  • 1. Data: 2009-06-29 10:36:35
    Temat: kiedy wyłączą NMT ?
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    Tak sobie googluję i znalazłem na jakimś forum jeden post w któym
    użyszkodnik sugerował, że NMT zostanie wyłączone do sierpnia 2009.
    Czy ktoś ma jakieś informacje (mogą być plotki i może być na priv:
    varicap(małpa)wp.pl) na ten temat ?
    Wogóle dziwna sprawa z tym pasmem.
    NMT sobie pracuje. W niektórych regionach wszystkich radiodostępowiczów
    przełączono a GSM a w innych się do tego nie palą.
    Oczywiście wydzielono kawałek pasma na jeden kanał CDMA i Orange Freedom Pro
    pracuje.
    Tyle że coś im te BTSy ciężko uruchamiać. Zwłaszcza w moim rejonie.
    Słyszałem, że przy granicy nie będą korzystać z wysokich lokalizacji bo
    jakieś problemy prawne są.
    Moze i techniczne.
    Np w Niemczech pracują pagery na 466 MHz (czyli tam gdzie niby ten pierwszy
    kanał CDMA).
    10 MHz nizej nic widocznego stamtąd nie leci wiec nie wiem czemu np na
    Grzywaczu ma nie być wogóle BTSa CDMA (mam taką informację).
    Czyli Nemcy nie zakłócą stacji odbiorczej położonej tak wysoko.
    Mogą zakłócać tylko "wyjście" BTSa ale ludzie siedzą z terminalamai nisko.
    Z kolei CDMA aż tak bardzo chyba wąskopasmowych emisji nie zakłóca że szwaby
    latajace z pagerami w kieszeni ucierpią od "polnische piraten".
    Najbliższy BTS CDMA ma być uruchomiony w Śniatowie.
    http://mapa.szukacz.pl/?&n=53.885429&e=14.872612&z=9
    6m&typ=n&m=%C5%9Aniatowo&t=
    To 20 km ode mnie.
    Oczywiście gdybym miał się zamiar przesiąść w przyszłości na CDMA to zrobił
    bym to bez problemu, stosując Yagę na 450 MHz (jako radioamator mam już
    pełno anten na dachu swojego jednorodzinnego domu).
    A korzyść by była znaczna bo 512 kb/s piechotą nie chodzi (przynajmniej nie
    do mojej wioski gdzie ADSL dochodzi tylko max 256 kb/s).
    Czemu oni to tak wolno i "ostrożnie" uruchamiają.
    Usługa jak dawno żadna inna - cieszy sie ogromnym powodzeniem (nie dziwne).
    Wieś się bogaci.
    U mnie we wsi są domy nie remontowane od wojny (tak jak bauera wygonili tak
    zostało). Ale w środku mimo że nadal gotuje się na kuchni węglowej, w pokoju
    stoi pogierkowska mebloscianka to nie zabraknie peceta, panoramicznego TV
    czy tunera TV SAT.
    Co prawda łazienka po staremu jak z filmu "Kogel Mogel" ale sprzęt RTV i
    komputerowy muszą być.
    Tam gdzie jest możliwość - jest i Neostrada.
    Tam gdzie nie ma to używany do upadłego jest napęd DVD-ROM i krążą płytki z
    grami i filmami.
    Ci ludzie czekają na internet bardziej niż na asfaltową drogę, autobus we
    wsi, wodociąg czy gaz.
    Nie ma mardziej chłonego rynku niż internet dla wsi. Zwłaszcza jako usługa
    ogólnopolska, wszedzie działająca (lub prawie wszędzie).
    Tym badziej dziwi to uparte tkwienie przy NMT i zasłaniane się dwoma kutrami
    na krzyż, które mają na pokładzie aparat komórkowy Centertela (raz taką
    rozmowę uslyszałem mimo że mieszkam 5 km od BTSa Grzywacz, obejmujacego
    ponad 100 km obsazru Baltyku).
    Przecież sieć NMT można oficjalnie zamknąć (nie gwaantować pokrycia) ale
    wyłączać ją stoniowo. Najpierw tam gdzie nikt z tego nie korzysta (bo
    radodostępowicze już przełączeni a centertelowców nie ma).
    Rozumiem, że w Bieszczadach można wyłączyć później.
    Ale po co np w Warszawie działające BTSy, nadające same ramki. Nikt się do
    nich nie loguje a prąd kosztuje.
    Czy ktoś zna może jakieś liczby, terminy ?
    Czy oni po prostu nawet sami nic nie planują w tym kierunku i stosują
    politykę "to się zobaczy".
    Skoro tak "oszczędzają" że wolą wypłacać odszkodowanie za nieprzyłączanie
    telefonu (nawet po GSM gdzie jest silny sygnał - przypadek mojej sąsiadki)
    lub tam gdzie wystaczy wkrosować parę na PG i skonfigurować port PSTN
    (opisywany przypadek na necie) to czemu marnotrawią prąd i pieniądze na
    oplaty za używanie częstotliwosci (bo chyba inne stawki są na CDMA a inne za
    FM).
    Na cholerę ten NMT jeszcze działa ?
    vari

  • 2. Data: 2009-06-29 23:46:24
    Temat: Re: kiedy wyłączą NMT ?
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik vari napisał:

    > Np w Niemczech pracują pagery na 466 MHz (czyli tam gdzie niby ten pierwszy
    > kanał CDMA).
    To u nich jeszcze mają pagery (i po co)???

    > Na cholerę ten NMT jeszcze działa ?
    Chyba dlatego, że za wolno rdzewieje. Tak sobie pomyślałem właśnie, że
    może taniej byłoby tym paru leśnikom i rybakom wymienić te centkowe
    cegły na jakieś thuraye z subsydiowaną taryfą niż utrzymywać
    ogólnokrajową sieć ;-).

    Przemek

  • 3. Data: 2009-06-30 06:22:01
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > To u nich jeszcze mają pagery (i po co)???

    Działają. U nas też działają tyle że na 159 MHz. Te nasze to dodatkowo się
    sypią i niektore miasta już nie maja sygnału (albo wylączają tak jak u nas z
    powodu zakłóceń innym użytkownikom na danym obiekcie i właściciel obiektu
    wymówił)

> [...]
    > na jakieś thuraye z subsydiowaną taryfą niż utrzymywać ogólnokrajową sieć

    A po co leśnikom NMT ?
    Przecież mają swoje sieci radiotelefoniczne na 48 MHz.
    Telefony w leśniczówkach (gdy brak przewodu) są na GSM a gdy tego brak to są
    na RSŁA 160 MHz (a przynajmniej mogą być gdy gdzieś jest radiodostęp NMT).
    Leśnik nie musi z telefonem po lesie ganiać, tym bardziej, że 400 MHz w
    gęstym lesie działa tragicznie. Jako radioamator i pirat sprawdzalem
    łączność na pasmach 29, 45, 80, 160, 300 i 400 MHz w różnych warunkach
    terenowych. 400 MHz wypada najgorzej i las jest jedynym środowiskiem gdy
    wyraźnie widac różnicę pomiedzy 300 a 400 MHz na niekorzyść 400 MHz. W
    innych terenach 300 i 400 zachowują się podobnie a najlepszymi pasmami
    okazały się 29 MHz (czyli dla służb profesjonanych 33 MHz) i 160 MHz.
    Ta pierwsza ugina się jeszcze na przeszkodach a ta druga dość dobrze odbija
    przy większm komforcie zaników niż 400 MHz.
    Najciekawiej wypada 80 MHz pod tym wzgledem że jest najbardziej
    nieprzewidywalne.
    Na innych forach opisywałem jak i dlaczego. Pomimo że 80 MHz ma właśnie
    sporo wad dla slużb profesjonalnych to na ty pasmie uzyskiwalem odbior w
    miejscach gdzie żadne inne nie docierało (niższe już w np taki wąwóz nie
    wlazło bo się nie ugięło a wyższe już tak aleko nie docierały gdzie ten
    wąwoz był).
    W zasadzie 80 MHz to pasmo niespodzianka i chyba najlepsze dla amatorów
    (będzie u nas dla amatorów 70 MHz w tym roku jeszcze mam nadzieję).
    Tak wiec nie wiem po co leśnikom w dłoni cegła NMT.
    Mają GSM a jak stracą sygnał to powini dowoływać się łącznoscią służbową. Ta
    mimo wszystko kuleje, choć pasmo do lasu jest dobre a to z tego powodu, że
    (na)leśniki stosują wypierdki a nie anteny na samochodach i radiach
    przenośnych.
    Oni nie chcą zahaczać o gałęzie i stosują beznadziejne na to pasmo anteny
    helikalne (podobne anteny na ręczniakach).
    Mam tu pod nosem Woliński Park Narodowy ze zbudowaną za miliony
    infrastrukturą 5 stacji retransmisyjnych i 6-tej do linkowania.
    A i tak nie wszędzie mają łącznosć. Płacą za 5 kanałów na 48 MHz i za jeden
    na 152 MHz.
    A można to było wszystko zbudować na dwu kanałach z pasma 152 MHz bo w
    srodku parku jest Góra Grzywacz (też z tego korzystają).
    Ktoś zarobił niezłą kasę za dziadowską łączność.
    A na 152 MHz z takim wielkim wzniesieniem W ŚRODKU Parku to majac
    ćwierćfalowe anteny na samochodach i używając JEDNEGO przemiennika -
    dogadali by się tu wszędzie (inne służby tak się dogadują).
    No ale ktoś ich wpuścił w maliny i nie dosć że zapłacili krocie to płacą
    teraz za kanały.
    A współdziałanie ze zwykłymi RDLP można było załatwić mimo pracy na 152 MHz
    (RDLP na 48 MHz).
    Są Parki Narodowe majace taką łączność na 160 MHz i wszystko gra i buczy.
    Do zwykłego lasu bym im 152 MHz nie proponował ale tu jest Grzywacz !

    Ten cały NMT to powinni już dawno wyłączyć gdyby tak naprawdę chcieli
    oszczędzać.
    A oni "oszczędzają" poprzez niepodłączanie nowych telefonów (nawet tam gdzie
    istnieje strare przyłącze, są wolne pary i porty).
    Bo "niższy szczebel" dostał rozkaz siedzieć na dupie i tylko awarie usuwać.
    Żadnych sprawdzeń warunków technicznych. No chyba, ze wnioskuje firma o
    cztery ISDNy i dwa DSLe.
    vari

  • 4. Data: 2009-06-30 08:43:30
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba vari napisała na pl.misc.telefonia:

> [...]
    > usuwać. Żadnych sprawdzeń warunków technicznych. No chyba, ze
    > wnioskuje firma o cztery ISDNy i dwa DSLe.

    Skąd ta informacja?

    Marcin Kocur

  • 5. Data: 2009-06-30 09:02:36
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Skąd ta informacja?

    1. Archiwum TEJ Grupy.
    2. Archiwalne wiadomosci na Telepolis.pl
    3. Własne (sąsiadki) doświadczenia.
    4. Informacje od monterów (firma podwykonawcza dla TP)

    vari

  • 6. Data: 2009-07-02 06:32:13
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik vari napisał:

    > Działają. U nas też działają tyle że na 159 MHz.

    Wydawało mi się, że gdzieś czytałem, że w .de sieci pagierowe zamknięto
    coś ok. 2000-2001, no ale się myliłem, jak widać. Wydawało mi się też,
    że Niemcy to kraj na tyle zaawansowany technologicznie, że się już w to
    nie bawią. Szczerze mówiąc nie wiem, po co w ogóle pagiery istnieją
    gdziekolwiek (może u Wuja Sama ma to sens, jeżeli mają większy zasięg
    niż zwykłe komórki)....

    Ano sypią: http://www.metrobip.com.pl/zasiegi.jpg :-P

> [...]
    > Leśnik nie musi z telefonem po lesie ganiać, tym bardziej, że 400 MHz w
    > gęstym lesie działa tragicznie. Jako radioamator i pirat sprawdzalem
    A 900 i 1800 pewnie jeszcze gorzej?

    > Tak wiec nie wiem po co leśnikom w dłoni cegła NMT.
    > Mają GSM a jak stracą sygnał to powini dowoływać się łącznoscią służbową. Ta
    Czy ta łączność służbowa na 48 MHz ma jakiegoś linka do publicznej sieci
    telefonicznej? Może to z jakiegoś powodu jest istotne?

    > Ten cały NMT to powinni już dawno wyłączyć gdyby tak naprawdę chcieli
    > oszczędzać.
    Ile to jest "dawno"? Przecież nawet gdyby odcięli cegły komórkowe z
    kierunkowym 690, to coś musieliby zrobić ze stacjonarnymi radiodostępami.

    Przemek

  • 7. Data: 2009-07-02 09:49:07
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > A 900 i 1800 pewnie jeszcze gorzej?

    Na pewno gorzej ale TDMA dużo lepiej sobie radzi niż FM z "kiepskoscią
    pasma".

    > Czy ta łączność służbowa na 48 MHz ma jakiegoś linka do publicznej sieci
    > telefonicznej? Może to z jakiegoś powodu jest istotne?

    ZTCW Nie ma. Mogli by co najwyżej dać tzw "konekt" telefoniczny (taka bramka
    możliwiająca simpleksowej łącznosci radiotelefonicznej na łączność
    telefoniczną).

    > Ile to jest "dawno"? Przecież nawet gdyby odcięli cegły komórkowe z
    > kierunkowym 690, to coś musieliby zrobić ze stacjonarnymi radiodostępami.

    Stacjonarnych radiodostępów nigdy nie powinno być na NMT. Nie wem kto
    (Graboś ?) około 2000 roku wydal zgodę na takie użycie tego systemu.
    Rozmiem rok 1991 gdy NMT miało być pierwszą siecią komórkową. Ale w 2000
    roku zgodzić się aby radiodostępy zakładać w taki sposób (skandaliczny brak
    zabezpieczeń nie tylko przed podsluchiwaniem).

    Skoro jednak już są to należy je jak najszybciej przełączyć na cokolwiek.
    Jak to jest że w Świnoujsciu nadal działa jedna sztuka radiodostępu NMT
    bo..... nie można jej przełączyć na GSM z powodu braku sygnału Orange GSM w
    tym miejscu.
    I to jest kraj europejski ? 300 m od granicy z Niemcami ?
    To już pewnie Niemcy szybciej by kabel położyli niż TPSA cokolwiek (jakiś
    cyfrowy radiodostęp).

    A przecież ciągle w Polsce działają RSŁA 160 MHz (tam gdzie nawe NMT nie
    działa).
    Pozwolenia na RSŁA mają termin waznosci do końca 2010 roku....

    COŚ TRZEBA ROBIĆ.
    Ale skoro teraz jest "zalecenie że ten zegar ma być świecki".....
    To znaczy żeby nie podłączać (TPSA) nowych abonentów.....
    To brak mi pomysłów.
    Mojej sąsiadce płacą za to że nie założą jej telefonu.
    Już odebrała pierwszy przekaz pieniężny.
    Mieszka ode mnie przez parkan.
    Ja mieszkam w ostatnim budynku we wsi. Ona w przedostatnim.
    Ja jestem włączony przyłączem podziemnym do słupka stojącego obok jej bramy.
    Ona w czasie budowy domu zakopała kabel telekomunikacyjny.
    Tylko wciągnąć do slupka i wkrosować.
    W słupku jes głowica na 10 par.
    Tylko jedna zajęta (przeze mnie).
    Te pary wszystkie są działające (jak to już inna sprawa ale gadac sie na
    połowie z nich da).
    Na centrali (linia w 100% miedziana i kończy się na PG lokalnego RISLU - nie
    ma żadnych PCMek, żadnych ONU itp) są wolne porty PSTN (jak też ADSL).
    OPRÓCZ TEGO mogli by ją podłączyć radiodostępem. Też nie chcą (a mogą bo
    jeszcze sąsiedni dom ma radiodostęp).
    No to wobec tego chyba nie powiiniśmy im doradzać co mają robić.
    Tym badziej, że jeden z uzytkowników opisyal odmowę przyłączenia PRZY
    ISTNIEJACYM PRZYŁĄCZU (zrezygnował z telefonu ale teraz chciał wrócić).
    I ta odmowa bynajmniej nie z powodu BMT.
    Zdaje się, że kadra TP rozumie "poelcenie" jako wogóle zlewanie nowych
    przyłączeń.
    Socjalizm w pełni (ale to przecież francuska firma to co się dziwić):
    "lepiej" płacić 50PLN sąsiadce niż inkasować 50 PLN. Bo - przypomnę - NIE
    TRZEBA TU INWESTYCJI.
    15 minut wizyty montera (może byc przy okazji usunięcia awarii w poblizu).
    Ale nie - będą płacić.
    Jak ja się k***a cieszę, że kiedyś ten telefon tu założyłem. Mam tę
    Neostradę i działający telefon przy dlugich brakach prądu.
    Normalnie cieszę się jak za komuny papierem toaletowym. Tylko czy "otake
    polske walczyłem" ?
    vari

  • 8. Data: 2009-07-03 20:00:07
    Od: "PteroDaktyl" <d...@p...net>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A po co leśnikom NMT ?

    Widze że jesteś niezłym specjalistą od spraw radiowo-telefonicznych. A
    ja bym chciał coś odwrotnego, znaleźć takie miejsce
    gdzie nie dociera "NIC". To możliwe we współczesnym świecie? Jakaś
    całkowita głusza, gdzie nie da się odebrać żadnego sygnału, nie dociera
    radio, ani telewizja, a z łączności to tylko telefon satelitarny i gps
    (bo tego to się już chyba nigdzie na świecie nie da uniknąć?) i jeszcze
    fajnie jakby nad tym obszarem nie latały żadne samoloty. Jest takie
    miejsce? Mowa o Polsce

  • 9. Data: 2009-07-03 22:12:44
    Od: "qwer" <q...@s...pl>

    Użytkownik "PteroDaktyl" <daktylo@
> [...]
    > jakby nad tym obszarem nie latały żadne samoloty. Jest takie miejsce? Mowa
    Znajdzie się takie miejsca w Tatrach i pewnie w Bieszczadach (ale areoplany
    i areostaty czują się tam wyśmienicie ;-) ).
    Do schronisk w Dolinie Chochołowskiej i Pięciu Stawów z trudem dociera
    łączność po starych rozpadających się RSŁA i biedna &tp nie ma czym tego
    zastąpić.

  • 10. Data: 2009-07-03 23:04:09
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "qwer" <q...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Znajdzie się takie miejsca w Tatrach i pewnie w Bieszczadach (ale
    > areoplany i areostaty czują się tam wyśmienicie ;-) ).

    Nie licząc tropo, sporadycznej, superrefrakcji... etc... Teraz sezon ku
    temu, bo fronty szaleją... (31 lipca 1995 wieczorem gadałem małą mocą ze
    schroniskiem na Śnieżce (QRB 407 km), 145.500 OIDP, mocą ok. 1.5W na ANT
    dookólnej, a potem ok. pół godziny z Zieloną górą, chyba 145.400, QRB
    380 km) Zatem nie liczylbym na całkowity brak możliwości połączenia.

    > Do schronisk w Dolinie Chochołowskiej i Pięciu Stawów z trudem dociera
    > łączność po starych rozpadających się RSŁA i biedna &tp nie ma czym
    > tego zastąpić.

    Jakby chciała, to by mogła. TP to prawie Oranżada... a jakoś Wielka
    Trójca (Ajdija aka Ełyncz, Płas, end Noł-Noł) potrafiła się dogadać w
    Metrze Warszawskim... ale tam mieli chyba alternatywę - wszystko albo
    nic... Stąd P4 nie ma, bo wówczas jeszcze nie działał. Może na tej
    zasadzie by posterować? Bo coś mi się Plus obija po pamięci w tamtych
    okolicach... Ale nie chcę kłamać... zaś na NMT aż mnie kusi wziąć jakąś
    Yagę wieloelementową, na tym pojechać... Ale to tak prywatnie... Zaś TP,
    to prędzej by pewnie łapy dała sobie obciąć, niż by się z konkurencją
    dogadała...