  • 1. Data: 2006-09-06 08:15:11
    Temat: nowe prawo
    Od: wer <b...@n...pl>

    Jak zwykle bedzie wesolo. Moze byc juz od pazdziernika, archiwizacja
    maili, sms-ow, logow polaczen przez 5 lat. I jak zwykle zaplaci
    uzytkownik wyzsza cena za usluge.

    Tak sobie pomyslalem, ze mozna bedzie zaskarzyc te ustawe do Trybunalu
    Konstytucyjnego, poniewaz poczta polska nie ma obowiazku notowania kto
    do kogo wyslal jaki list, firmy kurierskie tez. Zachodzi wiec nierownosc
    podmiotow wobec prawa. A podmioty swiadcza podobne uslugi, przesylanie
    informacji na odleglosc.

    Jestem ciekaw tez jak szeroko bedzie rozumiany operator
    telekomunikacyjny, czy Ci co dostarczaja lacza, czy tez firmy
    hostingowe. I jak szybko wejdzie zakaz uzywania pgp?

    --
    wer

    nie odpisuj na adres b...@n...pl
    wlasciwy adres a...@o...pl

    Jestem przeciwnikiem kary smierci, ale dla przykladu powinno sie
    powiesic 100 spamerow w miejscach publicznych.

  • 2. Data: 2006-09-06 08:23:50
    Temat: nowe prawo - raz jeszcze - nowy przepis
    Od: wer <b...@n...pl>

    Tresc proponowanej zmiany, za strona sejmowa, druk nr 681:

    Art. 1.
    W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr
    171, poz. 1800, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 267,
    poz. 2258 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 66 i Nr 104, poz. 708 i 711) w art.
    165 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    ,,1. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie
    dostępnych usług telekomunikacyjnych przetwarzajacy dane transmisyjne
    dotyczace abonentów i użytkowników koncowych jest obowiazany, z uwagi na
    realizację przez uprawnione organy zadan i obowiazków na rzecz
    obronności, bezpieczenstwa panstwa oraz bezpieczenstwa i porzadku
    publicznego, dane te przechowywć przez okres 5 lat. Obowiazek uważa się
    za wykonany w przypadku gdy zaprzestajacy działalności operator
    publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych
    usług telekomunikacyjnych przekaże do przechowywania dane transmisyjne
    innemu operatorowi publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy
    publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Po upływie tego okresu,
    dane transmisyjne sa usuwane lub anonimizowane przez operatora
    publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcę publicznie dostępnych
    usług telekomunikacyjnych, którzy je przechowuja. Operator publicznej
    sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług
    telekomunikacyjnych przechowujacy dane transmisyjne jest obowiazany
    dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony bezpieczenstwa i
    poufności tych danych oraz interesów osób, których dane dotycza.".

    Sorry, za skaszanione kodowanie, ale nie chce mi sie przepisywac, a
    dokumenty na stronie sejmu sa w popularnym formacie worda :(

  • 3. Data: 2006-09-06 08:47:06
    Temat: Re: nowe prawo - raz jeszcze - nowy przepis
    Od: Ponure Zacietrzewienie <t...@b...pl>

    wer <b...@n...pl> wrote:
> [...]
    > obronności, bezpieczenstwa panstwa oraz bezpieczenstwa i porzadku
    > publicznego, dane te przechowywć przez okres 5 lat. [..]

    Czy 'dane transmisyjne' to nie przypadkiem po prostu metadane w rodzaju
    kto, kiedy i do kogo?

    [..]

    --
    If you cut off my head, what would I say? Me and my head, or me and my body?

  • 4. Data: 2006-09-06 08:58:44
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Ponure Zacietrzewienie napisał:

    > Czy 'dane transmisyjne' to nie przypadkiem po prostu metadane w rodzaju
    > kto, kiedy i do kogo?

    Dokładnie. Cytat z ustawy: "dane transmisyjne oznaczają dane
    przetwarzane dla celów przekazywania komunikatów w sieciach
    telekomunikacyjnych lub naliczania opłat za usługi telekomunikacyjne, w
    tym dane lokalizacyjne, które oznaczają wszelkie dane przetwarzane w
    sieci telekomunikacyjnej wskazujące położenie geograficzne urządzenia
    końcowego użytkownika publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych".

    M.

  • 5. Data: 2006-09-06 19:26:55
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    wer <b...@n...pl> wrote:

> [...]
    > innemu operatorowi publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy
    > publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Po upływie tego okresu,

    Czy jeśli po 5 latach przechowywania danych pojawią się trudności
    z ich odczytaniem (nośniki nie są wieczne, 5 lat to jednak kawał
    czasu) - obowiązek został wykonany? Dane są przechowywane, tylko
    ich odzyskanie może wymagać nieco pracy...

    Jak w praktyce ma wyglądać przekazywanie danych do przechowywania
    innemu operatorowi po zaprzestaniu działalności - czy ktoś jest
    zobowiązany je przyjąć? Czy po prostu należy wysłać paczkę pełną
    zapisanych CD-R na adres przedsiębiorcy wyznaczonego i przechowywać
    dowód nadania przez 5 lat?

    Poniżej jest jeszcze o przechowywaniu treści (!) e-maili i SMS-ów -
    prawda to, czy na razie jeszcze nie całkiem upadli na głowę?

    http://serwisy.gazeta.pl/metro/1,50145,3598096.html

    Kiedy szyfrowanie stanie się przestępstwem?

    Marek

  • 6. Data: 2006-09-06 20:21:57
    Od: r...@g...com (robert j. wozny)

    "Sied@r" <s...@d...lub.pl> writes:

    > Latwo powiedziec logowac poczte przez 5 lat (z zalacznikami ?) to w
    > przypadku duzych firm hostingowych moze byc kilkadziesiat, lub kilkaset GB
    > - poki co sobie nie wyobrazam tego.

    miesięcznie czy tygodniowo ?

    -- r.

  • 7. Data: 2006-09-06 20:22:11
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

> [...]
    >
    > http://serwisy.gazeta.pl/metro/1,50145,3598096.html
    >
    > Kiedy szyfrowanie stanie się przestępstwem?

    tak bedzie sie klientom zakladac skrzynki na Goggle.

    obecnie nie wyobrazam sobie jak logowac przez 5 lat - poczte ( logi
    jeszcze ujdzie)

    Dzis przysluchiwalem sie chwile obradom sejmu na temat ustawy - ktora ma
    chronic dzieci przed nieodpowiednia trescia.

    Wychodzilo by na to ze kazda wiadomosc - przed 23.00 trzeba by
    przepuszczac przez ojca prowadzacego - ktory by ocenial czy czasem nie
    jest demoralizujaca dla mlodziezy, ktora moze przypadkiem czyta polipa.

    Jedna z poslanek zdaje sie ze PO - fajnie to okreslila. - serwery
    poczty, www itp. nalezaloby wlaczac w Polsce dopiero po 23.00 (tak
    okreslili zakres mediow ze Internet jak najabardziej sie zaliczal pod
    ustawe).

    Dla mnie to troche idiotyzm - ktos kto pisze te ustawy nie ma zielonego
    pojecia o rozwiazaniach technicznych jakie sie z tym wiaza.

    Latwo powiedziec logowac poczte przez 5 lat (z zalacznikami ?) to w
    przypadku duzych firm hostingowych moze byc kilkadziesiat, lub kilkaset
    GB - poki co sobie nie wyobrazam tego.

    Oni chyba mysla ze Swistak siedzi i zawija w te sreberka.

    Ale nic pozyjemy zobaczymy.

  • 8. Data: 2006-09-06 20:38:50
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    robert j. wozny napisał(a):

    > miesięcznie czy tygodniowo ?
    >
    > -- r.
    na koncu jezyka mialem : dziennie - gdzies mi umklo w ferworze
    przelewania mysli na klawiature.

  • 9. Data: 2006-09-06 20:58:43
    Od: Jakub Klausa <j...@b...pl>

    Sied@r <s...@d...lub.pl> wrote:

    Sr => Dla mnie to troche idiotyzm - ktos kto pisze te ustawy nie ma zielonego
    Sr => pojecia o rozwiazaniach technicznych jakie sie z tym wiaza.

    Bo ONI piszą ustawy a nie procedury przechowywania danych ;>

    Ich agenda jest nieco inna niż Twoja - ONI zdobywają elektorat (vide 'jak
    polityk mówi, że daje, to mówi'), a Ty klientów. ICH nie obchodzą koszty,
    bo to nie swoimi pieniędzmi (bo do tego sprowadza się problem tak naprawdę)
    opłacają realizację tych pomysłów ;>.

    Ciebie niepokoją ewentualne koszty dostosowania się do wymogów takich
    przepisów - a co z wpływem tych przepisów na prywatność, zagadnienia
    związane z bezpieczeństwem i pokrewne?

    Kuba
    --
    Jakub Klausa, JK762-RIPE, j...@b...pl
    * 332 Topic for #cisco is <[Hyd]> anyway, nice stuff those RFCs *

  • 10. Data: 2006-09-06 21:09:54
    Od: Ponure Zacietrzewienie <t...@b...pl>

    Sied@r <s...@d...lub.pl> wrote:
> [...]

    Hej, miski - na drugi raz sprawdzcie zrodlo zamiast uprawiac slashdotyzm.

    Ustawa:

    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU20041711800

    Projekt poprawki:

    http://orka.sejm.gov.pl/Druki5ka.nsf/wgdruku/681

    Nie ma nic o przechowywaniu _tresci_. Jedynie logi.

> [...]
    > GB - poki co sobie nie wyobrazam tego.
    >
    > Oni chyba mysla ze Swistak siedzi i zawija w te sreberka.

    To nie oni - to dziennikarze. Poprawka nie mowi nic o logowaniu tresci.

    --
    If you cut off my head, what would I say? Me and my head, or me and my body?