  • 1. Data: 2014-09-16 17:07:31
    Temat: nowa lodowka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://wccftech.com/cryogenic-onchip-cooling-reduces
    -power-10x-brings-temperatures-228c/

    Nie bardzo rozumiem - czy chip sie naprawde chlodzi, czy tylko
    elektrony w nim chlodne, ale nowa jakosc nam chyba grozi.

    J.

  • 2. Data: 2014-09-16 18:46:28
    Temat: Re: nowa lodowka
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-09-16 17:07, J.F. pisze:
> [...]
    >

    > Nie bardzo rozumiem - czy chip sie naprawde chlodzi, czy tylko elektrony
    > w nim chlodne, ale nowa jakosc nam chyba grozi.

    Pachnie demonem Maxwella ;-)

    P.P.

  • 3. Data: 2014-09-16 19:35:48
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 16.09.2014 17:07, J.F. wrote:
> [...]
    >

    > Nie bardzo rozumiem - czy chip sie naprawde chlodzi, czy tylko elektrony
    > w nim chlodne, ale nowa jakosc nam chyba grozi.

    Niestety jak zwykle pismaki przekręcili wszystko do góry nogami.
    Przeczytałem źródło, czyli artykuł w Nature i nie mam pojęcia skąd
    wytrzasnęli informacje o tym, że "chip się chłodzi do -228st.C". Tak jak
    się domyślasz, tylko "elektrony są chłodne", znaczy się studnia kwantowa
    przepuszcza ze źródła do drenu przez kropkę kwantową elektrony o ściśle
    określonej, niskiej energii, dlatego się ten biedak po drodze o nic nie
    rozbija i nie grzeje struktury. Ale jak już przeleci przez te dziurę
    walnie w coś w drenie, więc koniec końców i tak swoją niewielką energią
    podgrzeje dren. Nowa jakoś polega na tym, że się grzeje znacznie mniej,
    ale do chłodzenia czegokolwiek jest temu jeszcze baaaaardzo daleko.
    Zresztą sami naukowcy w podsumowaniu przewidują, że może da się z tego
    zrobić mniej grzejące się elementy. Na pewno magicznych "pochłaniaczy
    ciepła" a'la free energy z tego nie zrobimy.

    BTW w lampie elektronowej gdyby nie grzejnik i trochę zbyt szybkich
    elektronów rozwalających łeb o anodę to też by się prawie nic nie
    grzało, tylko jak inaczej (i sensownie!) zmusić te dziady żeby wyleciały
    z katody?

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2014-09-17 09:41:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 16.09.2014 19:35, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > elektronów rozwalających łeb o anodę to też by się prawie nic nie
    > grzało, tylko jak inaczej (i sensownie!) zmusić te dziady żeby wyleciały

    Nakazem eksmisji? ;)

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 5. Data: 2014-09-17 10:40:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jakub Rakus wrote:

> [...]
    > elektronów rozwalających łeb o anodę to też by się prawie nic nie
    > grzało, tylko jak inaczej (i sensownie!) zmusić te dziady żeby wyleciały

    Fotokatoda + dioda laserowa? :->

    Szczerze mówiąc, to nie wiem, czy w dzisiejszych czasach to
    jest _aż tak_ bezsensowne. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-09-17 13:28:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    Jakub Rakus wrote:
> [...]

    ... problem w napieciu anodowym, zarzoną anode da sie w lampie uzyskac
    :-)

    Ha, w sumie sobie cos przypomnialem ... to na jakiej zasadzie dziala
    pentoda, ze w ogole dziala ?
    Co z tego ze trzecia siatka ma potencjal 0, skoro do anody i tak sie
    rozpedza ?

    >Fotokatoda + dioda laserowa? :->
    >Szczerze mówiąc, to nie wiem, czy w dzisiejszych czasach to jest _aż
    >tak_ bezsensowne. :-)

    Moze miec jedna wade - chyba dosc istotne jest aby emitowane elektrony
    mialy jakis szeroki rozklad energii, a wiec nie laser, ale dioda UV.

    Tzn. istotne dla zastosowan analogowych, bo dla cyfrowych moze wlasnie
    lepszy laser :-)

    Zas w dzisiejszych czasach to katody moga emitowac na efekcie
    tunelowym/polowym.

    J.

  • 7. Data: 2014-09-17 20:59:07
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-09-17 13:28, J.F. pisze:

    > ... problem w napieciu anodowym, zarzoną anode da sie w lampie uzyskac :-)
    Uzyskać się do tylko po co :) elektrony do katody nie polecą.

    > Ha, w sumie sobie cos przypomnialem ... to na jakiej zasadzie dziala
    > pentoda, ze w ogole dziala ?
    > Co z tego ze trzecia siatka ma potencjal 0, skoro do anody i tak sie
    > rozpedza ?
    A rozbierałeś kiedyś lampę? bo ja tak, ta siatka jest bardzo rzadka
    w stosunku do pozostałych siatek, więc całkiem sporo elektronów do anody
    dociera.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 8. Data: 2014-09-17 21:15:50
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 17.09.2014 10:40, Piotr Wyderski wrote:

    > Fotokatoda + dioda laserowa? :->

    Ale to się też będzie cholernie grzało, jaka jest sprawność takiej diody?

    > Szczerze mówiąc, to nie wiem, czy w dzisiejszych czasach to
    > jest _aż tak_ bezsensowne. :-)

    No było tu niedawno o nowince w postaci tranzystorów z próżniowym kanałem.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2014-09-17 21:46:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Sep 2014 20:59:07 +0200, janusz_k napisał(a):

    > Uzyskać się do tylko po co :) elektrony do katody nie polecą.

    To potrafi mimichodem wyjsc :-)

    > A rozbierałeś kiedyś lampę? bo ja tak, ta siatka jest bardzo rzadka
    > w stosunku do pozostałych siatek, więc całkiem sporo elektronów do anody
    > dociera.

    Jak to siatka. Ale nie rozumiem jednego - jej cel to powstrzymanie
    emisji wtornej z anody, ale co z tego ze ona elektrony spowolni, jesli
    za nia znow sie rozpedza i to tak samo jakby jej nie bylo ?

    J.

  • 10. Data: 2014-09-17 22:05:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Sep 2014 13:28:16 +0200, J.F. napisał(a):

    > Ha, w sumie sobie cos przypomnialem ... to na jakiej zasadzie dziala
    > pentoda, ze w ogole dziala ?
    > Co z tego ze trzecia siatka ma potencjal 0, skoro do anody i tak sie
    > rozpedza ?

    Neutralizuje elektrony wtórne wybite z anody OIDP :) poprzez odpowiednie
    ukształtowanie pola.
    --
    Jacek