  • 1. Data: 2013-07-12 11:39:32
    Temat: pl. usenet o agile
    Od: Mateusz Łoskot <m...@l...net>

    Witam,

    Czy istnieje jakakolwiek grupa dyskusyjna
    o Agile w polskim Usenet?
    Serwer z którego korzystam nic takiego nie listuje.

    Pozdrawiam,
    --
    Mateusz Loskot, http://mateusz.loskot.net
    Charter Member of OSGeo, http://osgeo.org

  • 2. Data: 2013-07-12 14:06:42
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2013-07-12 11:39, Mateusz Łoskot pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy istnieje jakakolwiek grupa dyskusyjna
    > o Agile w polskim Usenet?
    > Serwer z którego korzystam nic takiego nie listuje.

    Chyba za młoda sprawa (szczególnie w Polsce), żeby się na Usenet
    zapała...

    Ale może grupa Agile Warsaw Cię zainteresuje?
    http://agilewarsaw.com/
    https://groups.google.com/forum/#!forum/agile-warsaw

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 3. Data: 2013-07-12 15:03:05
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 12 Jul 2013 10:39:32 +0100, Mateusz ?oskot
    <m...@l...net> wrote:

    >Witam,
    >
    >Czy istnieje jakakolwiek grupa dyskusyjna
    >o Agile w polskim Usenet?
    >Serwer z którego korzystam nic takiego nie listuje.
    >
    >Pozdrawiam,

    Czy to ta "metodologia" strwszczajaca sie do "code first, think
    later"?...

    A.L.

  • 4. Data: 2013-07-16 19:51:09
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Czy to ta "metodologia" strwszczajaca sie do "code first, think
    >later"?...
    >
    >A.L.

    Nie do końca da się to tak streścić.

    Ostatnio czytałem książkę pewnego dość znanego "agilistyka". Upierał się on,
    że pisanie w kodzie źródłowym np. kto jest autorem i jakie są ograniczenia
    licencyjne jest "fuj". Nie polimeryzuję z tym poglądem, po prostu w drodze
    dedukcji z tej przesłanki wynikałoby że 99% kodu źródłowego jest "fuj".
    Nawet a zwłaszcza ten "sweterkowy", z GPL.

    Zaciekawiły mnie też testy: jak przetestować, że np. f(x,y) zwraca poprawne
    wyniki? Dla przykładu takie dzielenie: 1/1, 2/1, 1/2, 0/1, 1/0, 0/0
    wystarczy sprawdzić? Biorąc pod uwagę tylko 1E38 liczb (circa zakres
    singli), mamy 1E76 wartości do sprawdzenia, co przy prędkości 1000
    teraflopsów zajmie... trochę dłużej niż będzie istniał Wszechświat.
    (Intel/CPU/Pentium/FDIV-bug)

    Jest też ciekawe kto, przy zmianie specyfikacji zamówienia generowanej przez
    kupującego program, płaci za ekstra wysiłek? Z podręczników Agilizmu wynika,
    że to jest free (tj. płaci swoim czasem/zasobami firma softwareowa), ze
    zdrowego rozsądku wynikałoby że ???

  • 5. Data: 2013-07-17 08:19:04
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Tuesday, 16 July 2013 19:51:09 UTC+2, slawek wrote:
> [...]
    > singli), mamy 1E76 wartości do sprawdzenia, co przy prędkości 1000
    > teraflopsów zajmie... trochę dłużej niż będzie istniał Wszechświat.

    Pierwsze testy powinny sprawdzać czy cokolwiek się liczy oraz warunki brzegowe. W
    późniejszym okresie dodaje się testy na dane wejściowe które wygenerowały błędy.

> [...]
    > że to jest free (tj. płaci swoim czasem/zasobami firma softwareowa), ze

    Metodologie Agile (bo jest ich wiele) zakładają że w projekcie, aktywnie bierze
    udział reprezentant klienta. Jednocześnie krótkie okresy iteracji projektu powodują
    dobrą widoczność zaawansowania. Zmianę wymagań można rozegrać na wiele sposobów, ale
    podstawową zasadą Agile jest to że wymagania się zmieniają. W momencie zmiany,
    reprezentant klienta dowiaduje się czy trzeba coś zmienić w już wykonanych elementach
    i albo to zaakceptuje (i przez to dodatkowy budżet) albo nie. Nie mam w tym mowy aby
    firma tworząca system robiła coś za darmo.

    AdamK

  • 6. Data: 2013-07-17 08:27:16
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/07/2013 18:51, slawek wrote:

> [...]
    > prostu w drodze dedukcji z tej przesłanki wynikałoby że 99% kodu
    > źródłowego jest "fuj". Nawet a zwłaszcza ten "sweterkowy", z GPL.

    Kto tak napisał? I jak to argumentował?

    W korpora

> [...]
    > singli), mamy 1E76 wartości do sprawdzenia, co przy prędkości 1000
    > teraflopsów zajmie... trochę dłużej niż będzie istniał Wszechświat.

    Mylisz testowanie z formalną weryfikacją. Ideą testowania (tak w ogóle,
    nie tylko w agile) jest to, że sprawdzenie działania programu na próbie
    danych testowych zmniejsza prawdopodobieństwo błędnego działania.
    Dopisując kolejne przypadki prawdopodobieństwo zmniejszasz coraz
    bardziej, i dla konkretnego przypadku twoim zadaniem jest wykombinować,
    jaki zestaw przypadków wybrać żeby uzyskać pożądaną równowagę między
    prawdopodobieństwem wyłapania błędu a kosztem napisania i uruchamiania
    testów.

    Skoro piszesz o testowaniu funkcji, to być może masz na myśli unit
    testing. Otóż unit testy to rodzaj tzw. white box testing, są pisane na
    podstawie wiedzy jak wewnętrznie działa to, co jest testowane. W tym
    przypadku jako programista piszący testy wiesz, jakiego algorytmu
    będziesz używał do implementacji dzielenia i na tej podstawie możesz
    wymyśleć przypadki, dla których istnieje największe ryzyko, że mogą nie
    działać. Jeśli nie potrafisz wymyśleć takich przypadków, a ryzyko jest
    nadal nieakceptowalne, to musisz się zastanowić nad innymi formami
    weryfikacji, może inne rodzaje testów, może formalny dowód poprawności.
    I w tym tak samo powinieneś policzyć koszty, bo jeśli wymagasz tak
    wysokiego stopnia pewności, o jakim piszesz, to weryfikacja może być
    bardzo kosztowna i może tego programu w ogóle się nie opłaca pisać.

> [...]
    > Agilizmu wynika, że to jest free (tj. płaci swoim czasem/zasobami firma
    > softwareowa), ze zdrowego rozsądku wynikałoby że ???

    Których podręczników? W tych podręcznikach, które znam, zaleca się
    stosowanie kontraktu typu time&materials, wtedy nie ma tego problemu -
    klient chce zmiany specyfikacji, robi się szacunek kosztu tej zmiany i
    klient decyduje, czy woli płacić za to, czy za co innego, czy też
    przestać płacić i odebrać produkt taki, jaki jest. Z czytanych przeze
    mnie podręczników to akurat na ten temat więcej jest w "The Scrum Field
    Guide" Mitcha Lacy'ego. Wiele opisów czy książek o agile w ogóle się tym
    nie zajmuje, bo decydowanie kto płaci i jak się formułuje kontrakty to
    nie jest stricte problem inżynierii oprogramowania.

  • 7. Data: 2013-07-17 12:07:04
    Od: Mateusz Łoskot <m...@l...net>

    On 12/07/2013 13:06, Paweł Kierski wrote:

> [...]
    > zapała...
    > Ale może grupa Agile Warsaw Cię zainteresuje?

    Dzięki Paweł, poczytam.

    Pozdrawiam,

  • 8. Data: 2013-07-17 17:56:21
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 16 Jul 2013 23:19:04 -0700 (PDT), Adam Klobukowski
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    i albo to zaakceptuje (i przez to dodatkowy budżet) albo nie. Nie mam w tym mowy aby
    firma tworząca system robiła coś za darmo.

    To jest mniej wiecej takie pisanie jak to ze komunizm jest najlepszym
    ustrojem na swiecie. Utopia, znaczy. Juz ja widze klienta ktory placi
    dodatkowo za to ze programisci cos na odwrot zrozumieli.

    Ci co wymyslaja takie rzeczy, nigdy nei widzieli z bliska ani
    pzremyslu, ani klienta. Nie wiedza ze soft robi sie na podstawie
    umowy, a kazde odstepstwo od umowy musi byc negocjowane i zawarte w
    rozszerzeniu do umowy, i jezeli wina lezy po stronie firmy
    programistycznej, klient nei zaplaci. Mozna sie w razie czego spotkac
    w sadzie. O czym prasa fachowa od czasu do czasu donosi

    A.L.

  • 9. Data: 2013-07-17 22:17:45
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-07-17, A.L <a...@a...com> wrote:

    późniejszym okresie dodaje się testy na dane wejściowe które wygenerowały błędy.

    [...]
> [...]
    > pzremyslu, ani klienta. Nie wiedza ze soft robi sie na podstawie
    > umowy, a kazde odstepstwo od umowy musi byc negocjowane i zawarte w

    I to pisze wielki A.L., który widział wszystko w przemyśle w tej swojej
    hameryce. Najwyraźniej mało widziałeś, staruszku. Bywa i tak, że klient
    (duży) chce, żeby firma programistyczna (duża) wytwarzała mu produkt
    zgodnie z którąś metodyką agile, co jak najbardziej jest zapisane
    w umowie. Nawet ja, smarkacz i gówniarz przy tobie, widziałem takie
    rzeczy. Bo wiesz, negocjowanie załącznika do kontraktu jest bardzo
    kosztownym procesem biznesowym i zwyczajnie się nie opłaca przy
    przeniesieniu przycisku z miejsca na miejsce. No i nie wszystko da się
    zawrzeć w specyfikacji (bo będzie miała nie *dziesiąt czy nawet *set
    stron, tylko kilkanaście milionów). Twierdzenie, że wszystko da się
    a priori uregulować i zawrzeć w umowie -- to dopiero jest utopijne
    myślenie.

    > i jezeli wina lezy po stronie firmy
    > programistycznej, klient nei zaplaci. Mozna sie w razie czego spotkac
    > w sadzie. O czym prasa fachowa od czasu do czasu donosi

    Prasa fachowa donosi też od czasu do czasu o nieudanych wdrożeniach
    w metodykach nie-agile. Co z tego wynika?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 10. Data: 2013-07-17 23:05:59
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 17 Jul 2013 20:17:45 +0000 (UTC), "Stachu 'Dozzie' K."
    <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

    >I to pisze wielki A.L., który widział wszystko w przemyśle w tej swojej
    >hameryce.

    Kompleksy masz?..

    >Najwyraźniej mało widziałeś, staruszku.

    Wystarczajaco.

    >Bywa i tak, że klient
    >(duży) chce, żeby firma programistyczna (duża) wytwarzała mu produkt
    >zgodnie z którąś metodyką agile, co jak najbardziej jest zapisane
    >w umowie.

    Klienat gowno obchodzi na pgol jaka metodyka bedzie wykonywany
    projekt. Projekt ma byc dobrze, wedle umowy i na czas.

> [...]
    >kosztownym procesem biznesowym i zwyczajnie się nie opłaca przy
    >przeniesieniu przycisku z miejsca na miejsce.

    Ja nie jestem w biznesie robienia przyciskow. Chyba jednak mowimy o
    roznych rzeczach.

    > No i nie wszystko da się
    >zawrzeć w specyfikacji (bo będzie miała nie *dziesiąt czy nawet *set
    >stron, tylko kilkanaście milionów).

    Pewnei ze nie.

    > Twierdzenie, że wszystko da się
    >a priori uregulować i zawrzeć w umowie -- to dopiero jest utopijne
    >myślenie.

    Ale myslenie Agilowcow zw umowa W OGOLE niepotrzebna to tez promach.

    Ze klient - nasz pan

    A.L.