    From: kkrolewna <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: kabłąk trapezowy...?
    Date: Wed, 31 Mar 2010 09:38:05 -0700 (PDT)

    Witam wszystkich
    i błagam o pomoc, jesteście moją ostatnią deską ratunku. Pisałam juz
    na pl.misc.budowanie i nikt się nie odzywa.
    Otóż tłumaczę na czeski katalog blach łukowych, gdzie w kilku
    miejscach
    pojawia się słowo kabłąk:
    "Charakterystyczne wartości przekroju, dla kombinacji pojedyńczego
    kabłąka, z listwą z tworzywa sztucznego"
    oraz:
    "Typ B złożony z pojedynczych kabłąków trapezowych z przebiegającym
    góra ciągłym profilem z tworzywa sztucznego (ew. drewno) umożliwia
    uzyskanie wartości k = 0,38W/m2K dla całej konstrukcji" (chodzi o typ
    konstrukcji dystansowej, na którą, zdaje się, kładzie się warstwę
    blach łukowych)
    I tutaj bardziej szczegółowo:
    na warstwie wewnętrznej dachu
    mocuje się za pomocą nitów
    uszczelniających kabłąki trapezowe
    do każdej półki górnej blachy łukowej
    X, ewentualnie do co drugiej
    półki w przypadku gdy warstwa
    wewnętrzna wykonana jest z blach
    Y.
    * do zamocowanych kabłąków przykręcamy
    ciągły profil z tworzywa
    sztucznego (ew. krawędziaki drewniane)
    stosując samowiercące śruby
    z łbem wpuszczanym.
    * kolejnym krokiem jest wypełnienie
    wnętrza kabłąków materiałem
    izolacyjnym oraz ułożenie izolacji
    termicznej wraz z montażem blach
    łukowych warstwy zewnętrznej.
    NIe znam się na budownictwie, ale wyguglowałam sobie, jak takie cos
    wygląda (link poniżej) i rozumiem, że służy do mocowania różnych
    rzeczy (w tym znaczeniu po czesku nazywa się to třmen), co boirąc pod
    uwagę powyższy kontekst, dosyc zbiło mnie z tropu.... Najbardziej
    ostatni cytat - jak takie coś można czymkolwiek wypełniać...? I w
    jakim w ogóle sensie może to być "trapezowe" (gugiel tez nie zna
    trapezowych kabłąków)?
    Podejrzewam więc, że słowo to zostało użyte niepoprawnie, co jest o
    tyle
    możliwe, że mam powody, by przypuszczać, że cały katalog tłumaczony
    jest (niezbyt udolnie) z jakiegoś innego języka (angielskiego być
    może).
    1) Pierwsze pytanie brzmi więc, czy moje podejrzenie wydaje wam się
    słuszne.
    2) Jeżeli nie mam racji, to proszę o wytłumaczenie, czy chodzi o to
    http://ale.gratka.pl/kategoria/rury.html ,
    czy słowo "kabłąk" ma jeszcze jakieś inne znaczenie - w takim razie
    proszę mi wyjaśnić, o co chodzi. Jak taka część wygląda, ewentualnie
    jakiś synonim... Jakiekolwiek dane, które pomogły by mi w znalezieniu
    odpowiednika. Albo moze ktoś zna odpowiedni termin w jakimkolwiek
    innym języku?
    3) Jeżeli faktycznie wyrażenie zostało użyte bez sensu, to proszę
    spróbować zgadnąć, o co mogło w rzeczywistości chodzić. Może "kabłąk"
    ma tutaj oznaczać wygięty kształt jakiegoś profilu, czyli poprawnie
    jakiś profil łukowy czy coś podobnego...?
    Będę wdzięczna za wszelkie wskazówki, podpowiedzi, domysły,
    cokolwiek... powiedzcie chociaż, czy kiedykolwiek słyszeliście o czymś
    takim jak kabłąk trapezowy.
    Katarzyna-zdesperowana