  • 1. Data: 2010-01-30 12:33:35
    Temat: laminat szklano-epoksydowy a papierowy
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kilka razy natknąłem się na informację, że laminat papierowy lepiej
    sprawdza się w układach w.cz. Jak z tym właściwie jest w praktyce? Czy
    różnica jest na tyle istotna, iż nie powinno się stosować w tego typu
    konstrukcjach łatwiej dostępnego laminatu szklano-epoksydowego? A może
    ma to znaczenie dopiero w przypadku wyższych częstotliwości?

  • 2. Data: 2010-01-30 22:41:38
    Temat: Re: laminat szklano-epoksydowy a papierowy
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > konstrukcjach łatwiej dostępnego laminatu szklano-epoksydowego? A może
    > ma to znaczenie dopiero w przypadku wyższych częstotliwości?

    Urban legend.

    Na wyższych częstotliwościach lepiej sprawdza się laminat w.cz - z czego
    by nie był zrobiony (ekstremalnie jest to laminat szklano - teflonowy).
    Generalnie laminat na w.cz powinien mieć znacznie ściślej określoną
    przenikalność dielektryczną, małą stratność dielektryczną, dosyć ostrą
    tolerancję grubości dielektryka i rzecz istotna z technologicznego
    punktu widzenia - gładka miedź od strony podłoża. Zwykłe laminaty mają
    od strony podłoża silnie chropowatą powierzchnię miedzi - zwiększa to
    adhezję miedź - podłoże ale niestety zwiększa stratność na w.cz. Z
    drugiej strony gładka miedź zmniejszająca straty w.cz skutkuje mniejszą
    adhezją i łatwiejszym odparzaniem się ścieżek przy lutowaniu - laminaty
    w.cz. sa po prostu delikatniejsze technologicznie i trzeba uważać jak
    się je lutuje.

    --
    Darek

  • 3. Data: 2010-01-31 00:45:38
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > konstrukcjach łatwiej dostępnego laminatu szklano-epoksydowego? A może
    > ma to znaczenie dopiero w przypadku wyższych częstotliwości?

    ja bym raczej zwrocil uwage na parametry typu masa i latwopalnosc...
    btw. papierowy kiedys byl tanszy...