  • 71. Data: 2014-09-18 18:40:16
    Temat: Re: opozniony led
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 18.09.2014 um 13:24 schrieb Adam:
> [...]

    Co do czułości oka na częstotliwości >>25Hz (czasami powyżej 100Hz) to
    możesz mi wierzyć. A jak nie wierzysz, to poczytaj literaturę fachową.
    Zajmowałem się tym jakieś 25 lat ;-).

    > Projektory taśmowe 35mm wyświetlają każdą klatkę dwukrotnie. I to nie
    > tylko współczesne, nawet nie stare AP-5 z okresu powojennego, ale
    > jeszcze starsze też.
    >
    > Projektory cyfrowe "lepsze" mają rozdzielczość 4K - więc tych procentów
    > jest trochę więcej niż "trochę" względem FHD ;)

    W "naszych" kinach są już projektory (i dyski) z 48 i 96 fps, 4K i 8K.
    Nawet jak materiał ma 24 czy 25 fps, to projektory mogą (acz nie muszą)
    wyświetlać klatki dwu- lub czterokrotnie. Projektory dostosowane do
    wyższych częstotliwości muszą tak robić, bo by mrugało przy dużych
    powierzchniach bieli. Starsze projektory cyfrowe były bardziej zwłoczne
    (jak monitory) i tego robić nie muszą.

    Waldek

  • 72. Data: 2014-09-18 19:03:55
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Michał Lankosz pisze:
    [..]
    > Ciekaw jestem, czy wszystkie mają mostek. Można oszczędzić i dać jedną
    > diodę - antyrównolegle do łańcuszka LEDów.

    Jak będzie jedna dioda to kondensator szeregowy nigdy się nie rozładuje,
    "ledówka" zaświeci tylko przez jeden półokres napięcia sieci.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 73. Data: 2014-09-18 19:09:36
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zachariasz Dorożyński pisze:
    [..]
    > Nie możesz widzieć stu mrugnięć na sekundę diody w której świeci luminofor,
    zasilanej przebiegiem bardzo podobnym do trapezu o bardzo dużym współczynniku
    wypełnienia i jeszcze w komplecie jest równoległy kondensator wygładzający. Jeśli
    aparat fotograficzny i kamera tego nie widzą to człowiek nie ma szans. Kamery i
    aparaty doskonale widzą światło z metalohalogenów i innych źródeł zasilanych z sieci.
    Widzą że są okresy czasu w których nie ma łuku. I jest ciemno i świecą tylko
    rozgrzane elementy. Dlatego w przypadkach w których świeci łuk a nie ma luminoforu
    źródła światła zasilane są z przetwornic podwyższających częstotliwość. Zwykłą
    ledówka ze sklepu przy filmowaniu nie sprawia żadnych problemów.

    Moje chińskie ledówki nie mają kondensatora wygładzającego, LEDy dostają
    szpilki i bezpośrednio mrugania nie widać, ale przy jakimkolwiek ruchu
    efekt stroboskopowy jest wręcz "oczojebny"

  • 74. Data: 2014-09-18 19:58:22
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 września 2014 19:09:36 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:
> [...]
    >
    > szpilki i bezpośrednio mrugania nie widać, ale przy jakimkolwiek ruchu
    >
    > efekt stroboskopowy jest wręcz "oczojebny"

    A skąd one dostają szpilki. Te co rozwaliłem bo mi bańki przeszkadzały miały
    kondensator szeregowy robiący za opornik, mostek, kondensator i diody połączone
    szeregowo max 12 sztuk. W takiej konfiguracji wszystko zachowuje się jak ogranicznik
    diodowy. Napięcie zaczyna rosnąć od zera stabilizuje się na napięciu jakie mają
    połączone diody, napięcie spada, jak spadnie poniżej napiecia stabilizacji diod to
    kondensator zaczyna oddawać energię. Czy coś się w elektronice zmieniło że w takim
    układzie szpilki są? Kondensator szeregowy robi za ogranicznik prądu bo opornik by
    się grzał. Jak będzie dobrze dobrana ilość diod to taki układ nie ma prawa mrugać a
    przygasanie związane ze zmianami napięcia w sieci będzie niewidoczne.

  • 75. Data: 2014-09-18 20:09:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 18 Sep 2014 18:03:55 +0100, AlexY napisał(a):
    > Michał Lankosz pisze:
    > [..]
    >
    > Jak będzie jedna dioda to kondensator szeregowy nigdy się nie rozładuje,
    > "ledówka" zaświeci tylko przez jeden półokres napięcia sieci.

    Jedna dioda w jedna strone i LEDy w druga.
    Swiecic bedzie, migac bedzie ... ale jaka oszczednosc :-)

    J.

  • 76. Data: 2014-09-18 20:11:32
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-09-18 19:09, AlexY pisze:
> [...]
    > szpilki i bezpośrednio mrugania nie widać, ale przy jakimkolwiek ruchu
    > efekt stroboskopowy jest wręcz "oczojebny"

    Moje też. Zachariasz widocznie z takimi się nie spotkał i sam nawet nie
    próbował zrobić lampki. Ja robiłem taką nocną na 5050, elektrolita za
    mostkiem dałem i jest "miodzik". Dodatkowo ten kondensator bierze na
    siebie prąd udarowy przy włączaniu do sieci i w ten sposób oszczędza LEDy.

    --
    Michał

  • 77. Data: 2014-09-18 20:16:38
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-09-18 19:03, AlexY pisze:
    > Michał Lankosz pisze:
    > [..]
    >
    > Jak będzie jedna dioda to kondensator szeregowy nigdy się nie rozładuje,
    > "ledówka" zaświeci tylko przez jeden półokres napięcia sieci.

    Antyrównolegle, to znaczy równolegle do LED, ale w przeciwnym kierunku.
    Inaczej - w jedną stronę prąd płynie przez LED, w drugą przez
    prostowniczą. Zrobiłem tak kiedyś wskaźnik w wyłączniku światła, chyba
    lamp ogrodowych.

    --
    Michał

  • 78. Data: 2014-09-18 22:04:05
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 września 2014 20:11:32 UTC+2 użytkownik Michał Lankosz napisał:

> [...]
    >
    > mostkiem dałem i jest "miodzik". Dodatkowo ten kondensator bierze na
    >
    > siebie prąd udarowy przy włączaniu do sieci i w ten sposób oszczędza LEDy.

    Jak bym napisał że się nie spotkałem to bym skłamał, a nie o to chodzi. Spotkałem się
    ale nie w świetlówkach i ledówkach. Może takiego farta mam. Efekt mrugającej diody
    zasilanej z jednej połówki sinusoidy występuje w szczególnych warunkach. Jakiś szybki
    ruch i patrzenie kątem oka. Przy patrzeniu na wprost nie występuje. W świetlówkach i
    ledówkach które mam i miałem też się z nim nie spotkałem.

  • 79. Data: 2014-09-19 19:23:49
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:

    > Jedna dioda w jedna strone i LEDy w druga.
    > Swiecic bedzie, migac bedzie ... ale jaka oszczednosc :-)

    Tylko że to samo co wyświecą diody musiałoby się wydzielić na tej
    nieszczęsnej diodzie.

  • 80. Data: 2014-09-19 19:28:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

> [...]
    świetlówkach i ledówkach które mam i miałem też się z nim nie spotkałem.

    Zamontuj w kuchni przy zlewie i puść wodę. Serio, nie trzeba wysiłku by
    nawet ruch ręką dał odpowiedni efekt, nie żeby to było jakieś krytyczne
    czy upierdliwe, zwyczajnie jest zauważalne, chyba że jest się ślepcem.