  • 131. Data: 2009-04-22 12:54:14
    Temat: Re: jaka sta
    Od: j...@a...at

    On 21 Apr., 15:17, syriusz <r...@s...pl> wrote:

    > Poważnie? :)
    >
    > Przyznam, że nigdy nie zakładałem 50/1.8D do cropa, ale według Ciebie
    > wtedy nie wyjdę na body poniżej przysłony 2.7? (w sensie - nie uzyskam 1.8?)
    >
    > Chętnie czegoś nowego się nauczę - całkiem serio.
    >
    > Tylko jakoś nie chce mi się pomieścić w głowie, że zakładając szkło FF
    > f/1.8, a więc z dużą "dziurą" do małej matrycy będę miał ograniczenie
    > światła... na dobrą sprawę mam wtedy nawet większą dziurę niż potrzebuję...
    >
    > Proszę o łopatologiczne wyjaśnienia :)
    >
    > Pozdrawiam,
    > syriusz

    qrde nie czytalem watku ale jasnosci obiektywu sie nie cropuje.
    mam nadzieje , ze ta kwestia zostala wyjasniona.
    wracajac do Twego pytania.
    nominalna jasnosc obiektywu podawana np na obudowie obiektywu dotyczy
    nastawy na nieskonczonosc , czyli obraz znajduje sie w najblizszej
    mozliwej odleglosci tzn w ogniskowej.
    dla obiektow blizszych wykrecamy nieco obiektyw na zewntrz , rosnie
    odleglosc plaszczyzny obrazu od srodka optycznego , jasnosc spada
    ( natezenie oswietlenia spada w proporcji kwadratycznej do wzrostu
    odleglosci) . W zakresie od nieskonczonosci do " normalengo " makro sa
    to fluktuacje nieduze , mieszczace sie w tolerancji materialow
    swiatloczulych / matryc o ile pamietam ok 1/4 ev.
    jesli dalej wysuwasz obiektyw np do macro 1:1 spadek jasnosci jest
    juz tak duzy , ze nalezy dokonac poprawek

    jasnosc to rzeczywista dlugosc ogniskowej / srednice przyslony
    ( dokladniej jej wielkosc jaka widzimy na przedniej soczewce
    obiektywu). Zmieniajac ten sam obiektyw do aparatow o roznych
    wielkosciach matryc jasnosci nie kropujesz , gdyz pracujesz w tym
    samym obszarze odleglosci plaszczyzny obrazowej i srodka optycznego
    zmienia sie tylko obejmowany kat widzenia.

    jesli juz ktos wyjasnil to sorry za powtorke
    nie czytaj tego posta dalej.

    XXX

  • 132. Data: 2009-04-22 12:57:26
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:

    > Dlatego pisałem, że możesz podejść do tego na trzy sposoby. Ty wybrałeś
    > drogę trudniejszą :-)

    Droga do piekła usłana jest różami... ;-)
    Dlatego czasami wybieram tę trudniejszą, ale na końcu mam satysfakcję,
    że się czegoś nauczyłem i ostatecznie dotarłem do właściwego celu... :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 133. Data: 2009-04-22 13:06:48
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    j...@a...at wrote:
    > qrde nie czytalem watku

    Żałuj! ;)
    Wątek fajny, bo prócz kilku złośliwości, ciętych uwag - całość była dość
    merytoryczną dyskusją.
    Na końcu twórca fałszywej tezy przyznał się do błędu i wszyscy rozeszli
    się w pokoju bez rozlewu krwi... ;-D
    Poszły nawet podziękowania dla dwóch Kolegów za klarowne wyjaśnienie
    tematu :)

    Coś się działo przynajmniej ciekawego!, a nie tam ciągle "doradźcie,
    jaki aparat wybrać"... ;-D

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 134. Data: 2009-04-23 10:13:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2009, syriusz wrote:

    > Jeśli tego LX3 (choć nie wiem co to za diabeł ;) ustawisz na ekwiwalent FF
    > 50/2.8 oraz jakiegoś DSLR FF z 50/2.8 i zachowasz ten sam kadr

    Problem w tym, że "ten sam kadr" się nie da (zakładając iż LX3 nie jest FF).
    Jedyne co można (sensownie) zrobić, to wziąć kadr z inną perspektywą
    (czyli INNY kadr) w którym przedmiot na który ostrzymy ma tę samą skalę.
    W każdym innym przypadku mamy obraz *bardziej* zmieniony.
    Przy każdym podobnym flejmie to wychodzi.

    pzdr, Gotfryd