  • 11. Data: 2011-06-04 23:19:05
    Temat: Re: jakiej cieczy uzyc jako płaszcza?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jun 4, 3:15 pm, jp <p...@s...ca> wrote:
    > musze utrzymywac temperature ok 180 stopni - co najlepiej bedzie
    > nadawac sie na płaszcz - jakis olej ? trzeba bedzie tego ponad 50
    > litrow - musi wiec byc w miare tanie.
    > Moze ktos ma jakies doswiadczenia?

    Poszukaj w googlu "olej termalny", "olej termiczny", "olej grzewczy",
    każdy to sobie nazywa jak chce. Powszechnie stosowany, na przykład do
    grzania form wtryskowych do tworzyw sztucznych. Być może nawet ktoś w
    Polsce produkuje.
    Konrad

  • 12. Data: 2011-06-04 23:58:21
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    jp <p...@s...ca> napisał(a):

    > no wlasnie - jak zamarznie - to moze sie zbytnio rozb=EAdzie - i moze
    > byc klopot
    Mocny w temacie nie jestem. Wydaje mi sie że tylko woda rozbywa sie przy
    zamarzaniu. Wszystkiego innego jest niby tyle samo a jakoby mniej bylo w
    takiej sytuacji.

  • 13. Data: 2011-06-05 08:21:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jun 2011 14:23:19 -0600, Alex Sharon wrote:
    >Przy zadanej temperaturze 180 C zadna gliceryna nie zadziala.

    No wiesz - zanim napisalem to sprawdzilem.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Glycerin

    Temp wrzenia 290C. Az sie zdziwilem - bezwodna ?

    >Syntetyczne mieszanki sa najlepsze i jednoczesnie najtansze.

    Gliceryna obecnie zahacza o uciazliwy odpad.
    Powstaje przy produkcji biodiesla i nie ma z nia co zrobic.

    J.

  • 14. Data: 2011-06-06 09:20:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Alex Sharon" <a...@s...ca> napisał w wiadomości
    > musze utrzymywac temperature ok 180 stopni - co najlepiej bedzie
    >
    > Uzyj Dowtherm J firmy Dow Chemical
    > Dobry do 400 stopni C
    > http://tinyurl.com/65dybax

    Ale temperatura wrzenia 181 C - co w sumie moze byc wada lub
    zaleta.

    > Syltherm 800 produkt rowniez Dow Chemical ponoc jest rowniez OK,
    > ale ja osobiscie z tym nie mialem doswidczenia
    > http://www.loikitsdistribution.com/files/syltherm-80
    0-technical-data-sheet.pdf

    A tu sie jakos nie potrafie doczytac - palny czy niepalny ?

    J.

  • 15. Data: 2011-06-06 10:49:36
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sat, 04 Jun 2011 23:58:21 +0000, kogutek napisał(a):

    > Mocny w temacie nie jestem. Wydaje mi sie że tylko woda rozbywa sie przy
    > zamarzaniu. Wszystkiego innego jest niby tyle samo a jakoby mniej bylo w
    > takiej sytuacji.

    tak, tylko woda, uczą tego już w szkole podstawowej. Natomiast kilka
    innych cieczy chłodzących jest mieszaniną w/w i innego czynnika, co może
    powodować wzrost objętości przy przejściu w stan stały...

    --
    m.

  • 16. Data: 2011-06-08 11:21:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com>
    napisał w wiadomości news:isibbv$fpt$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > co może
    > powodować wzrost objętości przy przejściu w stan stały...

    Przy czym domieszka tego innego czynnika powoduje ze najpierw
    tworza sie drobne krysztalki lodu.
    A potem ma to konsystencje mokrego sniegu/kaszki, i z reguly nie
    powoduje wiekszych strat - o ile projektant zostawil jakas rezerwe
    objetosci w ukladzie.

    Czysta woda w [nie]sprzyjajacych warunkach najpierw zamrozi sobie
    odplyw, potem rozsadzi obudowe.

    J.

  • 17. Data: 2011-06-08 12:59:53
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 08 Jun 2011 13:21:09 +0200, J.F. napisał(a):

    > Przy czym domieszka tego innego czynnika powoduje ze najpierw tworza sie
    > drobne krysztalki lodu.
    Eutektyki tak nie zamarzają.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 18. Data: 2011-06-08 20:24:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 Jun 2011 14:59:53 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >Eutektyki tak nie zamarzają.

    Owszem, ale:
    a) one zamarzaja w znacznie nizszej temperaturze .. wiec moze nie
    zamarzna wcale.

    b) trzeba starannie dobrac proporcje zeby wyszedl eutektyk ( no chyba
    ze niestarannie .. i wyjdzie niepozadany)

    c) no i czy eutektyk z woda tez zwieksza objetosc ?

    Ale cos sobie przypomnialem .. sa jeszcze jakies metale ktore
    zwiekszaja objetosc przy krzepnieciu. google podpowiada:
    bizmut, gal, krzem i german.

    J.

  • 19. Data: 2011-06-09 04:50:32
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jp" <p...@s...ca> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    musze utrzymywac temperature ok 180 stopni - co najlepiej bedzie
    nadawac sie na płaszcz - jakis olej ? trzeba bedzie tego ponad 50
    litrow - musi wiec byc w miare tanie.
    Moze ktos ma jakies doswiadczenia?
    ____________________________________

    Na pewno jednym z najłatwiej, najprościej dostepnych płynów spełniających
    wymagania co do temperatury jest zwykły, samochodowy płyn hamulcowy.
    Gorzej z ekonomiką takiego rozwiazania, chociaz być może przy zakupie >50l
    moznaby uzyskać duży rabat. Czy wystarczający? - na to odpowie wyłącznie
    wynik negocjacji.

  • 20. Data: 2011-06-10 13:17:26
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 08 Jun 2011 22:24:37 +0200, J.F. napisał(a):

    > Ale cos sobie przypomnialem .. sa jeszcze jakies metale ktore zwiekszaja
    > objetosc przy krzepnieciu. google podpowiada: bizmut, gal, krzem i
    > german.
    Krzem i german to polprzewodniki.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski