  • 11. Data: 2009-04-26 13:16:36
    Temat: Re: pegasus video game :-)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jurij Atarov pisze:

    > Toshiba, Motorola i UMC. Takich firm scalaki u mnie siedzą. Z 6502
    > raczej nie powinno być problemu, ale te procki tak łatwo się nie psuły

    Mimo wszystko tak na wszelki wypadek wolę zrobić rozeznanie w temacie.
    :) Twoim zdaniem gdzie należałoby szukać takich układów jak pamięci RAM
    czy CPU. Z tego co widzę sprzedający na Allegro raczej nie handlują już
    podzespołami takimi jak wspomniany MOS, Zilog Z80 czy Motorola 68000. :)
    Da się jeszcze kupić takie podzespoły niepochodzące z odzysku? Ktoś to
    obecnie produkuje? ;)
    Co pozostaje? Giełda? Jakiś sklep internetowy?

    > poszukałbym przyczyny gdzie indziej.
    > Jasne że warto wyciągnąć, z doświadczenia wiem że dzieciaki w wieku ~5
    > lat mają radochę z zabawy takim sprzętem :)

    Sam chętnie bym się nim pobawił. Ja wiem, że są emulatory (jeden nawet
    mam w Smartfonie) ale mimo tego dobrze byłoby przywrócić to do życia.
    Niby gdzieś w szafie kurzy się inny "Pegasus" ale w wydaniu kompletnie
    pozbawionym smaku. Może ktoś kojarzy PolyStation? ;) Kupione na bazarze
    właściwie z kaprysu pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy zatęskniłem
    za Super Mario. ;)
    Niemniej gdyby dało się uruchomić tego pierwszego, to byłaby dla mnie
    bardzo dobra wiadomość - w końcu to pierwsza konsola w życiu... Ktoś ma
    może jakąś instrukcję wykrywania awarii? Domyślam się, że trzeba zacząć
    od układu zasilania, pomierzyć napięcia itp. Zapewne bez chwilowego
    przecinania ścieżek w tym celu się nie obejdzie?

  • 12. Data: 2009-04-26 18:45:11
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > obecnie produkuje? ;)
    > Co pozostaje? Giełda? Jakiś sklep internetowy?

    Nie mam pojęcia czy są i gdzie. Najlepsze źródło to inne stare zepsute
    pegasusy. W moim wypadku pewnie co trzeci znajomy ma coś takiego w
    szafie ;) Jak popytasz, to może akurat ktoś Ci sprezentuje takiego dawcę.

    > Sam chętnie bym się nim pobawił. Ja wiem, że są emulatory (jeden nawet
    > mam w Smartfonie) ale mimo tego dobrze byłoby przywrócić to do życia.

    Imho granie na emulatorze nie daje tak dużej frajdy jak na prawdziwym
    sprzęcie. Oczywiście emulatory mają całą masę innych zalet i dobrze że
    istnieją.

> [...]
    > od układu zasilania, pomierzyć napięcia itp. Zapewne bez chwilowego
    > przecinania ścieżek w tym celu się nie obejdzie?

    Na początek bez żadnego cięcia - zobacz czy masz 5V na wyjściu
    stabilizatora.

    Pozdrawiam!

  • 13. Data: 2009-04-26 19:07:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jurij Atarov pisze:

    > Nie mam pojęcia czy są i gdzie. Najlepsze źródło to inne stare zepsute
    > pegasusy. W moim wypadku pewnie co trzeci znajomy ma coś takiego w
    > szafie ;) Jak popytasz, to może akurat ktoś Ci sprezentuje takiego dawcę.

    Wydaje mi się, że nie będzie tak różowo. Ostatnio znajomy zdziwił się,
    że mam w ogóle działającego Pegasusa z tej późniejszej, mniej
    zaszczytnej "linii". Ten kto miał to albo sprzedał albo zepsuł i
    wyrzucił... :/
    No jeszcze pozostaje kwestia tego, że w niektórych mogą być już
    "glutochipy", podzespoły z demontażu nie są aż tak pewne, a samo
    wylutowywanie tego typu elementów naraża je na uszkodzenie.

    Dlatego wolałbym jednak element względnie "nowy" - tzn. nieużywany.
    Czyżby na pewno nie dało się nigdzie kupić takich CPU? Ja wiem, że teraz
    w amatorskich zastosowaniach królują mikrokontrolery, ale przecież
    jeszcze nie tak dawno temu Z80 czy 68k jako tanie i uniwersalne układy
    były używane do konstruowania rozmaitych sterowników w warunkach
    amatorskich. Czyżby takie procesory kompletnie zniknęły z rynku?

    > Imho granie na emulatorze nie daje tak dużej frajdy jak na prawdziwym
    > sprzęcie. Oczywiście emulatory mają całą masę innych zalet i dobrze że
    > istnieją.

    Pegasusa raczej nie mogę nosić ze sobą w kieszeni. Nie zawsze też chce
    się podpinać do telewizora oryginalną maszynkę, aby z sentymentu pograć
    w Contrę przez pół godziny. Niemniej od jakiegoś czasu planujemy ze
    znajomymi zebranie się większą grupą i zorganizowanie małego turnieju,
    jak za starych, dobrych czasów w szkole podstawowej. ;) Pomyślałem, że
    konsolka w obudowie a'la Famicom o wiele lepiej oddałaby klimat tych
    czasów, niż ta kiczowato wyglądająca podróbka udająca PSX. :)
    gdyby tylko udało się ją naprawić...

    > Na początek bez żadnego cięcia - zobacz czy masz 5V na wyjściu
    > stabilizatora.

    Jeśli nie mam jak mniemam stabilizator do wymiany. ;) A jeśli jednak
    jest? Jest jakiś porządek działania?

  • 14. Data: 2009-04-26 19:15:41
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > były używane do konstruowania rozmaitych sterowników w warunkach
    > amatorskich. Czyżby takie procesory kompletnie zniknęły z rynku?

    Możliwe że są. Trzeba powpisywać poszczególne modele do google i poczytać.

> [...]
    > konsolka w obudowie a'la Famicom o wiele lepiej oddałaby klimat tych
    > czasów, niż ta kiczowato wyglądająca podróbka udająca PSX. :)

    Dzisiaj całe popołudnie grałem z dziewczyną w super mario i galaxiana
    :-) Imho warto podłączyć nawet na godzinę. Dużo tych kabli nie ma.

    > Jeśli nie mam jak mniemam stabilizator do wymiany. ;) A jeśli jednak
    > jest? Jest jakiś porządek działania?

    Następnie upewniłbym się czy jest napięcie na wszystkich scalakach.
    Zacznij mierzyć, nie ma co teoretyzować ;)

  • 15. Data: 2009-04-27 18:30:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, wyjąłem Pegaza z pudła. I niespodzianka: przy złączu zasilania nie
    ma informacji o sposobie podłączenia zasilacza. Mam gdzieś oryginalny,
    ale przez jakiś czas używałem go do zasilania zegara IC zmontowanego z
    zestawu AVT. Wtyczka była lutowana i nie jestem pewien czu polaryzacja
    jest oryginalna. Plus w Pegazusach był w środku czy na zewnątrz? Należą
    one do sprzętu, w którym pomyłka może zaowocować permanentnym spaleniem
    czegoś?

  • 16. Data: 2009-04-27 19:08:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    No i już raczej po zabawie...
    1) Otwarty Pegasus zdradza ślady pewnych ingerencji - parę lutów było
    poprawianych, zapewne podejrzenie zimnego. Wydaje mi się, że chyba
    jakiemuś znajomemu domorosłemu elektronikowi pokazałem maszynkę kiedyś.
    A może to ja? Nawet by się zgadzało sądząc po "technice", prawie jak na
    tamte lata. ;)
    2) Stabilizator daje właściwe napięcie, mamy piękne 5V na wyjściu. Za to
    zasilacze od Pegaza mnie rozczarowały. Powinny dawać 9V. Jeden daje 14,5
    a drugi tylko o 2V mniej. ;)
    3) Dalsze szukanie przyczyny nie ma sensu. To jednak jedna z tych mniej
    wyrafinowanych podróbek. Na PCB poza układem zasilania widzę tylko
    niewyrafinowany modulator, złączę cartridge'a, jeden HD74LS244P, i jeden
    duży układ oznaczony jako UM6561A. Zapewne specjalizowany ukłąd
    mieszczący w sobie całego Pegaza. Obstawiam, że to właśnie jemu odbiło... :/

    Pozostaje się tylko cieszyć, że obciachowy "Poly Station" działa. ;)

  • 17. Data: 2009-04-27 19:44:51
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > jakiemuś znajomemu domorosłemu elektronikowi pokazałem maszynkę kiedyś.
    > A może to ja? Nawet by się zgadzało sądząc po "technice", prawie jak na

    U mnie też są jakieś luty i kabelki, nie wiem skąd, bo pegaz nie był
    mój. Dość starannie wykonane, albo robił to dobry elektronik albo zwinne
    chińskie rączki ;-)

    > 2) Stabilizator daje właściwe napięcie, mamy piękne 5V na wyjściu. Za to
    > zasilacze od Pegaza mnie rozczarowały. Powinny dawać 9V. Jeden daje 14,5
    > a drugi tylko o 2V mniej. ;)

    U mnie też tak jest, nie wiem czemu.

> [...]
    > duży układ oznaczony jako UM6561A. Zapewne specjalizowany ukłąd
    > mieszczący w sobie całego Pegaza. Obstawiam, że to właśnie jemu

    Ten HD74... nie wygląda na jakiś specjalizowany układ, pewnie kosztuje
    grosze, może warto przy okazji większych zakupów elektronicznych też go
    wziąć i spróbować? Obydwa scalaki mają zasilanie?
    Jakie w ogóle zachowuje się ten pegasus?

    > Pozostaje się tylko cieszyć, że obciachowy "Poly Station" działa. ;)

    Dobre i to. Jak masz zdolności i cierpliwość, to możesz spróbować
    przełożyć całą elektronikę z PS do pegasusa ;-)

    Pozdrawiam!

  • 18. Data: 2009-04-28 04:49:40
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Atlantis wrote:
    > 2) Stabilizator daje właściwe napięcie, mamy piękne 5V na wyjściu. Za to
    > zasilacze od Pegaza mnie rozczarowały. Powinny dawać 9V. Jeden daje 14,5
    > a drugi tylko o 2V mniej. ;)

    Po obciazeniu napiecie jest zapewne odpowiednio nizsze. Fakt faktem,
    chinskie zasilacze transformatorowe nawet po obciazeniu lubia dawac wyzsze
    napiecie, co szkodzi podlaczonym do nich urzadzeniom.

    > Pozostaje się tylko cieszyć, że obciachowy "Poly Station" działa. ;)

    Przejdz sie na jakis pchli targ i kup sobie oryginalnego NES-a. :) Wala
    sie to za pare zl. Za niewiele wiecej upolujesz PSX-a albo N64, tez kawal
    historii.

    k,

  • 19. Data: 2009-04-28 07:18:40
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    KILu pisze:

    > Przejdz sie na jakis pchli targ i kup sobie oryginalnego NES-a. :) Wala
    > sie to za pare zl. Za niewiele wiecej upolujesz PSX-a albo N64, tez kawal
    > historii.

    Już raczej nie te czasy, żeby na bazarze trafić na ciekawy sprzęt...

  • 20. Data: 2009-04-28 11:54:53
    Od: vania <v...@i...pl>

    Witam!

    Schemat tu leży http://dendy.migera.ru/nes/g15.html