  • 71. Data: 2009-07-12 09:08:11
    Temat: Re: kiedy wyłączą NMT ?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 06 Jul 2009 19:32:19 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    >A ja, tymy ręcami, montowałem jeden z pierwszych ogólnodostępnych
    >dostępów modemowych w 1993/94, więc nie musisz mi takich rzeczy
    >opowiadać :-)

    Ty w 93, a mnie sie cos wydaje ze na PWr pojawil sie kolo 90 roku ..

    J.

  • 72. Data: 2009-07-12 09:57:24
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Były dwa: ZX-80 i ZX-81. Tym drugim miałem nawet okazję pobawić się tak
    > w połowie lat dziewięćdziesiątych, razem z oryginalnym ZX Spectrum
    > zresztą. Różnica kolosalna - o wiele wolniejszy, 1KB pamięci RAM, brak
    > obsługi kolorów. ;)

    Ja od razu mialem (luty 1985) Commodore 64 przywieziony z Włoch.
    Rok później nawet przywiozłem (ojciec kupił) stację dyskietek 5,25".
    Miałem z początku jedną grę na kasecie (Ghostbusters) i jedną na dyskietce
    (szachy).
    Później dość bużliwy rozwój rynku pirackiego sprawił że z "ciuchów" w
    Rembertowie miałem stos gier a i koledzy zaczynali mieć komputery (copy-copy
    party).
    No i wtedy zacząłem pisac swoje pierwsze programy w tym nieudolnym Basicu
    V2.0 gdzie co drugą rzecz trzeba bylo robić przez POKE.
    najbardziej mnie wkurzało gdy pisałem którąś tam linijkę programu a mi nagle
    (codzinność wtedy w tej podwarszawskiej miejscowości) wyłączyli prąd.
    Później już co jakis czas fragmenty kodu zrzucałem na dyskietkę.
    Ten sprzet to byl dopiero wytrzymaly : ani pioruny, ani inne przepiecia ani
    nawet jeżdżenie śrubokrętem po porcie rozszerzeznia nie uwaliły go nigdy (co
    najwyzej zawiesiły).
    Sprzedałem komplet (komputer z magnetofonem plus stacja dyskietek plus
    drukarka, dwa joysticki i inne duperele w 1991 roku).
    I dobry interes nawet zrobiłem bo zaraz za to i inne dodatki okolicznosciowe
    (imieniny itp) kupiłem radiotelefon Icom IC-24ET za 3 750 000 ZPL.
    Mimo że nie mam głowy do inetersu to zdarzylo mi się kupić nowe radio
    (gdzieś w 1994), pobawić się nim tydzień i sprzedac jako używane....drożej
    nż kupiłem.
    Potem dłuuuuugo nie miałem (od 1991) żadnego komputera aż do 2001 gdy
    nabyłem peceta i podpisałem umowę z czymś co wchodziło na rynek a nazywao
    się Chello.
    Nie było nic lepszego w dostępie do internetu bo Neostarda była dopiero w
    planach (albo dopiero co wprowadzona i strasznie oganiczona zasięgiem) a SDI
    było wolniejsze od Chello.
    A i tak ktoś dalej niż Łomianki to miał co najwyżej 0202122.
    A teraz "kup to, kup tamto".
    6 Mb/s.
    A mój kolega czekał na wprowadzenie Neostrady i z przejęciem w oczach
    opowiadal, ze zakupi najszybszą wersję 512 kb/s.
    Phi.
    Umnie do dziś to nieosiągalna szybkość.... :P
    vari

  • 73. Data: 2009-07-12 12:10:21
    Temat: Re: kiedy wyłšczš NMT ?
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    J.F. wrote:
    > On Mon, 06 Jul 2009 19:32:19 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    >
    > Ty w 93, a mnie sie cos wydaje ze na PWr pojawil sie kolo 90 roku ..

    Ogólnodostępny, psze pana. Taki dla gospodyni z Gdańska :-), a nie tylko
    z terminala uniksowego na laboratorium ;-)

    M.

  • 74. Data: 2009-07-12 14:43:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Jul 2009 14:10:21 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)

    >Ogólnodostępny, psze pana. Taki dla gospodyni z Gdańska :-), a nie tylko
    >z terminala uniksowego na laboratorium ;-)

    No ja wiem, ale masz wyjasnienie ze cos co sie pojawilo w 93 niektorzy
    mogli miec w 90.

    Tak sie zastanawiam kiedy ja mialem niepubliczny dostep modemowy, ale
    to musialo byc pozniej, bo w 90 to chyba jeszcze nie bylo mnie stac na
    komputer ..

    A tak nawiasem pytajac - to w 93 .. Maloka ?

    J.

  • 75. Data: 2009-07-12 14:56:26
    Temat: Re: kiedy wył?cz? NMT ?
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    J.F. wrote:

    > No ja wiem, ale masz wyjasnienie ze cos co sie pojawilo w 93 niektorzy
    > mogli miec w 90.

    Tak w ogóle internet w .pl to sierpień 1991 :-) Przypuszczam, że w 92
    już na niektórych uczelniach mógł być jakiś dostęp terminalowy.

> [...]
    > komputer ..
    >
    > A tak nawiasem pytajac - to w 93 .. Maloka ?

    Tak. W 1992 ruszył ATM, ale ceny to ... Nieomal równolegle startował
    PDI, ale defitywnie ruszył chyba pół roku później, bo mieli jakieś
    papierkowe pierepałki w ministerstwie właściwym. A Tymiński po prostu
    dostał od ministra papier, że tego typu działalność nie wymaga koncesji.
    Potem, po 1994 roku wymagała, ale też nie miał :-)

    M.

  • 76. Data: 2009-07-15 16:51:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    vari pisze:

    > Potem dłuuuuugo nie miałem (od 1991) żadnego komputera aż do 2001 gdy
    > nabyłem peceta i podpisałem umowę z czymś co wchodziło na rynek a nazywao
    > się Chello.

    U mnie wprost odwrotnie - własnego komputera nie miałem dość długo, bo
    gdzieś do 1997, kiedy to byłem jeszcze w podstawówce. :) Oczywiście do
    tego czasu miałem wcześniej doświadczenia z różnym sprzętem (w tym
    ośmiobitowym) ale nie u siebie w domu.
    Ogólnie podziwiam za dziesięcioletnią komputerową abstynencję - jakoś
    trudno mi to sobie dzisiaj wyobrazić, abym mógł zrezygnować ze sprzętu
    gdy już go miałem. :)

    Co do Internetu to circa ~1998/1999 podłączyli naszą szkolną pracownię
    do Sieci. To dopiero było coś - ponad dziesięć stanowisk ciągnących dane
    przez jeden modem 56k. Jak to chodziło można się domyślić, ale wówczas
    wszyscy myśleliśmy, iż wczytywanie prostej strony przez minutę lub
    dłużej jest czymś normalnym.
    Jakoś niedługo później dorobiłem się własnego modemu. Męczyłem się na
    tym bardzo długo, bo dopiero na przełomie 2005/2006 TPSA zdecydowała się
    łaskawie zmodernizować centralę umożliwiając podłączenie ADSL. Lokalni
    dostawcy radiówki już dużo wcześniej bezradnie rozłożyli ręce z powodu
    pagórkowatego ukształtowania terenu. :)

    > A mój kolega czekał na wprowadzenie Neostrady i z przejęciem w oczach
    > opowiadal, ze zakupi najszybszą wersję 512 kb/s.
    > Phi.
    > Umnie do dziś to nieosiągalna szybkość.... :P

    Ja niby podpisując miałem brać 512kbps, ale pracownik TPSA się pomylił i
    przygotował umowę na 256. Ponieważ tego dnia byłem w pracy, a umowę tak
    czy inaczej podpisywał ojciec na którego zapisany jest telefon tak już
    zostało. :)
    Zresztą... Prawda jest taka, że mi i tak najbardziej zależało na stałej
    opłacie, a nie szybkości. To impulsy na 0202122 doprowadzały mnie do
    szału, nie prędkość. :)

  • 77. Data: 2009-07-16 05:50:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Jul 2009 18:51:43 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >przez jeden modem 56k. Jak to chodziło można się domyślić, ale wówczas
    >wszyscy myśleliśmy, iż wczytywanie prostej strony przez minutę lub

    Hm, wtedy jeszcze strony nie liczyly 100kB .. a moze niektore juz ?

    Ja sie tylko przeprosilem z vi.

    Inne edytory nie sa takie dobre na 2400 :-)

    J.