  • 1. Data: 2010-02-01 09:00:46
    Temat: Produkcja prostych ukladow, olow a eksport...
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Mam pytanko w kwestii obowiazujacych przepisow...

    Wymyslilem sobie maly "biznes" jako rozwiniecie hobby -
    wycinanie CNC plytek z laminatu na potrzeby modelarstwa
    i mam watpliwosci dot. obowiazujacych przepisow...

    Watpliwosc mam z powodu takiego, ze jedna z plytek
    poza tym, ze bylaby elementem konstrukcyjnym pelnilaby
    tez funkcje rozdzielacza zasilania i sygnalow sterujacych.
    Po prostu na plytce byloby troche sciezek i kilka wlutowanych
    gniazd. Zadnych elementow czynnych, zadnego zasilacza -
    po prostu gniazdo > sciezki > gniazdo(a).

    Sprzedawac chcialbym toto wysylkowo glownie na swiat.
    Najchetniej plytki z wlutowanymi gniazdami - statystyczny
    klient niekoniecznie operuje lutownica...

    Znalazlem dyrektywe ZSRE dot zakazu uzywania lutow olowianych.
    Rozumiem, ze sobie nie polutuje? ;)

    Altermatywnie rozwazam sprzedaz plytek wraz z garscia wtyczek
    i instrutkcja DIY ;) W takim wypadku przypuszczam, ze nie
    ma zadnych przeciwskazan zeby zestawy slac w swiat?

    Z gory dzieki za odpowiedz...

  • 2. Data: 2010-02-01 10:22:10
    Temat: Re: Produkcja prostych ukladow, olow a eksport...
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Znalazlem dyrektywe ZSRE dot zakazu uzywania lutow olowianych.
    > Rozumiem, ze sobie nie polutuje? ;)

    Są teraz do kupienia i lutowania stopy bezołowiowe.
    Płytki też można cynować bezołowiowo, lub nie robić tego wcale.

    Paweł

  • 3. Data: 2010-02-01 10:32:05
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Znalazlem dyrektywe ZSRE dot zakazu uzywania lutow olowianych.
    > Rozumiem, ze sobie nie polutuje? ;)

    Nie wiem co to jest ZSRE.

    O bezołowiowości jest dyrektywa ROHS. Czy taki produkt podlega to nie wiem.
    Podleganie/ nie podleganie silnie wiąże dyrektywy ROHS i WEEE (zbiórka
    zużytych urządzeń). Oficjalna interpretacja tych dyrektyw bywa (z mojego
    punktu widzenia) sprzeczna z logiką.

    Ale co Ci przeszkadza polutować sobie bezołowiowo ?
    P.G.

  • 4. Data: 2010-02-01 10:45:16
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > (z mojego punktu widzenia) sprzeczna z logiką.
    > Ale co Ci przeszkadza polutować sobie bezołowiowo ?

    Mi nic - sobie polutuje olowiowo ;)

    Zastanawiam sie, czy wysylajac plytki polutowane (jakkolwiek)
    nie pakuje sie na jakas ukryta mine przypadkiem...

    Chyba jednak przygotuje zestawy "polutuj sobie sam" ;)

  • 5. Data: 2010-02-01 10:57:28
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:4b66ada6$1@news.home.net.pl,
    Piotr Gałka <p...@C...pl> nabazgrał:
    (ciap)

    > Nie wiem co to jest ZSRE.

    Uprzejmie wyjaśniam:
    ZSRE == związek socjalistycznych republik europejskich

    Włodek ;-(

  • 6. Data: 2010-02-01 11:25:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał
    > Mi nic - sobie polutuje olowiowo ;)
    > Zastanawiam sie, czy wysylajac plytki polutowane (jakkolwiek)
    > nie pakuje sie na jakas ukryta mine przypadkiem...

    Sie pakujesz.
    prawdopodobnie bedziesz musial miec CE, ktore przy braku elementow
    elektronicznych wypiszesz sobie sam, o ile potrafisz :-)

    Lutowanie - w zaleznosci od tego co napiszesz w przeznaczeniu -
    moze lub nie moze byc olowiowe.

    > Chyba jednak przygotuje zestawy "polutuj sobie sam" ;)

    Moze sie okazac ze tez podpadaja pod WEEE, i trzeba stosowne
    formalnosci zalatwiac.

    Zwroc uwage na zlacza - bezolowiowo temperatura wysoka i plastiki
    sie topia.

    J.

  • 7. Data: 2010-02-01 12:25:55
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    > In news:4b66ada6$1@news.home.net.pl,
    > Piotr Gałka <p...@C...pl> nabazgrał:
    > (ciap)

    > Uprzejmie wyjaśniam:
    > ZSRE == związek socjalistycznych republik europejskich

    Dzięki.
    P.G.

  • 8. Data: 2010-02-01 13:31:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Włodzimierz,

    Monday, February 1, 2010, 11:57:28 AM, you wrote:

    > Uprzejmie wyjaśniam:
    > ZSRE == związek socjalistycznych republik europejskich

    Ale lutowanie bezołowiowe to nie jest tylko europejski wynalazek. To
    ogólnoświatowa zmowa wielkich producentów elektroniki mająca na celu:
    1. Zmniejszenie trwałości elektroniki - ma się psuć po gwarancji.
    2. Utrudnienie życia małym producentom, których zeżrą koszty wdrażania
    technologii bezołowiowych.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-02-01 14:10:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl>

> [...]
    > celu:
    > 1. Zmniejszenie trwałości elektroniki - ma się psuć po gwarancji.

    Jakos nie slyszalem zeby w USA to wprowadzali.
    Owszem, moze jak juz opanuja i przetestuja na europie, to wprowadza
    i do USA.

    A na razie to sobie wyraznie zazyczylismy sami.

    > 2. Utrudnienie życia małym producentom, których zeżrą koszty
    > wdrażania
    > technologii bezołowiowych.

    Mali producenci i tak nie maja w ZSRE zycia, bezolowiowka to
    jeszcze najmniejszy problem.

    J.

  • 10. Data: 2010-02-01 14:10:59
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jakub Jewuła wrote:

> [...]

    > i instrutkcja DIY ;) W takim wypadku przypuszczam, ze nie
    > ma zadnych przeciwskazan zeby zestawy slac w swiat?

    ale co ci to da? tak czy siak nie masz CERTYFIKATU ze twoj
    produkt nie zawiera olowiu. czyli nie przeszedl stosownych testow.
    tak czy siak wiec jest zly dla srodowiska i basta.

    btw. martwienia sie - widziales zeby wycofali swietlowki kompaktowe czy
    akumulatory samochodowe? pewne produkty sa po prostu szkodliwe i tyle,
    tzn. nie mozna ich wyrzucac.