  • 1. Data: 2024-01-29 17:10:59
    Temat: Przewód 5x2,5mm2 - jakie ograniczenia?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Mam przewód 5x2,5mm2 który z jednej strony ma dostępne zasilanie z
    przewodu 5x6mm2, a z drugiej strony chciałbym podłączyć kilka urządzeń -
    w tym dwa o mocy 3kW i jedno 2kW.

    Jakaś możliwość że chwilami (minuta do kilkunastu), będą się "zazębiać"
    pracując równocześnie jest. Wszystkie trzy równocześnie, to na pewno nie
    dłużej niż przez minutę.

    Mam trzy możliwości podłączenia przewodów fazowych od strony 5x2,5mm2:
    - każdy do osobnej fazy od strony przewodu 6mm2
    - dwa na tej samej fazie i trzeci na osobnej od strony przewodu 6mm2
    - wszystkie trzy na tej samej fazie od strony przewodu 6mm2.

    Przewód 6mm2 ma zabezpieczenia 40A na każdej fazie.

    Tak wiem, że na tym drugim N jest 2,5mm2 dlatego się zapytuje które
    rozwiązanie będzie najkorzystniejsze? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2024-01-29 17:51:35
    Temat: Re: Przewód 5x2,5mm2 - jakie ograniczenia?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 17:10:59 +0100, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    >
    > Tak wiem, że na tym drugim N jest 2,5mm2 dlatego się zapytuje które
    > rozwiązanie będzie najkorzystniejsze? :-)

    Ten np wytrzymuje 30A
    https://www.obi.pl/przewody-w-izolacji-z-tworzyw-szt
    ucznych/przewod-ydyp-3x2-5-bialy-450-750v-10-m/p/337
    5094

    Nawet jesli inny wytrzyma tylko 25A, to na 3 fazach ... kupa mocy.
    Prawie 20kW. O ile odbiorniki 3f.

    No ale jak podłaczysz 3 druty do jednej fazy, to wracać będzie jednym
    drutem N, i robi się nieprzyjemnie.

    Kuchenka/płyta ?

    IMO - najlepiej na 3 fazy, ale jak rozumiem - jedna leżałaby odłogiem?

    J.

  • 3. Data: 2024-01-29 18:21:04
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 17:51, J.F pisze:

    > Ten np wytrzymuje 30A
    > https://www.obi.pl/przewody-w-izolacji-z-tworzyw-szt
    ucznych/przewod-ydyp-3x2-5-bialy-450-750v-10-m/p/337
    5094

    30 A to chyba przy watercoolingu, albo przez sekundy :)

    Opis durny^2 stworzony przez marketoida.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2024-01-29 19:19:00
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 17:10 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Tak wiem, że na tym drugim N jest 2,5mm2 dlatego się zapytuje które
    > rozwiązanie będzie najkorzystniejsze? :-)

    Hej, za duże moce.
    Jak masz 5 drutów to możesz w Twoim przypadku zrobić tylko jeden obwód 1f
    lub jeden 3f.
    Wszelkie inne kombinacje to druciarstwo i proszenie się o kłopoty.
    W każdym obwodzie musisz mieć osobne L, N i PE, przekroje N i PE >= L.
    Dla 2,5mm2 możesz dać max 25A pod warunkiem, że będzie wisiał odkryty na
    ścianie.
    Jak w tynku, to wtedy max tylko 20A.

    TG

  • 5. Data: 2024-01-29 19:24:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 29 stycznia 2024 o 17:11:02 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    >
    > Tak wiem, że na tym drugim N jest 2,5mm2 dlatego się zapytuje które
    > rozwiązanie będzie najkorzystniejsze? :-)

    A ten przewód 5*2,5mm^2 jak rozumiem już położony w tynku?
    Albo ew. nie masz go tyle, żeby dać podwójnie na planowanym połączeniu?

  • 6. Data: 2024-01-29 19:30:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 18:21:04 +0100, PeJot wrote:

    ucznych/przewod-ydyp-3x2-5-bialy-450-750v-10-m/p/337
    5094

    > 30 A to chyba przy watercoolingu, albo przez sekundy :)
    >
    > Opis durny^2 stworzony przez marketoida.

    Producent nie lepszy
    https://www.aks-zielonka.pl/ydyp-450-750v/

    karty technicznej nie ma, w katalogu prądu też nie ma.

    Az dziwne .. moze w normie jest prąd podany?
    Inni producenci/sklepy też nie podają.

    Ze 25A bym jednak przyjął, szczegolnie, ze to kabel płaski.

    złączki "2.5mm2" w katalogu mają na 24 i 32A.

    J.

  • 7. Data: 2024-01-29 19:44:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > W każdym obwodzie musisz mieć osobne L, N i PE, przekroje N i PE >= L.
    > Dla 2,5mm2 możesz dać max 25A pod warunkiem, że będzie wisiał odkryty na

    Nie jestem elektrykiem, ale...
    20A*230=4,6kW a Mateusz potrzebuje w jednym odbiorniku góra 3kW.

    W instrukcji od indukcyjnej kuchenki elektrycznej z piekarnikiem było
    napisane, że podłączyć przewodem 5x2,5mm. A tam jest podobna sytuacja co
    do możliwej włączonej mocy i też nie są to odbiorniki 3 fazowe więc
    często obciążona jest jedna faza.

    Ja uważam, że podłączyć osobno do 3 faz.

    Opierając się na tym co Tomasz napisał to maksymalne obciążenie byłoby
    na jednej fazie 4,6kW. Na dwóch byłoby 4,6 + 4,6. W przewodzie zerowym
    popłynie wtedy tyle prądu jak w przypadku włączenia tylko jednego z tych
    obciążeń. Jeśli ktoś ma wątpliwości to zamiast liczyć jakieś
    przesunięcia fazowe itp to można sobie wyobrazić że mamy podłączone
    4,6+4,6+4,6 i w przewodzie zerowym mamy zero. To są zależności liniowe.
    Po wyłączeniu jednego z obciążeń zmienia się prąd w tym drucie z 20A do
    0. Skoro w dwu pozostałych się nie zmienia (no bo przecież tamte
    odbiorniki mają nie widzieć tego co się dzieje na trzeciej fazie) więc
    taka sama zmiana jak nastąpiła w odłączonym przewodzie nastąpić musi też
    w zerowym. Czyli w zerowym nigdy nie popłynie więcej niż w każdym z 3
    fazowych.
    Wszystko co napisałem jest przy założeniu, że obciążenia są liniowe.
    Jakby obciążenia pobierały prąd nieliniowo generując 3-cią harmoniczną
    prądu to te trzecie harmoniczne się sumują w zerowym i może to być dla
    niego kłopotliwe.
    P.G.

  • 8. Data: 2024-01-29 20:10:43
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 19:30, J.F pisze:

> [...]
    >
    > karty technicznej nie ma, w katalogu prądu też nie ma.

    Nie ma.

    > Az dziwne .. moze w normie jest prąd podany?

    A i owszem, np. tu:

    https://www.limathermsensor.pl/blog/obciazalnosc-pra
    dowa-przewodow-normy/17

    > Inni producenci/sklepy też nie podają.
    >
    > Ze 25A bym jednak przyjął, szczegolnie, ze to kabel płaski.
    >
    > złączki "2.5mm2" w katalogu mają na 24 i 32A.
    Papier/strona www wszystko przyjmuje. Nie wspominając już o tym, że
    2.5 mm^2 w realu może mieć -10%.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 9. Data: 2024-01-29 20:42:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 20:10:43 +0100, PeJot wrote:

    ucznych/przewod-ydyp-3x2-5-bialy-450-750v-10-m/p/337
> [...]

    Ta norma w miare dokładna?

    Bo tu nieco inna tabelka
    https://elektrykadlakazdego.pl/wyznaczanie-przekroju
    -przewodow/

    > Papier/strona www wszystko przyjmuje. Nie wspominając już o tym, że
    > 2.5 mm^2 w realu może mieć -10%.

    Ale norma powinna to uwzględniac.

    J.

  • 10. Data: 2024-01-29 20:47:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 19:44 Piotr Gałka <p...@c...pl>
    pisze:

> [...]
    > Jakby obciążenia pobierały prąd nieliniowo generując 3-cią harmoniczną
    > prądu to te trzecie harmoniczne się sumują w zerowym i może to być dla

    Jakie chcesz wydzielić obwody na tym 5x2,5 - ile?, jak zabezpieczone? Będą
    tam RCD?
    Że na papierze się wszystko zgadza? - to w tym przypadku nie ma znaczenia.

    Mateusz napisał: "a z drugiej strony chciałbym podłączyć kilka urządzeń
    - w tym dwa o mocy 3kW i jedno 2kW"

    Ja to zrozumiałem tak, że obwodów będzie więcej niż 2, skoro planuje 2
    urządzenia po 3kW każde, jedno o mocy 2kW i jakaś inna drobnica.
    Wypadałoby tutaj zrobić 3 obwody 1f, każdy z osobnym B16 - czy wystarczy
    RCD 3f czy osobno dla każdej fazy? - tego nie wiem, Mateusz nie napisał co
    to za urządzenia.

    TG