  • 11. Data: 2010-08-21 22:49:33
    Temat: Re: katalizator hałasuje
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Lewis pisze:

    > Dziwne, większość ludzi bawiąca się modyfikacjami silników wycina
    > katalizatory aby odetkać wydech i zyskać parę KM, ale pewnie się mylą...

    Dziś już się mylą, ale był krótki okres kiedy się nie mylili.

    Kiedyś, jak weszła któraś tam norma emisji wymagająca użycia
    katalizatora, to producenci po prostu wzięli stare silniki i na wydechu
    zamontowali katalizator który zabrał jakąś tam część mocy.
    Wtedy owszem wycięcie i wspawanie rury powodowało że było po staremu i
    silnik miał większą moc (np. w 126p)

    Dziś masz elektronikę sterującą silnikiem która w mapie dawkowania
    paliwa uwzględnia to, że wydech jest doprężony katalizatorem, bo
    przekłada się na to, że po suwie wydechu w cylindrze pozostaje jakaś tam
    ilość spalin.
    Również czasy otwarcia zaworów wydechowych i kolektor wydechowy
    policzone są na sytuację w której w kolektorze wydechowym panuje dane
    ciśnienie.

    Jak to tak w szczegółach działa że po wycięciu katalizatora silnik traci
    moc to do końca nie wiem.
    Głównie dlatego że zagadkowa jest dla mnie rola spalin pozostałych w
    cylindrze w procesie spalania (np. dlaczego zaślepienie EGR powoduje
    objawy takie same jak zbyt uboga mieszanka?).

    W każdym razie hamownia mówi że we współczesnych silnikach wycięcie kata
    powoduje spadek mocy.

    Nie mówiąc już o tych w ogóle nowych które za katalizatorem mają drugą
    sondę lambda (często szerokopasmową) i wtedy to już w ogóle silnik
    dostaje dla niego dziwne dane i nieprawidłowo się adaptuje.

  • 12. Data: 2010-08-21 22:50:32
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Grzegorz Prędki

    > Bo najczesciej ten ktory wycinaja jest zapchany i stad te "dodatkowe"
    > KM.

    Niezupełnie. Katalizator jako taki oczywiście nie sprzyja osiągom i
    zamontowany do silnika który fabrycznie katalizatora nie miał zabierze
    może i kilkanaście koni, jeśli jednak silnik był projektowany do pracy z
    katalizatorem (wałki, wydech, program) to wycięcie katalizatora bez
    zmiany ww. może rzeczywiście ograniczyć osiągi (najczęściej moment na
    niskich i średnich obrotach).

    --
    ignorance is bliss

  • 13. Data: 2010-08-21 23:05:53
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Tomasz Pyra

    > Jak to tak w szczegółach działa że po wycięciu katalizatora silnik traci
    > moc to do końca nie wiem.

    Chodzi zapewne o to, ze katalizator wykorzystywany jest do podtrzymania
    nieco dłużej ciśnienia w cylindrach, więc jego wycięcie pewnie działa
    tak, jak przesadne rozluźnienie wydechu (w silniku N/A).

    > Głównie dlatego że zagadkowa jest dla mnie rola spalin pozostałych w
    > cylindrze w procesie spalania (np. dlaczego zaślepienie EGR powoduje
    > objawy takie same jak zbyt uboga mieszanka?).

    Stawiam na to, że ECU spodziewa się, że część zassanego "powietrza" to
    spaliny, które mają zapewne dużo niższą zawartość tlenu, a po zaślepieniu
    EGR na pałę (bez wyłączenia EGR w ECU czy modyfikacji map wtrysku) do
    silnika zasysane jest czyste powietrze, czyli tlenu jest więcej niż
    spodziewa się ECU. Ale to wytłumaczenie ma sens tylko w silnikach z MAP,
    a nie MAF.

    --
    ignorance is bliss

  • 14. Data: 2010-08-21 23:38:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    to pisze:
> [...]
    > silnika zasysane jest czyste powietrze, czyli tlenu jest więcej niż
    > spodziewa się ECU. Ale to wytłumaczenie ma sens tylko w silnikach z MAP,

    Z tego co napisali na wiki wychodzi że spaliny w cylindrze pozwalają na
    bezpieczne spalanie ubogiej mieszanki.

    Czyli w sumie niezależnie czy MAP czy MAF, bez spalin przebieg spalania
    będzie inny niż w ECU zaplanowali.

    Swoją drogą to strasznie dużo tych spalin (na wiki piszą że EGR-em
    25-50% wraca). Ciekawe ile zostaje ich w cylindrze po suwie wydechu.

  • 15. Data: 2010-08-22 00:55:44
    Od: "Przembo" <x...@x...xx>

    Użytkownik "Lewis" <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dziwne, większość ludzi bawiąca się modyfikacjami silników wycina
    > katalizatory aby odetkać wydech i zyskać parę KM, ale pewnie się mylą...

    Miałem kiedyś Poloneza z wtryskiem i katalizatorem. Jedno z ostatnich
    "współczesnych" auta w którym wycięcie katalizatora dało by wzost mocy :)
    Co do tuningowców kolega kiedyś w sportowym pierdzidełku 1.7 125KM zrobił
    kompletny wydech 2" bez tłumików, robił mu to jakiś tuner, dzwięk był
    fajny... przed modyfikacja i po auto było na hamowni, efekt
    modyfikacji -10KM.

    A teraz do rzeczy, każdy silnik N/A od dawna jest strojony dla uzyskania
    efektu doładowania falowego, usyskanie okreśłonego efektu jest możliwe w
    określonych warunkach, zaburzając ten proces robiąc coś na sztuke możemy
    często stracic.
    Jak już wspomniałem Poloneza to wersja z silnikiem gaźnikowym miała bardzo
    dobrze zestrojony wydech i prawie każda modyfikacja odbierała troche mocy.
    A wycięcie katalizatora przynosi odczuwalny wzrost mocy jak po katalizatorze
    zostało wspomnienie i po prostu zatyka wydech.

    Pozdr

  • 16. Data: 2010-08-22 01:22:52
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Tomasz Pyra

    > Z tego co napisali na wiki wychodzi że spaliny w cylindrze pozwalają na
    > bezpieczne spalanie ubogiej mieszanki.

    EGR niby obniża temperaturę spalania. Nie wiem jednak jak to robi przy
    pomocy gorących przecież spalin.

    > Czyli w sumie niezależnie czy MAP czy MAF, bez spalin przebieg spalania
    > będzie inny niż w ECU zaplanowali.

    Inny tak, ale z MAF ECU będzie wiedział, ze silnik zassał więcej czystego
    powietrza więc przypuszczam, że jeśli już, do mieszanka będzie zbyt
    bogata, a nie uboga (bo ECU założy, że oprócz tego co mu pokazał MAF ma
    jeszcze to, co powinno przejść przez EGR i da więcej paliwa). No, ale to
    takie gdybanie.

    > Swoją drogą to strasznie dużo tych spalin (na wiki piszą że EGR-em
    > 25-50% wraca). Ciekawe ile zostaje ich w cylindrze po suwie wydechu.

    Najgorsze jest to, że to wszystko zasyfia systematycznie dolot prowadząc
    po kilku latach do wyraźnego spadku mocy...

    --
    ignorance is bliss

  • 17. Data: 2010-08-22 05:25:49
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Przembo

> [...]
    > efektu doładowania falowego, usyskanie okreśłonego efektu jest możliwe w
    > określonych warunkach, zaburzając ten proces robiąc coś na sztuke możemy

    To tak w teorii, a w praktyce w zwykłe autka często producent pakuje
    identyczny wydech do różnych silników.

    > A wycięcie katalizatora przynosi odczuwalny wzrost mocy jak
    > po katalizatorze zostało wspomnienie i po prostu zatyka wydech.

    Przynosi jeśli idą za tym inne potrzebne modyfikacje (lub wydech w serii
    jest nieoptymalny).

    --
    ignorance is bliss

  • 18. Data: 2010-08-22 11:55:06
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-21 16:01, Ada pisze:
    > Ford Focus - tłucze się na niskich obrotach kataliazator, tzn. jego
    > zawartość. Czy ktoś z Was miał z tym do czynienia? Sa jakieś zamienniki?
    > Czym grozi zignorowanie tego brzęku?
    Foka I 2004 rok. Katalizator padł przy 100km (4 letnie auto, dziwne,
    prawdopodobnie wystarczył jeden bak najwyraźniej lewego paliwa
    zakupionego na warszawskiej stacji koncernu znanego z akcji niedaleko
    Florydy:)). W zasadzie to też na wolnych obrotach usłyszałem jak zaczyna
    dzwonić, potem (tydzień później) zapaliła się Check Engine. Zamiennik
    zamontowany w ASO Forda w Warszawie (u L.) z niewiadomych przyczyn
    wytrzymał 2 miesiące i znów lampka CE. Kolejny - 3 miesiące i to samo.
    Kolejny wytrzymał dłużej, prawie pół roku. Przy ostatnim mechanik
    stwierdził że to wina lambdy, której nie pasuje jakość zamiennika i
    wywala błąd. Może trzeba ją przestroić, przeprogramować, nie wiem.
    Ogólnie poza irytującą lampką CE nic się nie powinno stać. Minus taki,
    że CE zapala się na stałe, więc jednocześnie nie będziesz wiedział,
    jeśli stanie się coś innego, poważniejszego.
    Kilka pytań pomocniczych:
    1. katalizator (obudowa) czy jego zawartość (jesteś pewien?) - często
    się luzuje mocowanie kata i dzwoni blacha o blachę podłogi (wariant
    optymistyczny, wystarczy poprawić mocowanie).
    2. Oryginał 3 lata temu kosztował w granicach 1500 zł, podróba 400 zł.
    Trwałość Ci opisałem. Możliwe że to też kwestia jakości montażu, ale na
    to nie masz wpływu (mój montowało ASO). Coś zrobić musisz, a co to już
    sobie sam wybierz zależnie od kwoty jaką chcesz na to przeznaczyć.
    Zamienniki są na półrocznej gwarancji (przynajmniej u mnie tak było)
    więc generalnie to będąc stanowczym i nie dając sobie wmówić że
    tankowałeś kiepską benzynę płacisz raz, tylko czasu szkoda.

    --
    MZ

  • 19. Data: 2010-08-22 14:13:41
    Od: "Ada" <A...@o...pl>

    Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:i4qs5p$ivq$1@news.onet.pl... W dniu 2010-08-21 16:01, Ada pisze:
> [...]
    > więc generalnie to będąc stanowczym i nie dając sobie wmówić że
    > tankowałeś kiepską benzynę płacisz raz, tylko czasu szkoda.

    Dzięki za obszerną wypowiedź :)
    Ja też teraz dodam, jak było po kolei:
    1. urwał się łącznik elestyczny i przejechano tak do domu ok. 400km
    2. na następny dzień najbliższy "specjalista" od tłumików wymienił łącznik
    3. Już w 1-szym dniu już coś dało się słychać (jakiś delikatny brzęk), ale
    nie byłem pewny, więc dopiero na drugi dzień wróciłem do speca z reklamacją,
    że coś się ociera i brzeczy
    4. na kanale spec stwierdza, że nic nie obciera, ale to zawartość kata
    dzwoni i kat do wymiany... na co ja, że wcześniej nic się nie działo i czy
    czasem układ wydechowy nie jest przesztywniony i nie wpada w drgania.
    Zapytałem też, czy czasem nie potraktował układu wydechowego młotem i nie
    rozwalił wnętrzności kata, na co spec prawie obrażony stwierdził, że nic
    takiego nie miało miejsca i że on wie, że robota była dobrze zrobiona.
    5. Minęło 2 tygodnie i jest coraz głośniej na biegu jałowym na ciepłym
    silniku. Na zimnym, gdy obroty są wyższe to nic nie brzęczy. Stąd ciągle
    moje przypuszczenie, że układ źle zespawany i przesztywniony i stąd te
    dragnia i brzęki...

    6. Obecnie znalazłem na AlleDrogo
    http://allegro.pl/item1188543556_katalizator_ford_fo
    cus_fokus_1_6_1_8_16v_kat.html
    coś co ma 18 miesięcy gwrancju, tylko czy jest sen wkładać to do 10-letniego
    Focusa? Czy najlepiej to zaślepić?
    Macie namiar na zamienniki tłumikowe kata?

  • 20. Data: 2010-08-22 18:46:44
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-22 14:13, Ada pisze:

> [...]
    > silniku. Na zimnym, gdy obroty są wyższe to nic nie brzęczy. Stąd ciągle
    > moje przypuszczenie, że układ źle zespawany i przesztywniony i stąd te

    Kowal-mechanik przywalił młotem w kata, bo mu nie pasowało coś i
    rozwalił środek, który w oryginale jest ceramiczny. Tak mi się od razu
    nasunęło.... Ewentualnie coś pospawał jak p..da i drgania załatwiły
    sprawę. Ewentualnie jednak rajd 400km z urwanym mocowaniem go załatwił.
> [...]
    > 10-letniego Focusa? Czy najlepiej to zaślepić?
    > Macie namiar na zamienniki tłumikowe kata?
    To jest naprawdę niezła cena. Zamiennik tłumik kupisz może 100 zł
    taniej. Poza tym pamiętaj, że przynajmniej model z rocznika 2004 miał 2
    sondy lambda, przed i po kacie, i to właśnie ta druga dawała CE. Jeśli
    Twój też tak ma i go wywalisz, to musisz to jakoś przerobić. No i
    poczytaj sobie wątki pt "wyciąłem kata i teraz auto źle ciągnie" bo
    silnik Foki "wie" że ma na wylocie kata, jak mu go wyjmiesz to może tak
    zareagować.

    --
    MZ