  • 1. Data: 2014-11-01 16:14:26
    Temat: Schemat dalmierza laserowego
    Od: Tornad <t...@h...com>

    Ukazalo sie na rynku (Ebay Allegro) sporo "distance metrow". Mam ich juz kilka i
    rzeczywiscie cechuje je duza precyzja (mierza odleglosci z bledem rzedu +/- 1 mm).
    Potrzebuje schemat, chociazby blokowy, ktoregos dowolnego tego typu "metra".
    Czy Ktos ma jakas idee gdzie tego szukac? Moze ktos sie tym zajmowal i potrafilby
    podac technologie czy zasade ich dzialania. Z tym, ze informacje typu mierza czas
    przelotu promienia tam i z powrotem, mnie nie satysfakcjonuje:).
    T.

  • 2. Data: 2014-11-01 18:07:18
    Temat: Re: Schemat dalmierza laserowego
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-11-01 16:14, Tornad pisze:

> [...]
    > (mierza odleglosci z bledem rzedu +/- 1 mm).
    > Potrzebuje schemat, chociazby blokowy, ktoregos dowolnego tego typu "metra".

    Zobacz np. tu:

    Shahram Mohammad Nejad
    Comparison of TOF, FMCW and Phase-Shift Laser Range-
    Finding Methods by Simulation and Measurement

    http://electrical.sru.ac.ir/Teacher_Article/178.pdf

    P.

  • 3. Data: 2014-11-01 18:19:10
    Od: "Robert Wankowski" <r...@w...pl>

    "Tornad"
    > rzedu +/- 1 mm
    No wlasnie, jaki by nie ogladac dalmierz wszystkie z podobna dokladnoscia
    mierza (te z zakresem dziesiatek metrów).
    To jakies technologiczne ograniczenie?

    Robert

  • 4. Data: 2014-11-01 19:13:14
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Saturday, November 1, 2014 1:07:19 PM UTC-4, Piotrne wrote:

> [...]
    > Shahram Mohammad Nejad
    > Comparison of TOF, FMCW and Phase-Shift Laser Range-
    > Finding Methods by Simulation and Measurement

    Dzieki wielkie. Mam od czego nauke zaczac.
    Zapewne firmy pilnie strzega swych technologii ale Chinczycy juz je skopiowali.
    Produkuja masowo kopie Leica czy innego Boscha. Ceny jak na moj gust sa zaskakujaco
    niskie. Dalmierz do 30 m z bledem +/-1.5 mm kupilem za okolo 30 dolarow. Na zakres do
    100 m kosztowal okolo 80 dolarow. Ten drugi zamontowalem na stale na skale a na
    drugiej skale, w odleglosci okolo 66 m, tarcze. Roznice odczytow, wlaczajac zmiany
    temperatury, pory dnia i pogody, zawieraja sie w przedziale kilku mm.
    Jeszcze raz bardzo dziekuje za linka.
    Pzdr
    Tornad

  • 5. Data: 2014-11-01 20:11:24
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Saturday, November 1, 2014 1:19:55 PM UTC-4, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > No wlasnie, jaki by nie ogladac dalmierz wszystkie z podobna dokladnoscia
    > mierza (te z zakresem dziesiatek metrów).

    Rowniez to zauwazylem i mam podobne odczucia. Trzeba zatem poznac ich budowe,
    i zasady pracy, co usiluje robic.
    Na wejsciu impulsu odbitego od obiektu jest w tych dalmierzach zamontowana
    dosc spora soczewka skupiajaca. Ta soczewka zapewne nieco "rozciaga" nadany imuls
    czy zmienia nachylenie jego zboczy i byc moze to jest powodem tego stalego bledu,
    niezaleznego od odleglosci ktora mierzy. Cos wiecej bede wiedzial
    po serii pomiarow, ktore zamierzam wykonac dla malych odleglosci.

    Pzdr
    Tornad

  • 6. Data: 2014-11-01 20:53:05
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Tornad" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]

    > bede wiedzial
    > po serii pomiarow, ktore zamierzam wykonac dla malych odleglosci.

    Wreszcie, ostatecznie zmieciesz z powierzchni ziemi, cala ta bzdurna teorie
    względności.

  • 7. Data: 2014-11-01 20:55:40
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-11-01 18:19, Robert Wankowski pisze:

    > No wlasnie, jaki by nie ogladac dalmierz wszystkie z podobna dokladnoscia mierza
    (te z zakresem
    > dziesiatek metrów).
    > To jakies technologiczne ograniczenie?

    Jednym z ograniczeń może być zależność współczynnika załamania
    światła powietrza od temperatury, wilgotności i ciśnienia.
    Zobacz np. tu:

    James C. Owens
    Optical Refractive Index of Air: Dependence on
    Pressure, Temperature and Composition

    web.mit.edu/ytc/www/HLMA/Ref/opticsPaper02.pdf

    Dla odległości rzędu kilkunastu metrów błąd wynikający ze zmian
    ciśnienia i temperatury jest rzędu 0,1 milimetra.

    Dalmierz laserowy może działać też na zasadzie generatora,
    w którym sprzężenie zwrotne ma opóźnienie zależne od mierzonej
    odległości. Laser włącza się i pozostaje włączony aż do
    zobaczenia plamki na oddalonym obiekcie. Wtedy wyłącza się
    i pozostaje wyłączony aż do zauważenia zniknięcia plamki.
    Wtedy znów włącza się. Mierzyć należy generowaną częstotliwość
    i przeliczyć na odległość. Będą to częstotliwości rzędu
    dziesiątek MHz, do zmierzenia bez potrzeby używania
    "pikosekundowych" zegarów.

    P.

  • 8. Data: 2014-11-02 04:08:36
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Saturday, November 1, 2014 3:53:14 PM UTC-4, Ghost wrote:

    > Wreszcie, ostatecznie zmieciesz z powierzchni ziemi, cala ta bzdurna teorie
    > względności.
    Dzieki za "duchowa" podpore ale wolalbym cos na temat.
    Pzdr
    Tornad