki.

    Robert

  • 4. Data: 2024-02-01 14:31:17
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    >
    > Same kryształy zużywały się? Bo te ze zdjęć w Wiki wyglądają jak element
    > eksploatacyjny. Konfekcjonowane w pudełeczku jak zapałki.

    Tu widać więcej. Wygląda na coś do regulacji. Ale nadal nie wiem jak to
    w praktyce miało działać.

    https://ibb.co/T0gCv3k

    Robert

  • 5. Data: 2024-02-02 04:51:53
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > radiofonizację Polski. ,,Był tani i pracował bez prądu. Można powiedzieć,
    > że było to urządzenie ekologiczne" - powiedział PAP historyk

    Prawie jak to:

    https://www.youtube.com/watch?v=b9UO9tn4MpI

    > "Normalny abonament radiowy wynosił 3 zł miesięcznie."

    Ciekawe skąd wiedzieli, że ktoś słucha. Tak jak teraz, listonosz przez
    drzwi zaglądał i patrzył? Z drugiej strony przy tych rozmiarach anten
    pewnie było od razu wiadomo. Chyba że antena zakamuflowana :)

    --
    Dwa koguty chodzą po mieście i strasznie się nudzą. Jeden z nich w
    końcu mówi:

  • 6. Data: 2024-02-02 06:16:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > drzwi zaglądał i patrzył? Z drugiej strony przy tych rozmiarach anten
    > pewnie było od razu wiadomo. Chyba że antena zakamuflowana :)

    Może zakup urządzenia tylko na dowód osobisty?

    Robert

  • 7. Data: 2024-02-02 18:57:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=RFhkncBvd7Q

    https://www.youtube.com/watch?v=mAwSAxCbj6w

    https://youtu.be/fpKVIvBx_m8?t=490

> [...]
    >
    > Same kryształy zużywały się? Bo te ze zdjęć w Wiki wyglądają jak element
    > eksploatacyjny. Konfekcjonowane w pudełeczku jak zapałki.

    Na ile się orientuje - to należało znależć odpowiednie miejsce na
    kryształku, bo nie cały był dobry, i to nie było na zawsze -
    z czasem miejsce się zużywało, i trzena było poszukac innego.

    A tu wersja na zardzewiałą żyletkę i "grafit" z ołówka.

    https://www.youtube.com/watch?v=qQOWtUTGGP8

    J.

  • 8. Data: 2024-02-02 19:10:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 2 Feb 2024 06:16:11 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]

    A warto pamiętac, ze prądu w domach nie było ... przynajmniej nie
    prowincji.

    A lampy energożerne, jakby ktos chciał na baterie.

    "Doskonałe narzędzie popagandy" ... szczególnie jak odbiorcy sami
    sfinansują :-)

    > Może zakup urządzenia tylko na dowód osobisty?

    Trochę wątpie, zresztą nie wiem, czy DO juz były.

    Ale rząd miał różne pomysły - podatek na zapałki,
    podatek na zapalniczki, znaczek akcyzy na zapalniczkach,
    kontrole skarbowe.

    A antena dość znaczna ...

    Ten Detefon - konstrukcja fabryczna, moze i jakaś "ścisłego
    zarachowania".

    Natomiast był jeszcze odbiornik Manczarskiego
    https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=1326
    https://www.youtube.com/watch?v=01n1YOzkKOU

    I jak nad tym zapanować?

    Szczególnie, ze jesli dobrze widzę, to odbiornik powstał w 1922,
    a PR w 1926 ... to jaki abonament przez 4 lata?

    J.

  • 9. Data: 2024-02-02 19:12:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Feb 2024 02:20:53 +0100, io wrote:
> [...]
    >
    > Całkiem sporo. Niemniej jednak ...
    >
    > "W Niemczech było dziesięć razy więcej abonentów radiowych niż w Polsce.

    ale tez ludzi 2x więcej

    > U nas mieliśmy 3,1 abonenta na 100 mieszkańców. Takie nasycenia
    > odbiornikami radiowymi stawiało nas na przedostatnim miejscu w Europie""

    Elektryfikacja chyba - wiele domów bez prądu.

    Detefonowi akurat nie przeszkadzało :-)

    J.

  • 10. Data: 2024-02-02 20:30:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Może zakup urządzenia tylko na dowód osobisty?

    Wtedy radia kupowało się przeważnie na poczcie, zupełnie jakby to były
    znacz^H^H^H^H^Hksiążki kucharskie. Poczta była też od pobierania
    abonamentu, nijak więc za radio zapłacić, ale go nie zarejestrować.
    Ponadto słowo "radiopajęczarstwo" nie wzięło się znikąd -- druty anten
    trudno było ukryć, choć niektórzy próbowali.

    --
    Jarek