  • 1. Data: 2010-12-17 18:44:21
    Temat: logiczne drozdze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,88292
    97,Logiczne_drozdze.html

    Zespól pod kierownictwem profesora Stefana Hohmanna wyprodukowali
    szczepy drożdży, w których za pomocą zmian w ekspresji niektórych
    genów zaprogramowano działanie jako bramki logiczne podstawowe
    elementy komputera. Drożdże zbierają z otoczenia sygnały w postaci
    chemicznych bodźców, wykonują na nich logiczne operacje, po czym
    sygnalizują wynik wydzielaniem odpowiednich substancji chemicznych,
    na które z kolei reagują inne szczepy drożdży wykonujące dalsze
    funkcje programu.

    No no .. tak sie co prawda zastanawiam ze wspolczesny procesor
    wykonany w technologii 10um czy nawet wiecej jest chyba nieznosnie
    duzy .. ale tu moga byc struktury 3D.

    Ech, zeby tak jeszcze te substancje byly wysokogatunkowe .. :-)

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-12-17 18:46:48
    Temat: Re: logiczne drozdze
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > moga byc struktury 3D.
    >
    > Ech, zeby tak jeszcze te substancje byly wysokogatunkowe .. :-)

    Procesorek będzie sobie delikatnie pyrkał: pyr, pyr, pyr ....... i to będą
    jedyne spaliny, które nię będą szkodziły zdrowiu, a wręcz przeciwnię będą
    "na zdrowie" ;D

  • 3. Data: 2010-12-17 19:02:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Procesorek będzie sobie delikatnie pyrkał: pyr, pyr, pyr .......
    > i to będą jedyne spaliny, które nię będą szkodziły zdrowiu, a

    Niestety, ale drozdze w czasie pracy wydzielaja za duzo gazu
    cieplarnianego :-)

    Co gorsza - cos mi sie widzi ze i te substancje zdrowotne to latwo
    paruja i tez absorbuja podczerwien :-)

    J.

  • 4. Data: 2010-12-17 19:16:34
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-12-17 20:02, J.F. pisze:
> [...]
    > cieplarnianego :-)
    >
    > Co gorsza - cos mi sie widzi ze i te substancje zdrowotne to latwo

    W przyrodzie nic nie ginie .

  • 5. Data: 2010-12-17 19:42:49
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 17.12.2010 19:44, J.F. pisze:
    > http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,88292
    97,Logiczne_drozdze.html
    Gratuluję "tłumoczowi":
    As a proof of principle, we have implemented many logic functions by
    using just a few engineered cells. Of note, small modifications and
    combination of those cells allowed for implementing more complex
    circuits such as a multiplexer or a 1-bit adder with carry, showing the
    great potential for re-utilization of small parts of the circuit.

    W ramach demonstracji, ze zmodyfikowanych komórek udało się skonstruować
    logiczny układ mnożący liczby (multiplekser) i jednobitowy rejestr z
    bitem przeniesienia i operacją dodawania.

    > No no .. tak sie co prawda zastanawiam ze wspolczesny procesor wykonany
    > w technologii 10um czy nawet wiecej jest chyba nieznosnie duzy .. ale tu
    > moga byc struktury 3D.
    Komórka drożdży ma ~5..10 um średnicy, współczesne komputery są w
    technologii 10_n_m - 1000 razy mniej. I mają kilkanaście warstw
    interconnecta "w 3d". Nie mówiąc o tym, że pamięci samsunga mają kilka
    warstw krzemu pomieszanego z interconnectem.

    Michoo

  • 6. Data: 2010-12-18 22:48:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message
> [...]
    > interconnecta "w 3d". Nie mówiąc o tym, że pamięci samsunga mają kilka
    > warstw krzemu pomieszanego z interconnectem.

    No dobrze, ale te 10nm to jeden tranzystor...
    A ile tranzystorów potrzebne jest aby zrobić układ mnożący lub sumator?

  • 7. Data: 2010-12-18 23:09:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > No dobrze, ale te 10nm to jeden tranzystor...
    > A ile tranzystorów potrzebne jest aby zrobić układ mnożący lub sumator?

    Sumator? To takie akwarium, co się w nim wąsate ryby trzyma?
    W układzie mnożącym, trzeba zadbać żeby ikra miała się do czego
    przyklejać. Czy to się robi na tranzystorach, tego nie wiem.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-12-19 00:34:23
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 18.12.2010 23:48, Pszemol pisze:
    > "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message

    > No dobrze, ale te 10nm to jeden tranzystor...
    > A ile tranzystorów potrzebne jest aby zrobić układ mnożący lub sumator?
    Nie układ mnożący a multiplekser.
    Bramki:
    OR - 6 tranzystorów
    XOR - 6 tranzystorów
    NAND - 4 tranzystory
    NOT - 2 tranzystory
    AND - 6 tranzystorów

    mux o 4 wejściach(chociaż podejrzewam, że na komórkach zrobili 2 wejściowy):
    dekoder 2/4 - 4*AND + 2*NOT=24+4=28 tranzystorów
    4 bramki AND = 4*6 = 24
    jedna bramka OR o 4 wejściach - 3 bramki OR = 3*6=18
    28+24+18 = 70 tranzystorów

    Sumator 1 bitowy z przeniesieniem:
    2*AND = 2*6=12
    3*OR = 3*6 = 18
    4*NOT = 4*2 =8
    12+18+8 = 38 tranzystorów

    Jedna komórka była 1000 razy większa, jeżeli chodzi o średnicę - no to w
    jej objętości ile się takich układów zmieści?

    Michoo

  • 9. Data: 2010-12-19 01:03:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    >
    > Jedna komórka była 1000 razy większa, jeżeli chodzi o średnicę - no to w
    > jej objętości ile się takich układów zmieści?

    Nie mówię że wychodzi na to samo tylko porównanie było nie fair
    bo ciężko cały układ logiczny porównywać do jednego tranzystora.

  • 10. Data: 2010-12-19 13:38:13
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.12.2010 02:03, Pszemol pisze:
    > "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message
    [...]
    [...]
    [...]
    > Nie mówię że wychodzi na to samo tylko porównanie było nie fair
    > bo ciężko cały układ logiczny porównywać do jednego tranzystora.
    No to liczymy - tranzystor będzie miał powiedzmy 30nm (10nm to oidp
    szerokość bramy) 70 tranzystorów w rządku ma 2100nm=2.1um długości, 30nm
    szerokości i 5nm grubości. Do tego dochodzą kolejne warstwy interconnect
    - izolator+miedź to (strzelam z głowy, nie chce mi się szukać) powiedzmy
    15nm. Dajemy 4 warstwy, żeby to wszystko połączyć - 65nm grubości. I to
    są wymiary całego układu.

    Nie wiem jak robili układy na drożdżach, ale bramka and to będą pewnie
    2..3 komórki. My mamy gotowy układ o długości równej połowie średnicy
    jednej komórki i pozostałych wymiarach nieporównywalnie mniejszych.

    Michoo