    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: [lekki OT] Co (i kiedy) się stało z "Młodym Technikiem"?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 23:19:27 +0100

    Ostatnio przeglądałem archiwum "Młodego Technika", nawet nie tyle w
    poszukiwaniu jakiegoś konkretnego projektu (parę pomysłów w kolejce już
    jest, a ilość czasu ograniczona) co z czystej ciekawości. I niemal od
    razu nasuwa się refleksja - pomiędzy poziomem konstrukcji ze starych
    wydań a tymi współczesnymi (2004-2008; chociaż zapewne nowszych,
    nieobecnych w archiwum też toi dotyczy) istnieje prawdziwa przepaść.
    Dawniej czasopismo publikowało bardzo zróżnicowane projekty - począwszy
    od prostych odbiorników radiowych na kilku tranzystorach i diodzie
    detekcyjnej kończąc na pełnowartościowych wzmacniaczach audio,
    odbiornikach audio i sprzęcie krótkofalarskim. Pod tym względem MT jak
    na moje oko plasował się gdzieś pomiędzy takim "Kalejdoskopem Techniki"
    (najprostsze układy w stylu migających światełek i odbiorników
    detektorowych - przygotowywane raczej z myślą o młodszych czytelnikach)
    a "Radioamatorem/Radioelektronikiem".

    Dzisiaj wystarczy spojrzeć np. na ten artykuł:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/mt_2_08_20.pdf
    a następnie porównać go z tym:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/85-Nw-01-Wzmacniacz_
    2x15_W.pdf
    tym:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/92-Nw-02-Odbiornik_n
    asluchowy.pdf
    albo tym:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowan
    y_tuner_FM.pdf

    W dodatku dzisiaj elektronika jest dużo rzadziej reprezentowana na
    stronach tego czasopisma niż kiedyś. Moje pytanie brzmi: Dlaczego? Nie
    przyjmuję odpowiedzi w stylu "bo to wszystko można dzisiaj kupić w
    Media-Markt". Z zakupem latarki LED też nie ma problemów. ;)
    Jednocześnie jakoś pojawiają się treści dla majsterkowiczów
    nie-elektroników, choć w dzisiejszych czasach majsterkowanie też trudno
    wytłumaczyć inaczej jak realizacją hobby.

    Tymczasem mam wrażenie, że współczesny MT coraz bardziej przypomina
    "Świat Wiedzy" albo "Focus", tyle tylko, że o nieco bardziej konkretnym,
    technicznym profilu. Czyżby redaktorzy nie wierzyli w umiejętności
    czytelników? A może te faktycznie spadły w porównaniu z poprzednią epoką? :)