  • 1. Data: 2012-06-01 20:49:31
    Temat: noindex dla fragmentu strony
    Od: Konrad Karpieszuk <k...@g...pl>

    witam

    czy wymyslono juz (i wyszukiwarki to respektują) aby sprawic by jakis
    fragment strony (div, p...) nie byl indeksowany? jest juz jakis atrybut
    do tego, czy nadal trzeba kombinowac?

    kombinacje jakie znam to:
    - uzycie JS do wpisania w dany element zawartosci, ktora ma byc nie
    indeksowana
    - zawartosc w postaci obrazka
    - zawartosc iframe i ten iframe ma miec meta noindex

    2 pierwsze to kiepskie rozwiazania z uwagi na osoby niewidome. ostatni
    jest lepszy ale nie wiem czy wyszukiwarki jednak takiej ramki nie
    zaindeksują

    --
    pozdrawiam, Konrad Karpieszuk
    http://tradematik.pl - wtyczka do WordPress

  • 2. Data: 2012-06-02 08:53:30
    Temat: Re: noindex dla fragmentu strony
    Od: Kapsel <k...@o...pl>

    Fri, 1 Jun 2012 18:49:31 +0000 (UTC), Konrad Karpieszuk napisał(a):

    > czy wymyslono juz (i wyszukiwarki to respektują) aby sprawic by jakis
    > fragment strony (div, p...) nie byl indeksowany? jest juz jakis atrybut
    > do tego, czy nadal trzeba kombinowac?

    OIDW coś takiego "z pudełka" nie istnieje.

    Natomiast do listy "tricków" możesz dorzucić np. ograniczenie wyświetlania
    części treści wyłącznie dla zalogowanych (są fajne pluginy do WP - kto
    zalogowany ma treść, kto nie - w tym Google :) - ma info żeby się
    zalogować, a artykuł leci sobie dalej).

    I jeszcze - chowanie tekstu w JS jest ryzykowne, bo Google uczy się czytać
    JS i ciężko stwierdzić co zadziała, a co nie, ani jak będzie z tym za rok.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 3. Data: 2012-06-02 09:05:12
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Fri, 1 Jun 2012 18:49:31 +0000 (UTC), Konrad Karpieszuk wrote:

> [...]
    >
    > 2 pierwsze to kiepskie rozwiazania z uwagi na osoby niewidome. ostatni
    > jest lepszy ale nie wiem czy wyszukiwarki jednak takiej ramki nie

    A co z "nie pokazuj robotom treści innej niż użytkownikom"?

    --
    M.G.

  • 4. Data: 2012-06-02 10:22:41
    Od: Kapsel <k...@o...pl>

    Sat, 2 Jun 2012 09:05:12 +0200, M.G. napisał(a):

    > A co z "nie pokazuj robotom treści innej niż użytkownikom"?

    Ależ to zostanie spełnione, treść nie jest różna, ograniczamy tylko
    dostępność do niej.

    Wyszukiwarki walczą z odwrotną sytuacją, gdy robot dostaje treść, której
    nie dostaje użytkownik (najczęściej chodzi tu o kwestie SEO, gdzie na siłę
    ktoś chce zrobić tekst relewantny z zapytaniem i nie wygląda to dobrze gdy
    użytkownik zobaczy).

    Ukrywanie treści przed robotami może być problematyczne chyba tylko wtedy
    gdy to są jakieś rzeczy "dla dorosłych". Wtedy robot nie może tego
    prawidłowo wykryć (oczywiście i tak nie zawsze umie), przez co witryna
    mogłaby trafić do indeksu który nie powinien tych treści zawierać.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 5. Data: 2012-06-02 10:40:57
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Sat, 2 Jun 2012 10:22:41 +0200, Kapsel wrote:

> [...]
    > prawidłowo wykryć (oczywiście i tak nie zawsze umie), przez co witryna
    > mogłaby trafić do indeksu który nie powinien tych treści zawierać.

    Chwileczkę, jeśli zadaniem robota jest indeksowanie treści, a treść
    dostępna jest publicznie (robot może ją zindeksować, użytkownik zaś
    otworzyć bez przechodzenia przez żadną barierę), to chyba powinna się w
    indeksie znaleźć. Przychodzą mi do głowy dwa wyjątki:

    1. Duplikacja treści pomiędzy różnymi URLami, które oznaczają jedynie np.
    wyświetlenie tego samego produktu w dwóch różnych widokach. Ale od tego są
    odpowiednie mechanizmy.

    2. Treść dostępna po zalogowaniu (fora, aplikacje webowe). To też nie jest
    problem, bo robot się nie powinien móc zalogować.

    --
    M.G.

  • 6. Data: 2012-06-02 11:21:04
    Od: Kapsel <k...@o...pl>

    Sat, 2 Jun 2012 10:40:57 +0200, M.G. napisał(a):

> [...]
    > dostępna jest publicznie (robot może ją zindeksować, użytkownik zaś
    > otworzyć bez przechodzenia przez żadną barierę), to chyba powinna się w

    Wszystko się zgadza, ale niekiedy z jakichś przyczyn właściciel treści może
    nie chcieć, aby były dostępne w wyszukiwarkach.
    Google i inne topowe wyszukiwarki respektują przecież bez problemu
    znaczniki noindex i blokady w robots.txt.
    To pierwsze nawet nie zabrania robotowi możliwości czytania treści, a
    jedynie utrzymywania jej w indeksie :)

    Problem jest jednak taki, że jeśli z jakichś powodów nie chcielibyśmy na
    pojedynczej podstronie udostępniać wybranych danych dla wyszukiwarek, to
    taki gotowy znacznik nie istnieje.

> [...]
    > wyświetlenie tego samego produktu w dwóch różnych widokach. Ale od tego są

    O duplikaty wyszukiwarki dbają same (choć średnio im wychodzi), a webmaster
    może rozwiązać problemy z nimi bez blokowania dostępu do samych treści jak
    sam zauważasz. W sumie więc nie dotyczy to naszej dyskusji ;)

    > 2. Treść dostępna po zalogowaniu (fora, aplikacje webowe). To też nie jest
    > problem, bo robot się nie powinien móc zalogować.

    Oczywiście :)

    Natomiast ten element jest wykorzystywany czasem w sposób niezgodny z
    założeniami wyszukiwarek i tu mamy już realny problem gdzie można
    "podpaść".
    Rzecz tyczy się sytuacji, gdy udostępnimy robotom treści na forum, a
    użytkownikom ograniczymy dostęp do nich przez wymóg logowania (często
    połączonego z płatnymi kontami). Za to często się leci z indeksu :)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net