  • 21. Data: 2013-01-02 18:24:19
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-02 17:36, Marek pisze:

    > Nie do końca łapię bo znajduję sprzeczne informacje w sieci. Zerknij tu:
    > http://www.swiatobrazu.pl/makrofotografia-dla-kazdeg
    o-cz-i-informacje-wstepne-22983.html

    > Zobacz jakiej wielkości jest pająk wykonany 2 różnymi obiektywami o
    > podobnej ogniskowej. To słaby przykład ale gdzieś niedawno czytałem
    > ciekawą dyskusję. Ktoś zrobił zdjęcie lampy podłogowej dwoma stałkami o
    > tej samej ogniskowej z dokładnie tego samego miejsca. Była spora różnica
    > w zbliżeniu. Dyskusja była o tym skąd aż taka różnica. Nie mogę tego
    > odszukać...

    Odszukaj i podeślij, bo jeżeli jest tak jak piszesz, nobel z fizyki
    murowany.

    > Po drugie na obiektywach piszę się, że ten ma skalę 1:4 a tamten 1:1.
    > Coś to oznaczać musi.

    To oznacza tylko _maksymalną_ skalę odwzorowania, z reguły podaje się
    ją dla obiektywów z ambicjami do makro, z wyciągiem większym niż zwykle.

    > Wiem, że w obiektywach zmiennoogniskowych zmienia się skala odwzorowania
    > wraz z ogniskową. I to różnie w różnych obiektywach.

    Jasne że się zmienia. Jeszcze raz - skala odwzorowania, czyli stosunek
    wielkości obrazu do wielkości obiektu, jest równa stosunkowi odległości
    obrazu do odległości obiektu. Ta reguła obowiązuje zawsze. Zmieniając
    ogniskową zmieniasz odległość obrazu.

  • 22. Data: 2013-01-02 19:46:06
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-02 17:40, Marek pisze:

    > No więc właśnie. Czyli nie można powiedzieć, że
    >
    > "Przy użyciu 300 mm na A65 osoba o wzroście 1,80 m oddalona o 500 m od
    > fotografującego zajmie ok. 270 pikseli"
    >
    > Bo równie dobrze inny obiektyw przy 300mm da 100px na matrycy a jeszcze
    > inny 500px.

    Nie, nie da. Nie w tym przypadku. Dwa obiektywy rektilinearne o tej
    samej ogniskowej ale różnej możliwej do uzyskania skali odwzorowania
    będą miały ten sam kąt widzenia (+/- jakaś tam toleranca rzędu 0,1 st.).
    Jak już Ci napisano, skala odwzorowania podawana jest dla najmniejszej
    odległości ostrzenia. Różnice między obiektywami makro i pozostałymi
    polegają m.in. na tym, że te pierwsze mają tą odległość mniejszą stąd są
    w stanie uzyskać większą skalę. Weźmy sobie 2 przykładowe szkła: Sigma
    70-300/4-5.6, jedna w wersji makro o skali odwzorowania 1:2 i druga w
    wersji nie makro o skali odwzorowania 1:3,9. Ta pierwsza potrafi ostrzyć
    od 95 cm i dla tej odległości skala wynosi właśnie 1:2, natomiast
    minimalna odległość ostrzenia w przypadku drugiego szkła to 150 cm i dla
    tej odległości ostrzenia skala wynosi 1:3,9. Jeżeli w przypadku szkła
    makro będziesz zwiększać odległość ostrzenia to skala odwzorowania
    zacznie maleć i przy odległości 150 cm wyniesie mniej więcej właśnie
    1:3,9, czyli tyle samo, co w przypadku drugiej Sigmy. Rozumiesz już różnicę?
    Jeżeli ze skalą odwzorowania trudno Ci sobie to wyobrazić, to wyjdźmy od
    kąta widzenia. Obiektyw 300 mm będzie mieć kąt widzenia jakieś 8,2 st.,
    co na APS-C daje odpowiednio 4,5 st. po dłuższym boku i 3,02 st. po
    krótszym. Z trygonometrii nietrudno sobie wyliczyć, że w odległości 500
    metrów obejmie kadr wielkości 39,3 na 26,3 metra, co dzieląc przez ilość
    pikseli daje rozmiar "terenowy" piksela wynoszący ~6,6 mm, niezależnie
    od tego, czy użylibyśmy np. Sigmy w wersji makro czy zwykłej, rozumiesz już?

    --
    marcin

  • 23. Data: 2013-01-02 20:06:48
    Od: mt <f...@i...pl>

> [...]

    o-cz-i-informacje-wstepne-22983.html

    > Zobacz jakiej wielkości jest pająk wykonany 2 różnymi obiektywami o

    Ale te zdjęcia były wykonywane z różnych odległości, stąd różnica.

> [...]
    > tej samej ogniskowej z dokładnie tego samego miejsca. Była spora różnica
    > w zbliżeniu. Dyskusja była o tym skąd aż taka różnica. Nie mogę tego

    Może miały jednak nieco inną realną ogniskową.

    > Po drugie na obiektywach piszę się, że ten ma skalę 1:4 a tamten 1:1.
    > Coś to oznaczać musi.

    Tak, oznacza to możliwą maksymalną do uzyskania skalę odwzorowania :)

    > P.S.
    > Wiem, że w obiektywach zmiennoogniskowych zmienia się skala odwzorowania
    > wraz z ogniskową. I to różnie w różnych obiektywach.

    W stałoogniskowych też się zmienia wraz ze zmianą odległości od obiektu.

    --
    marcin

  • 24. Data: 2013-01-02 20:50:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mt" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >samej ogniskowej ale różnej możliwej do uzyskania skali odwzorowania
    >będą miały ten sam kąt widzenia (+/- jakaś tam toleranca rzędu 0,1

    Hm, tak sie od dluzszego czasu zastanawiam ... niech bedzie pewien
    obiektyw, ktory oswietlony rownolegla wiazka swiatla skupi ja w jeden
    punkt polozony np 300mm od przedniej soczewki. Ogniskowa ile wynosi ?
    300mm ?

    A teraz odchylmy nasza wiazke o pewien kat od osi optycznej .... w
    odroznieniu od pojedynczej soczewki, po obiektywie ognisko nie musi
    chyba lezec na przedluzeniu centralnego promienia. Gdzies tam w srodku
    wiazka ulega "zagieciu".

    Ba - bez "chyba", bo przeciez krotkoogniskowe obiektywy do lustrzanek
    tak dzialaja. Przednia soczewka jest daleko dalej od kliszy niz te
    powiedzmy 28mm.
    I ta zmiana kata moze byc chyba dowolna.

    Czy moze nalezaloby przeliczyc ogniskowa na inna, wedlug kata widzenia
    i uczciwie taka opublikowac ?

    P.S. Gorzej jak to lustrzany obiektyw i nie ma "przedniej soczewki"
    :-)

    J.

  • 25. Data: 2013-01-02 21:44:25
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-02 20:50, J.F pisze:

> [...]
    > uczciwie taka opublikowac ?
    >

    > P.S. Gorzej jak to lustrzany obiektyw i nie ma "przedniej soczewki" :-)

    Położenie przedniej soczewki ma się nijak do płaszczyzny przedmiotowej
    i obrazowej, to samo dotyczy soczewki tylnej. Często stosuje się
    konstrukcje, gdzie płaszczyzny te znajdują się daleko poza fizycznymi
    wymiarami obiektywu. Co do ogniskowej, to producenci podają tę
    realną, z uwzględnieniem myków marketingowych; swego czasu widziałem
    testy standardowych zoomów z pomierzonymi realnymi zakresami, zwykle
    było tak, że na pudełku 28-80, w realu 29.5-74 lub podobnie.

  • 26. Data: 2013-01-02 22:00:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-02 19:46, mt pisze:

> [...]
    > pikseli daje rozmiar "terenowy" piksela wynoszący ~6,6 mm, niezależnie
    > od tego, czy użylibyśmy np. Sigmy w wersji makro czy zwykłej, rozumiesz

    A więc o to chodzi... czyli de facto skala odwzorowania określa
    minimalną odległość ostrzenia?

    Lub innymi słowy: dwa obiektywy o tej samej ogniskowej a różnej skali
    odwzorowania pozwalają robić zdjęcie w różnej minimalnej odległości?

    A już doszukiwałem się jakiś czarów optycznych :-D Poszperam jeszcze w
    Googlach w poszukiwaniu tego eksperymentu o jakim pisałem. To on był
    głównym sprawcą moich wątpliwości.

  • 27. Data: 2013-01-02 23:10:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-02 18:24, trolling tone pisze:
    > Odszukaj i podeślij, bo jeżeli jest tak jak piszesz, nobel z fizyki
    > murowany.

    Mam!! :-)

    http://forum.nikoniarze.pl/archive/index.php/t-18886
    9.html

    Chłopak niestety skasował zdjęcia. Nie widzę ich już. W każdym razie był
    to przedmiot typu lampa czy fotel z mocno zauważalną różnicą w zbliżeniu.

    > To oznacza tylko _maksymalną_ skalę odwzorowania, z reguły podaje się
    > ją dla obiektywów z ambicjami do makro, z wyciągiem większym niż zwykle.

    Rozumiem :) Tak też sądziłem, że to nie może być jakiś magiczny efekt.

  • 28. Data: 2013-01-02 23:12:53
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-02 22:00, Marek pisze:

    > A więc o to chodzi... czyli de facto skala odwzorowania określa
    > minimalną odległość ostrzenia?

    Trochę zbyt duże uproszczenie, znając ogniskową i maksymalna możliwą
    skalę nie da się policzyć minimalnej odległości ogniskowania bez
    znajomości specyfikacji technicznej całego układu optycznego.

    > Lub innymi słowy: dwa obiektywy o tej samej ogniskowej a różnej skali
    > odwzorowania pozwalają robić zdjęcie w różnej minimalnej odległości?

    Może tak być, może też tak być, że przy niewielkiej różnicy skali będą
    mogły mieć taką samą minimalną odległość. Może też być tak, że dwa szkła
    o tej samej ogniskowej i o tej samej skali odwzorowania będą miały inną
    minimalną odległość, jak np. Nikkor 60/2.8 micro i Tamron 60/2.0 macro,
    gdzie w przypadku pierwszego ta odległość wynosi 18,5 cm a w przypadku
    drugiego 23 cm. Jak pisałem, bez dokładnej znajomości konstrukcji szkła
    nie da się tego stwierdzić.

    --
    marcin

  • 29. Data: 2013-01-02 23:43:52
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-02 23:10, Marek pisze:

    > Mam!! :-)
    >
    > http://forum.nikoniarze.pl/archive/index.php/t-18886
    9.html

    Pierwsza rzecz to taka, że wartości ogniskowej w zoomach nie można
    traktować całkiem dosłownie. Przeważnie jest tak, że producent podaje
    zakres marketingowy, tzn. zoom ma powiedzmy 74-286, ale "mieści się
    w klasie 70-300". Druga sprawa, to często umowne trzymanie ogniskowej
    w trakcie ostrzenia, ogniskowa dla różnych odległości nie jest
    jednakowa. Gość zrobił fotki dwoma zoomami, 18-105 i 70-300, ustawionymi
    na "70mm", w praktyce mogło to być równie dobrze 60mm dla pierwszego
    i 80mm dla drugiego obiektywu.

  • 30. Data: 2013-01-03 10:04:11
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2013 20:50:33 +0100, J.F wrote:
    > Ba - bez "chyba", bo przeciez krotkoogniskowe obiektywy do lustrzanek
    > tak dzialaja. Przednia soczewka jest daleko dalej od kliszy niz te
    > powiedzmy 28mm.

    google: retrofocus :/

    --
    Michał