  • 1. Data: 2024-01-27 13:52:19
    Temat: Rwew źródła
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    O co chodzi z tym układem? Do czego ma służyć źródło Vr?
    https://photos.app.goo.gl/sWYEv9QZggEicD4t5

    Bez tego Vr wszystko jasne dla mnie.

    Robert

  • 2. Data: 2024-01-27 14:03:38
    Temat: Re: Rwew źródła
    Od: Jacek <j...@...pl>

    > O co chodzi z tym układem? Do czego ma służyć źródło Vr?
    > https://photos.app.goo.gl/sWYEv9QZggEicD4t5
    >
    > Bez tego Vr wszystko jasne dla mnie.

    Też nie qumam tego Vr. I powiedz uczniakowi że na połączeniach rysujemy
    kropki :)

  • 3. Data: 2024-01-27 14:16:16
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 14:03, Jacek pisze:

    > Też nie qumam tego Vr. I powiedz uczniakowi że na połączeniach rysujemy
    > kropki :)

    Mówię i mówię i mówię, bo mnie potrafiono w szkole wytresować, że
    rysujemy węzły.
    I pomyśleć, że po latach z największym sentymentem wspominam profesora,
    którego się najbardziej bałem. :)

    Robert

  • 4. Data: 2024-01-27 14:17:04
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.01.2024 14:03, Jacek wrote:

    > Też nie qumam tego Vr. I powiedz uczniakowi że na połączeniach rysujemy
    > kropki :)

    No za brak kropki można było pałę zarobić.

    Może chodzi o ustawienie Vr na Vs i doprowadzenie woltomierza do
    wskazania "0" żeby skompensować obciążenie przez woltomierz.
    To by może miało sens przy mierzeniu woltomierzem wskazówkowym baterii
    guzikowych... a i to nie bardzo, ale może jakieś specyficzne źródła
    "free energy" tego wymagają.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2024-01-27 15:31:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/01/2024 13:52, Robert Wańkowski wrote:
    > O co chodzi z tym układem? Do czego ma służyć źródło Vr?
    > https://photos.app.goo.gl/sWYEv9QZggEicD4t5

    Może Vr to "regulowane". Kręcisz nim, aż woltomierz pokaże 0V. Wartość
    odczytujesz ze skali Vr (lub je mierzysz).

    W ten sposób, teoretycznie i nawet lekko praktycznie, jesteś w stanie
    zmierzyć napiecie źrodła przy prądzie naprawdę == 0.

    Kiedyś taki układ był zalecany do pomiaru napięcia wewnętrznego ogniw
    kalibracyjnych. Ale mętnie to pamiętam. W każdym razie jak za PRL miałeś
    miernik z rez wewnatrzną 20kOhm, to zaczynał być problem pomiaru
    napięcia o dużej rezystancji szeregowej.

  • 6. Data: 2024-01-27 17:32:13
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > O co chodzi z tym układem? Do czego ma służyć źródło Vr?
    > https://photos.app.goo.gl/sWYEv9QZggEicD4t5
    >
    > Bez tego Vr wszystko jasne dla mnie.
    >
    > Robert

    To proste: Vr to rezystancja woltomierza (układu pomiarowego).

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 7. Data: 2024-01-27 17:43:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 17:32, Wiesiaczek pisze:

    > To proste: Vr to rezystancja woltomierza (układu pomiarowego).

    Tylko ani symbol, ani opis nie pasuje.

    Robert

  • 8. Data: 2024-01-27 18:29:32
    Od: Kaczin0 <j...@i...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 15:31, heby pisze:

> [...]
    > miernik z rez wewnatrzną 20kOhm, to zaczynał być problem pomiaru
    > napięcia o dużej rezystancji szeregowej.

    To chyba był układ Poggendorfa.
    --
    Kaczin

  • 9. Data: 2024-01-27 21:10:14
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Tylko ani symbol, ani opis nie pasuje.

    Oczywiście że nie.
    Zapewne tak to jest: bez RL ustawiasz Vr na 0 woltomierza, dołączasz RL
    i już masz wynik. Dzięki temu nawet byle miernikiem jesteś w stanie
    całkiem dokładnie określić tę rezystancję. Nie musisz mierzyć z
    miliwoltową dokładnością np na zakresie 15V.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2024-01-28 05:17:01
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Tylko ani symbol, ani opis nie pasuje.
    >

    > Robert

    Symbol wskazuje na napięcie i można to interpretować jako spadek
    napięcia na tej rezystancji.