  • 31. Data: 2019-03-25 11:02:33
    Temat: Re: karty RFID
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:q7a55j$r7h$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2019-03-23 o 11:57, J.F. pisze:
    > Fuj, oczywiscie klucz publiczny.

    >To żeś strzelił. Przecież pierwsze pomysły mające coś wspólnego z
    >kluczem publicznym (algorytm DH) pochodzą z 1976r.
    >To tak jakbyś stwierdził że nie zastosowali scalaków serii HC.

    Nie o to chodzi - tylko o to, ze obie strony musialy znac te 3 litery
    klucza.
    Czyli byl on wczesniej ustalony, "kanalem tajnym", i nie mogl go
    operator losowo ustawic do kazdej depeszy.

    Byc moze masz racje - dobieral sobie potem trzy losowe litery, i
    powtarzal dwa razy na poczatku depeszy, zeby odbiorca wiedzial, czy ma
    wszystko dobrze ustawione.

    Ale jakos bardziej mi pasuje, ze on ten klucz dwa razy nadawal na
    poczatku depeszy ... co by bardzo ulatwilo dekryptaz.

    J.

  • 32. Data: 2019-03-25 11:17:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-03-25 o 11:02, J.F. pisze:
    > Ale jakos bardziej mi pasuje, ze on ten klucz dwa razy nadawal na
    > poczatku depeszy ... co by bardzo ulatwilo dekryptaz.

    Wydaje mi się jednak, że chodziło o to, aby nie szyfrować zbyt wielu
    informacji tym samym kluczem. Dlatego ustalonym kluczem szyfrowane były
    tylko te 3 litery (dwa razy) i potem one były nowym kluczem - czyli
    każda depesza miała w swojej zasadniczej treści (przynajmniej częściowo)
    inny klucz.
    Ale wtedy chyba klucze były zmieniane raz na miesiąc.
    Może potem w ogóle zrezygnowali z nadawania tych 3 znaków i po prostu
    wszystko danego dnia było szyfrowane kluczem dnia.
    To, że mieszają się w pamięci różne informacje pochodzące z różnych
    czasów i być może nieco zmienionych sposobów użycia nie pomaga.
    P.G.

  • 33. Data: 2019-03-25 15:30:58
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 3/25/19 4:57 AM, Piotr Gałka wrote:

    > To żeś strzelił. Przecież pierwsze pomysły mające coś wspólnego z
    > kluczem publicznym (algorytm DH) pochodzą z 1976r.
    > To tak jakbyś stwierdził że nie zastosowali scalaków serii HC.

    Tak tytułem uzupełnienia: Prace D&H to pierwszy "cywilny" algorytm.
    Ludzie w GCHQ zajmowali się tym już na początku lat 70, zaimplementowali
    "RSA" w 73, a w 74 "DH":
    https://en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptograph
    y#Classified_discovery

    Jacek.