  • 11. Data: 2014-09-17 15:54:29
    Temat: Re: opozniony led
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 17 września 2014 14:46:07 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > "bartekltg"

    > Ktoś kiedyś tu przekonywał, że tego nie widać.
    >

    > Robert

    Bo nie widać. W kinie są 24 klatki na sekundę i nie widać.

  • 12. Data: 2014-09-17 16:09:12
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 17 września 2014 15:33:19 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:

    > I w czym ci to przeszkadza?
    >
    > �ar�wki LED wy�szej klasy tak maj�.
    >
    > Za to nie majďż˝ efektu stroboskopowego.
    >
    > Nie migoc� i nie m�cz� wzroku tak bardzo jak badziewiaste.
    >
    > �wiadomym migotanie bardziej przeszkadza ni� op�nienia zap�onu.

    Weź białą diodę, zasil ją jak pan Bóg przykazał i niech będzie do niej podłączony
    kondensator 10 mikro faradów. W ciemności wyłącz i obserwuj ile ona będzie na tym
    malutkim kondensatorze świeciła. W ciemności przez kilkadziesiąt sekund będziesz mógł
    ja wskazać palcem.

  • 13. Data: 2014-09-17 16:22:43
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.09.2014 um 15:54 schrieb Zachariasz Dorożyński:

    > Bo nie widać. W kinie są 24 klatki na sekundę i nie widać.

    Widać, ale nie kolory, tylko czarno-białe kontrasty. Pręciki są dość
    szybkie. Niektóre osoby widzą mruganie nawet powyżej 100Hz. Dlatego w
    kinach stosuje się obecnie wyższe częstotliwości, często klatki są
    powtarzane kilkakrotnie.

    Waldek

  • 14. Data: 2014-09-17 16:34:30
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 17.09.2014 15:54, Zachariasz Dorożyński wrote:

    > Bo nie widać. W kinie są 24 klatki na sekundę i nie widać.

    Nie wysiedziałbyś w kinie na 24 mrugnięciach na sekundę przy
    współczesnym, czyli dwugodzinnym filmie.

    Tak jak już powiedział waldemar, obraz ma te 24 klatki na sekundę,
    ale częstotliwość odświeżania jest znacznie wyższa.
    http://www.kinekspert.com.pl/kino-cyfrowe/projekcja-
    3d,3,22,p.html
    Też 72 Hz, jak przyzwoity CRT:-)

    Z widzeniem 24 klatek na sekundę też różnie bywa. Młode pokolenie,
    powiedzmy do 30 z hakiem nagrało się w quake czy CS i się
    nieco wyczuliła:)
    W kinie choćby sceny gdzie kamera obraca się, czyli cała tło
    się porusza, są niewyraźne (gorsze, niż gdy obraz był statyczny).

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2014-09-17 16:47:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości
    >Nie wysiedziałbyś w kinie na 24 mrugnięciach na sekundę przy
    >współczesnym, czyli dwugodzinnym filmie.

    A kiedys sie dalo ?

    >Tak jak już powiedział waldemar, obraz ma te 24 klatki na sekundę,
    >ale częstotliwość odświeżania jest znacznie wyższa.
> [...]

    W tych na tasme bylo chyba 48.
    Z tym ze to bardziej skomplikowane, bo niby miga 48Hz, ale tresc
    zmienia sie 24Hz.
    No dobra - zmiany tresci sa stosunkowo niewielkie, a oko jak widac
    bardzo dobrze to uplynnia.

    >Z widzeniem 24 klatek na sekundę też różnie bywa. Młode pokolenie,
    >powiedzmy do 30 z hakiem nagrało się w quake czy CS i się
    >nieco wyczuliła:)

    Z tym ze tam byla podobna sprawa - 30 nowych obrazow na sekunde, ale
    monitor przelatuje 60 czy 70 razy i dwa razy wyswietla to samo.

    Ja jestem dosc odporny i w starych czasach wolalem pracowac np na 48Hz
    bez przeplotu niz 70Hz z przeplotem.
    Miganie mi nie przeszkadzalo, przeplot dostrzegalem natychmiast.

    No i to sie tyczy CRT, LCD w zasadzie nie miga.

    >W kinie choćby sceny gdzie kamera obraca się, czyli cała tło
    >się porusza, są niewyraźne (gorsze, niż gdy obraz był statyczny).

    Ba, chyba nawet sa programy ulepszajace jakosc video z komputera w ten
    sposob ze rozmazuja poszczegolne klatki w kierunku ruchu.

    J.

  • 16. Data: 2014-09-17 16:48:12
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 17 września 2014 16:22:43 UTC+2 użytkownik Waldemar napisał:

    > Wida�, ale nie kolory, tylko czarno-bia�e kontrasty. Pr�ciki s� do��
    >
    > szybkie. Niekt�re osoby widz� mruganie nawet powy�ej 100Hz. Dlatego w
    >
    > kinach stosuje si� obecnie wy�sze cz�stotliwo�ci, cz�sto klatki s�
    >
    > powtarzane kilkakrotnie.
    >

    > Waldek

    Żebym nie miał kontaktu z profesjonalnym filmem to bym Ci uwierzył. A że mam to mogę
    tylko napisać "pierdolicie hipolicie". Kinowy projektor cyfrowy odtwarza to co
    dostanie na dysku. A na dysku 24 albo 25 klatek na sekundę. Żeby było śmieszniej to
    standardem jest wyświetlanie w kinach z takich cyfrowymi projektorami obrazu o
    rozdzielczości o kilka procent większej niż ma telewizor fhd.

  • 17. Data: 2014-09-17 16:54:05
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2014-09-17 15:54, Zachariasz Dorożyński pisze:

    > Bo nie widać. W kinie są 24 klatki na sekundę i nie widać.

    W kinie dana klatka wyświetlana jest 3 razy - daje to 3*24=72 Hz

    Ale ja pamiętam monitory CRT, gdzie byłem w stanie dostrzec migotanie
    przy 75Hz. Dopiero 85Hz uważałem za stabilne.

  • 18. Data: 2014-09-17 16:58:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości

    >I w czym ci to przeszkadza?

    Wlaczam i ciemnosc widze. Wiec siegam do wylacznika i wlaczam jeszcze
    raz.
    Albo sie udaje po latarke aby wymienic zarowke ... a tu sie nagle
    zapala.

    Z czasem sie pewnie przyzwyczaje, do diesla sie przyzwyczailem ...

    >Żarówki LED wyższej klasy tak mają.

    Hm, 12zl, to jest raczej niska klasa
    Promocja w Leclerc, 8W 700lm, swieci dosc dobrze, nic tylko brac ...
    ale to opoznienie ...

    >Za to nie mają efektu stroboskopowego.
    >Nie migocą i nie męczą wzroku tak bardzo jak badziewiaste.

    IMO jedno z drugim nie ma nic wspolnego.

    >Świadomym migotanie bardziej przeszkadza niż opóźnienia zapłonu.

    Obok mam Ledare z Ikei - zapalaja sie blyskawicznie (nie wszystkie), i
    nie zauwazam aby migaly.

    J.

  • 19. Data: 2014-09-17 17:00:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 17.09.2014 13:52, J.F. wrote:

    >Żeby nie mrugało 100Hz. Sam zauważyłeś, że diody są dość szybkie.

    Mowisz ? To nie jest stopniowe narastanie, to jest pstryk, czekamy,
    czekamy i nagle swieci pelna moca.
    No i gasna blyskawicznie :-)

    J.

  • 20. Data: 2014-09-17 17:06:10
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 17.09.2014 16:47, J.F. wrote:

    > A kiedys sie dalo ?

    Ludzie byli twardsi ;-)

    3d,3,22,p.html

    > W tych na tasme bylo chyba 48.
    > Z tym ze to bardziej skomplikowane, bo niby miga 48Hz, ale tresc zmienia
    > sie 24Hz.

    Odpal sobie jakikolwiek film na komputerze. Masz ok 30 klatek na
    sekundę 'zmiany kreści', a monitor odświeża się, zależnie jaki masz,
    70-120. A teraz dodaj to tego stroboskop 24Hz ;-)

    > No dobra - zmiany tresci sa stosunkowo niewielkie, a oko jak widac
    > bardzo dobrze to uplynnia.

    Jest to dolna granica upłynniania. Ale tu zupełnie oobne zjawisko,
    odbieranie dwóch klatek jako płynnego przejścia, a widzenie mrugania.

    > Z tym ze tam byla podobna sprawa - 30 nowych obrazow na sekunde, ale
    > monitor przelatuje 60 czy 70 razy i dwa razy wyswietla to samo.

    Oczywiście. Ale tu już mówie o obrazach. Specjalnie wymieniłam
    strzelani, bo tam widzisz różnicę, czy masz 30fps, czy 50.
    na 30 ciężko w coś trafic;-)

> [...]
    > Miganie mi nie przeszkadzalo, przeplot dostrzegalem natychmiast.
    >
    > No i to sie tyczy CRT, LCD w zasadzie nie miga.

    Raczej tego, że LCD mają domyślnie wyższą częstość odświeżania.
    Wymusisz 60, zobaczysz (jak nie Ty, to żona/dziecko).

    > Ba, chyba nawet sa programy ulepszajace jakosc video z komputera w ten
    > sposob ze rozmazuja poszczegolne klatki w kierunku ruchu.

    "Polepszają"

    pzdr
    bartekltg