  • 31. Data: 2013-01-03 12:06:15
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-02 23:43, trolling tone pisze:

    > Pierwsza rzecz to taka, że wartości ogniskowej w zoomach nie można
    > traktować całkiem dosłownie. Przeważnie jest tak, że producent podaje
    > zakres marketingowy, tzn. zoom ma powiedzmy 74-286, ale "mieści się
    > w klasie 70-300". Druga sprawa, to często umowne trzymanie ogniskowej
    > w trakcie ostrzenia, ogniskowa dla różnych odległości nie jest
    > jednakowa. Gość zrobił fotki dwoma zoomami, 18-105 i 70-300, ustawionymi
    > na "70mm", w praktyce mogło to być równie dobrze 60mm dla pierwszego
    > i 80mm dla drugiego obiektywu.

    I wszystko w temacie. :-) Zasugerowałem się niepotrzebnie. Jeszcze raz
    dzięki za dokładne wytłumaczenie w czym rzecz.

  • 32. Data: 2013-01-03 13:18:57
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-02 22:00, Marek pisze:

    > A więc o to chodzi... czyli de facto skala odwzorowania określa minimalną odległość
    ostrzenia?

    > Lub innymi słowy: dwa obiektywy o tej samej ogniskowej a różnej skali odwzorowania
    pozwalają robić zdjęcie w różnej minimalnej odległości?

    Powiedzmy, że byłaby to prawda dla pojedynczej soczewki, lub prostego obiektywu,
    gdzie
    fizycznie zmierzona odległość odpowiadałaby +- tej teoretycznej. Ale w bardziej
    złożonych
    układach są możliwe takie cuda, że np. cały aparat z obiektywem jest krótszy od
    ogniskowej.
    I jak wtedy mierzyć tę odległość, panie premierze ;)

  • 33. Data: 2013-01-03 14:15:18
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > krótszy od ogniskowej.
    > I jak wtedy mierzyć tę odległość, panie premierze ;)

    Nigdy nie mierzyło się odległości od soczewek, a od płaszczyzny filmu
    (teraz matrycy) do obiektu, traktując zmierzoną wartość jako sumę
    odległości przedmiotowej i obrazowej. Do dziś taki znacznik bywa
    umieszczany na obudowie aparatu.

  • 34. Data: 2013-01-03 15:40:19
    Od: Marek <p...@s...com>

    Temat nie jest prosty ale dowiedziałem się w końcu o co chodzi :-) Dziękuję.

  • 35. Data: 2013-01-03 15:42:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    > I jak wtedy mierzyć tę odległość, panie premierze ;)

    Grunt, że już poznałem interpretację parametru skali odwzorowania :-)
    Dzięki za pomoc :-)

  • 36. Data: 2013-01-03 20:05:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trolling tone" napisał w wiadomości
    W dniu 2013-01-02 20:50, J.F pisze:
    [....]
    >Położenie przedniej soczewki ma się nijak do płaszczyzny
    >przedmiotowej
    >i obrazowej, to samo dotyczy soczewki tylnej. Często stosuje się
    >konstrukcje, gdzie płaszczyzny te znajdują się daleko poza fizycznymi
    >wymiarami obiektywu.

    No, to rzeklbym ze tak z natury jest ze mamy obiekt, scene, a pomiedzy
    nimi obiektyw.

    >Co do ogniskowej, to producenci podają tę realną,

    realna to znaczy jaka ?

    >z uwzględnieniem myków marketingowych; swego czasu widziałem
    >testy standardowych zoomów z pomierzonymi realnymi zakresami, zwykle
    >było tak, że na pudełku 28-80, w realu 29.5-74 lub podobnie.

    Wez pod uwage ze z chwila zastapienia kadru 24x36 mm przez matryce
    nieokreslonej wielkosci, realna ogniskowa nie jest podawana wcale, bo
    tez i nic nie mowi.

    J.

  • 37. Data: 2013-01-03 20:42:14
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-03 20:05, J.F pisze:

    > realna to znaczy jaka ?

    > Wez pod uwage ze z chwila zastapienia kadru 24x36 mm przez matryce
    > nieokreslonej wielkosci, realna ogniskowa nie jest podawana wcale, bo
    > tez i nic nie mowi.

    Podzieliłeś jedną logiczną wypowiedź na dwie, które osobno znaczą co
    innego. Chodzi o to, że producenci podają realną ogniskową (a nie
    ekwiwalent na 35 mm) z pewnymi zaokrągleniami, czyli na obiektywie pod
    cropa mającym 35 mm nie podaje się 52,5 mm (czasami w kompaktach podaje
    się ekwiwalent w nawiasie), ale też nie jest powiedziane, że ten
    obiektyw faktycznie ma ogniskową 35 mm, bo może to być np. 34,2 mm, albo
    36,1 mm.

    --
    marcin

  • 38. Data: 2013-01-03 22:00:18
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-02 23:12, mt pisze:
    > Może tak być, może też tak być, że przy niewielkiej różnicy skali będą
    > mogły mieć taką samą minimalną odległość. Może też być tak, że dwa szkła
    > o tej samej ogniskowej i o tej samej skali odwzorowania będą miały inną
    > minimalną odległość, jak np. Nikkor 60/2.8 micro i Tamron 60/2.0 macro,
    > gdzie w przypadku pierwszego ta odległość wynosi 18,5 cm a w przypadku
    > drugiego 23 cm. Jak pisałem, bez dokładnej znajomości konstrukcji szkła
    > nie da się tego stwierdzić.

    Nowoczesne obiektywy makro to najczęściej konstrukcje IF, podejrzewam,
    że te wspomniane przez Ciebie ogniskową 60mm mają tylko przy
    ustawieniu na nieskończoność, w makro 1:1 pewnie wyraźnie mniej.

  • 39. Data: 2013-01-03 23:31:47
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > W dniu 2013-01-02 20:50, J.F pisze:
    > [....]
    >
    > No, to rzeklbym ze tak z natury jest ze mamy obiekt, scene, a pomiedzy

    Nie zrozumiałeś, nie o te płaszczyzny chodzi.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Punkt_g%C5%82%C3%B3wny_
    uk%C5%82adu_optycznego

  • 40. Data: 2013-01-04 05:58:23
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    trolling tone wrote in <news:kbvted$sl6$1@news.task.gda.pl>
    > Człowiek o wzroście 180 cm będzie miał na matrycy 1.08mm.

    Mozna to wyliczyc jeszcze inaczej. Nie bede nawet stosowal przyblizenia dla
    malych katow, a w tym wypadku sprawdziloby sie dobrze. Wzory z ktorych
    korzystam mozna sobie samemu wyprowadzic rozrysowujac sytuacje na kartce.

    Wielkosc katowa (u) czlowieka o wysokosci h widzianego z odleglosci s:

    u = 2 * arc tg(h/2/s)
    Po wstawieniu:
    2 * arctan(1.8 / 2 / 500) in deg = 0.206264583°

    Z odleglosci 500m 1.8m czlowiek bedzie mial wielkosc katowa 0.2°.

    Wielkosc obrazu "malowanego" na matrycy:

    x = f * 2*tg(u/2)
    u - rozmiar katowy
    x - wielkosc na matrycy
    f - ogniskowa

    Swoja droga czesto w astrofotografii przyjmuje sie uproszczony wzor (male
    katy)

    x = f * u[minuty luku] / 3440
    http://aik.magazyn.pl/art_show.php?art=metody&m=astr
    ofoto

    Po wstawieniu:
    300 * 2 * tan((0.206264583/2) deg) = 1.08mm

    Liczone kalkulatorem Google (wpisujac dzialanie w oknie wyszukiwarki).
    Polecam swoja droga :)
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info