  • 1. Data: 2014-11-01 17:44:39
    Temat: łączenie kondensatorów - lamerskie pytanie
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    Chciałbym zastapić kondensator elektrolityczny o napięciu dopuszczalnym
    50V dwoma połączonymi w szereg tyle, że każdy o napięciu dopuszczalnym
    25V. Nic nie wybuchnie?

    Kiedyś żarówki na 110V łączyłem w szereg tak aby zasilić je z 230V
    natomiast tutaj się boję zaryzykować.

  • 2. Data: 2014-11-01 17:49:47
    Temat: Re: łączenie kondensatorów - lamerskie pytanie
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2014-11-01 17:44, quasi pisze:
    > Chciałbym zastapić kondensator elektrolityczny o napięciu dopuszczalnym 50V dwoma
    połączonymi w
    > szereg tyle, że każdy o napięciu dopuszczalnym 25V. Nic nie wybuchnie?

    Kondensatory są wykonywane z pewną tolerancją. Może być np. tak, że na jednym
    będziesz miał 30V a na
    drugim 20V.

  • 3. Data: 2014-11-01 18:00:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 01 Nov 2014 17:44:39 +0100, quasi napisał(a):

    > Nic nie wybuchnie?

    Jak dasz stosowne oporniki wyrównawcze to nie wybuchnie :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-11-01 18:26:55
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    W dniu 2014-11-01 17:49, Bool pisze:

    > Kondensatory są wykonywane z pewną tolerancją. Może być np. tak, że na
    > jednym będziesz miał 30V a na drugim 20V.

    Właśnie tak czułem. W takiej sytuacji nie posiadając danej wartości i
    chcąc ją uzyskać powinienem połączyć dwa kondensatory o napięciu
    maksymalnym 50V.

    Muszę czekać do poniedziałku aby kupić w sklepie odpowiednie kondesatory
    - wtedy już kupię taką wartość jaka ma być i obejdzie się bez kombinacji.

  • 5. Data: 2014-11-01 20:21:42
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Chciałbym zastapić kondensator elektrolityczny o napięciu dopuszczalnym
    > 50V dwoma połączonymi w szereg tyle, że każdy o napięciu dopuszczalnym
    > 25V. Nic nie wybuchnie?

    Musiałyby mieć dokładnie takie same (identyczne) pojemności, a to w
    przypadku elektrolitów jest niemożliwe. Przy rozrzucie pojemności
    napięcia rozłożą się nierówno, co przy braku zapasu napięcia (25 V + 25
    V = 50 V) prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia jednego z
    kondensatorów, a wtedy poleci także drugi :(

    ---
    stary grzyb
    (tnijto z adresu email)

  • 6. Data: 2014-11-02 07:32:49
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-11-01 o 20:21, stary grzyb pisze:

    > Musiałyby mieć dokładnie takie same (identyczne) pojemności,

    i upływności

    >a to w
    > przypadku elektrolitów jest niemożliwe.

    > Przy rozrzucie pojemności

    a w stanie ustalonym przede wszystkim upływności

  • 7. Data: 2014-11-02 13:18:45
    Od: d...@g...com

    użytkownik stary grzyb napisał:

> [...]
    > V = 50 V) prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia jednego z
    > kondensatorów, a wtedy poleci także drugi :(

    Pewnie podobnie jak spuchniete cele w aku, czyli dobrze do czasu.

  • 8. Data: 2014-11-05 14:48:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "stary grzyb" napisał w wiadomości g

> [...]
    >25 V = 50 V) prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia jednego z
    >kondensatorów, a wtedy poleci także drugi :(

    A jestescie pewni ze predzej ?

    Bo oprocz pojemnosci jest jeszcze uplywnosc, jest jeszcze bardziej
    nierowna, ale tez nieliniowa - i IMO prad uplywu szybko sie
    ustabilizuje, i jakies napiecia rozne beda, ale w zakresie
    akceptowalnym przez kazdy kondensator (nie mylic z dopuszczalnymi).

    Tak mi chodzi po glowie ze jest to czesto uzywane w zasilaczach z
    przetwornica half-bridge i one nie wybuchaja ... tylko usilje sobie
    przypomniec czy widzialem zwykle z opornikami wyrownawczymi czy bez
    ..

    J.

  • 9. Data: 2014-11-05 21:12:55
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 01.11.2014 o 17:44, quasi pisze:
> [...]
    > 25V. Nic nie wybuchnie?
    >
    > Kiedyś żarówki na 110V łączyłem w szereg tak aby zasilić je z 230V

    Możesz, ale postaraj się, żeby te pojemności były w miarę równe i
    równolegle do każdego kondensatora daj opornik (kilka kOhm), żeby nie
    było tak, że na tym co ma mniejszą upływność odłoży się prawie całe
    napięcie. Tak polecano w starych książkach.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 10. Data: 2014-11-05 21:38:57
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    W dniu 2014-11-05 21:12, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > było tak, że na tym co ma mniejszą upływność odłoży się prawie całe
    > napięcie. Tak polecano w starych książkach.

    Niestety w dwóch sklepach w Szczecinie nie udało mi się kupić
    kondensatora elektrolitycznego 0,47uF/50V więc dałem w szereg dwie
    sztuki 1uF/50V (pierwotnie miałem zamiar dać dwie sztuki 1uF/25V).

    Czyli jeżeli oba kondensatory mają (przynajmniej w teorii) równą
    pojemność oraz napięcie dopuszczalne wystarczająco duże to nie muszę
    dawać rezystorów wyrównawczych?

    Zasilacza jeszcze nie odpalałem. Pochodzi on z telewizora Philips
    42PFL9803 w którym oprócz kondziorów w zasilaczu (nie startuje) muszę
    wymienić scalak na płycie od kontrolera matrycy.

    Powyższy sprzęt reanimuję na swoje potrzeby.